نوشته شده توسط : مهدی پور

تالش های شفت بخش قابل توجهی از جمعیت روستایی شهرستان شفت را تشکیل می دهند. آنان بخشی از قوم تالش هستند که از عهد باستان تا کنون در پاره ی غربی گیلان و در ارتفاعات و دامنه های جنوبی و جنوب شرقی شفت سکونت دارند.

مولف گیلان در عهد باستان به استناد یافته های د. مورگان،تالشان را بومیان سه هزار ساله گیلان می دانند.

داریوش بزرگ از آنان به نام ث. ت. گوشیه و یا تاتا گوشیه نام برده است .بنا به نوشته ی س. ت. برمیان ، در منابع قرون وسطایی ، کاتی شایان نامیده شده اند .

محمد جواد مشکور کادوسیان را مردمانی دانسته که در گیلان جای داشته اند و نیاکان تالش های فعلی هستند و کادوس مصحف یا یونانی شده تالوش است که در قرون بعد تالش شده است .

احمد کسروی می نویسد :تا جایی که می دانیم نه کادوسیان از بین رفته اند و نه تالشان از جایی به جای دیگر به جایشان آمده اند. تالشان که عرب ها آن ها را طیلسان نامیده اند از فرزندگان کادوسی ها هستند و نام تالش تغییر شکل یافته ی همان کادوس است .

علی اکبر دهخدا می نویسد : که اولاد تالش پسر یاثف بن نوح بوده است و تالش محرف کادوس است .

پارمن ین سردار مقدونی در سال 330پ .م که از طرف اسکندر مامور گشودن سرزمین کادوسی ها و آماردها بود از کادوسی ها شکست خورد . مردم سیاهمزگی =سی مزگی و سپید مزگی =پی مزگی که در نواحی دامنه ای و ارتفاعات جنوبی شفت اقامت دارند از تبار ماساگت ها هستند که از زمان هخامنشی ها در این منطقه حضور دارشتند.

مردم قبیله امک که در قرون اولیه هجری نواحی جنوبی و جنوب شرقی شفت را تحت فرمان خود داشتند از نیاکان تالش های فعلی شفت هستند .آنان از اولین گروه هایی بودند که با دعوت سالوک آیین شیعه زیدی را پذیرفتند و همراه وی در ترویج این آیین کوشیدند .نقد علی سیاهمزگی از فرزندان سلحشور همین قوم است که در نهضت جنگل دوشادوش میرزا کوچک خان جنگلی تا آخرین نفس کوشید .

برخی از امرای شفت از مردمان تالش بوده اند از جمله ملک شیرویه لاسکی ، ملک عباس لاسکی ، ملک الماس سفید مزگی ،ملکدولت سفید مزگی ، امیره خواند تالش ، میر فرخ حاکم شفت را می توان نام برد .

مارسل بارزن می نویسد : تالش نام قومی است که کار اصلی آنان دامداری بوده اینک دارای زبان و فرهنگ ویژه ای هستند که با آن شناخته می شوند و سخن می گویند ولی در مورد زنان می نویسد که هیکلی متناسب دارند و گاهی در بین آنان دختران بسیار زیبا دیده می شود .

میان زن های تالش ، زن های مسنی پیدا میشود که خصلت کدخدا منشی داشته و دارند . آنها دارای گیسوانی سفیدند که به آنان ((ماشل )) گویند .

فریزر در کتاب ماجرا ها و مسافرت ها و ایالات ایرانی سواحل جنوبی دریای خزر می نویسد : تالش ها مردانی قوی و چابک با استخوان های محکمند که همچون زراد خانه ای واقعی و متحرک یعنی خنجر به کمر ، تفنگ به دوش ، قطار فشنگ به روی سینه و جیب هایی پر از باروت هستند و لباسشان سنتی ، شلوار ، کت و عرقچینی از پارچه ضخیم پشمی (شال) دوخته شده است .

زنان دامنی بلند پُرچین با رنگهی زنده و اغلب قرمز می پوشند و یک پیراهن که روی آن جلیغه ای دراز به تن میکنند. استفاده از چادر در میان آن ها مرسوم نیست .

مولف کتاب سرزمین گیلان می نویسد : قوای نظامی را در گیلان مردمانی تشکیل می دهند  که پوشش آنان شبیه مردم کوه نشین است . تعدادشان در شفت 500 نفر است که تحت الامر حاکم ولایت خود هستند .

ژاک دمورگان می نویسد : تالش ها مردمانی متوسط القامه و با تناسب هستند : شانه هایی پهن و سینه هایی برجسته دارند . آن ها اغلب سرخ و بورند .

نویسنده استرباد ، مازندران و گیلان می نویسد : شفت دارای 100 نفر تفنگ چی است که آن ها  تالش و مسلح هستند . نویسنده کتاب ولایات دارالمرز گیلان می نویسد : در گذشته مردم شفت ناچار بودند هزینه 115 نفر چریک را که از سیاهمزگی می آمدند تامین نمایند.

بر اساس آمار ارتش در سال 1328 از کل جمعیت 30000نفری شفت 15127 نفر تالش و گالش بوده اند که به نسبت 6207 نفر در دهستان احمد سرگوراب و 6297نفر در دهستان چوبر و 2623نفر در دهستان جیرده به سر می بردند .و در مجموع معادل 50%کل جمعیت شفت را تشکیل می دادند .

منبع :کتاب تاریخ شفت

گردآورنده : وبلاگ نصیرمحله


...




:: برچسب‌ها: تاریخ شفت
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٥ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.