نوشته شده توسط : مهدی پور

عصر یکی از روزهای گرم شهریور، در  ساختمان مرکزی شهرداری رشت، موفق به دیدار شهردار محترم رشت شدیم. دکتر ثابت‌قدم، شهرداری بومی، جوان و متخصص در زمینه مسائل شهری است. در بدو ورود خود دست به اقدامات بزرگی زده و در نخستین اقدام خود  قلب شهر رشت را نشانه رفته است.  این ها باعث گردید تا مصاحبه‌ای تفصیلی با شهردار محترم داشته باشیم. دکتر ثابت‌قدم با وجود مشغله فراوان ناشی از حجم کار و حضور کوتاه‌مدت خود، با علاقه‌ای ویژه جهت اطلاع‌رسانی به شهروندان، به سوالات ما پاسخ گفت که ضمن تشکر از ایشان مشروح آن را در ذیل می‌خوانید.

خودتان را معرفی بفرمائید.  لطفاً کمی راجع به سوابق مدیریتی و اجرایی خود بفرمایید تا شهروندان بیشتر با شما آشنا شوند.

سید محمد علی ثابت قدم. متولد سال 1353 در شهر رشت، خیابان مطهری هستم. دوره دبستان در مدرسه شهید بیژن آرمیده و راهنمایی در مدرسه شهید نواب صفوی بوده و دوره دبیرستان از دبیرستان کوشیار فارغ‌التحصیل شدم. فارغ‌التحصیل مهندسی عمران سال 1377 و کارشناسی ارشد شهرسازی(برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای) سال 1379 و دکترا در رشته شهرسازی با گرایش اقتصاد و مدیریت شهری می‌باشم. اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه می‌باشم. سوابق مدیریتی اینجانب به اختصار عبارتند از: معاون مدیر کل بنیاد مستضعفان استان گیلان، مدیر کل مهندسی بنیاد مستضعفان و جانبازان کشور، مدیرکل تأمین مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و همچنین سازمان عمرانی همین سازمان. علاوه بر آن مجری و ناظر پروژه‌های مسکونی بوده و ضمن عضویت در جامعه مهندسان شهرساز، بیش از 40 طرح تحقیقاتی و پژوهش‌های تطبیقی در حوزه شهری انجام داده‌ام.

 

چرا با وجود موافقت همه‌ی اعضای شورای شهر رشت، حضور شما در شهرداری اینقدر به تعویق افتاد؟

به این دلیل که شورا در انتظار تأیید وزارت کشور بود و این انتظار هنوز هم ادامه دارد. اما شورا به دلیل ایجاب ضرورت برای مدیریت شهر، به اتفاق آرا مرا به عنوان شهردار معرفی نمودند.

لطفا به ادامه مطلب بروید


یک سوال کلی اما مهم، آیا شهر رشت پتانسیل کلان‌شهر شدن را داشت؟ و در این خصوص چه حرکت‌هایی باید صورت گیرد؟

رشت بزرگترین شهر شمال کشور است. بله به نظر من رشت واجد این پتانسیل بود. اما نکته مهم در مورد رشت این است که جزء شهرهایی به حساب می‌آید که جمعیت روز و شب آن بسیار متفاوت است؛ مردم از شهرهای اطراف به دلایلی همچون کار، خرید و تفریح وارد رشت می‌شوند. حتی بسیاری از روستایان به دستفروشی و شغل‌های کاذب در روز می‌پردازند. به نظر من برای این که شهر رشت به یک کلان‌شهر واقعی بدل شود باید از جهت مختلفی چون راه‌ها ، نقلیه عمومی، امکانات تفریحی، توریستی و زیبایی ارتقاء کمی و کیفی پیدا کند. اکنون شهر رشت بیشتر به یک روستای بزرگ شبیه است تا یک شهر؛ چه رسد به کلان شهر. بنابراین برای رسیدن به این هدف مسیر طولانی‌ای در پیش است.

 

با توجه به تخصص شما، عملکرد عمرانی و شهرسازی شهرداری رشت در سال‌های گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در یک جمله، خوب ارزیابی نمی‌کنم. به نظر من باید فضاهای شهری به هم متصل شوند. بنابراین من قصد دارم که از جزیره‌ای عمل کردن جلوگیری کنم. یکی از هدف‌های اصلی من همین است.

 

از نظر شما شهروندان چگونه می‌توانند در رشد و توسعه شهر رشت نقش داشته باشند ؟

شهروندان یکی از قطعات اصلی پازل رشد و توسعه شهر هستند و طبیعتاً اگر در فرایند آبادانی و ساخت و ساز از مسئولین شهر حمایت نکنند کاری از پیش نخواهد رفت. مثلاً در امر پاکیزگی شهر، نقش شهروندان بسیار مهم‌تر از مسئولین شهری است. درواقع یکی از ارکان شهر را شهروندان تشکیل می‌دهند، یک شهروند خوب است که یک شهر خوب را می‌سازد و به آن هویت می‌دهد. به نظر من در این راستا باید روی فرهنگ‌سازی در حیطه‌های مختلف کار کنیم و بابت این کار کردن باید هزینه کنیم. به قول معروف هرچقدر پول بدهی همانقدر آش می‌خوری.

 

آینده طرح اعلم‌الهدی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چارچوب اجرای طرح و مصوبات آن چگونه‌اند؟

ما با چند رویکرد به دنبال ایجاد هویت در مجموعه خیابان های اطراف شهرداری هستیم. گام اول، سنگفرش کردن خیابان علم الهدی است و ارتباط و اتصال این خیابان با  خیابان‌ها ومجموعه بناهای اطراف آن که جزء میراث فرهنگی بوده و جنبه تاریخی دارند. از نظر من

این پروژه برای شهروندان انسجامی ذهنی ایجاد می‌کند، که در قالب فضاهای عمومی اجتماعی تعریف می‌شود. می‌دانیم که فضاهای عمومی مفرح با نگاه هویتی، نگاه مبتنی بر خانواده و شهر،  انسجام اجتماعی ایجاد می‌کنند.

لازم به ذکر است که این طرح سال‌هاست جزء طرح‌های جامع  شورای عالی شهرسازی و معماری کشور بوده و در شورای ترافیک استان نیز تصویب و به وزارت کشور ارسال شده و کاملاً جنبه قانونی دارد. طرح جامع دقیقاً در تاریخ 9/10/1387 در شورای  عالی شهرسازی و معماری کشور مصوب شده بود. ضمن اینکه از دور اول شوراها، در شورای رشت هم سنگفرش کردن این خیابان مطرح شده و سئوال اصلی این است که چرا مسئولان شهری تاکنون این طرح مصوب را اجرایی نکرده اند!

طبق طرح جامع، خیابان امام خمینی (ره) تا دهنه خیابان حاجی آباد و دو محور دیگر، از سعدی تا پشت ساختمان شماره 2 شهرداری و  ابتدای شریعتی  قرار است سنگفرش شود که ارتباط آن با فضاهای تجاری اطراف و راسته بازار، علاوه بر جذب مشتری، امکان باهم بودن و انسجام را فرآهم می آورد.

 

آیا برای اجرای آن مطالعات کافی صورت گرفته است؟

وقتی یک طرح  صددرصد به تصویب می رسد  و تمام مراحل قانونی استانی و کشوری را می‌گذراند؛  قطعا در مطالعات اولیه  نظر مردم اخذ شده و جایگاه شهروندان نیز دیده شده است. ضمن اینکه بهره بردار اصلی این طرح ـ برخلاف دیگر پروژه هاـ  مردم هستند. به عنوان مثال چندین تقاطع غیر همسطح با هزینه‌های گزاف در شهر اجرا شده اما چند درصد از مردم بهره بردار این طرح هستند؟ بهره بردار واقعی خودروها هستند که سرنشینان آن با سرعت عبور می کنند. از نظر اصول اقتصاد شهری طرح‌هایی از این دست محرک توسعه بوده و هدف آن استفاده تمامی شهروندان اعم از اقشارکم برخوردار و بیشتر برخوردار است تا در یک فضای عادلانه از این فضای مفرح در راستای توسعه فرهنگ سلامت و شهر سالم  استفاده کنند. در واقع باید سئوال شود چرا تنها طرحی که برخوردار واقعی آن مردم بودند؛ اینقدر دیر اجرا شده است.

 

چه بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شده و از کدام محل تأمین می‌شود؟

اعتبار این طرح از ردیف پیاده رو سازی تأمین خواهد شد و قرار نیست از اعتبار دیگر پروژه‌ها کسر شود. ضمن اینکه کمتر از 5/2 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و در صورت پرداختن به تمامی جزییات از جمله استفاده از مبلمان خاص، این میزان هزینه خواهد شد.

 

علت مخالفت دادستان با این طرح چه بود؟

دادستان هیچ مخالفتی با اجرای این طرح نداشت و تنها مخالفتی که مطرح شد مربوط به گوشه یک میدان بود.

 

آیا برای گذر خودروهای خاص مثل اورژانس و آتش‌نشانی در این محدوده تمهیداتی اندیشیده‌اید ؟

فضای کافی برای تردد این خودروها در نظر گرفته شده است. اساساً این موضوع از مشخصات اصلی طرح است. البته اندکی اشکال در نحوه انطباق طرح های ترافیکی با طرح  جامع شهری وجود دارد که تلاش داریم با اصلاح هندسی خیابان های فرعی و جواز تردد به  خودرهای عمومی مشکل را مرتفع نماییم. در خیابان امام تا حاجی آباد نیز فقط پیاده‌روی است باز هم به استثنای خودروهای امدادی و اضطراری.

 

رشت به عنوان یکی از شهرهایی که مرکزیت گردشگری این منطقه را دارا است چه اندازه در جذب گردشگر موفق بوده ، برای جذب گردشگران چه برنامه‌هایی دارید؟

(با لبخند تلخی) به نظر من اصلاً موفق نبوده، و اساساً به دلیل عدم وجود جاذبه‌های گردشگری، مسافران به رشت به عنوان یک شهر گذری توجه می‌کنند نه یک شهر گردشگری؛ اما شهر رشت از نظر امکانات اقامتی همچون هتل و مسافرخانه و امکاناتی از این قبیل هم وضع بسیار نامناسبی دارد. هدف ما در وحله اول جذب مسافران در رشت به منظور اسکان مسافران در این شهر است،  که اگر مسافران برای تفریحاتی  چون دریا و طبیعت شهرستان‌های اطراف از این شهر خارج می‌شوند، حداقل بخشی از سرمایه به منظور اسکان مناسب جذب این شهر شود و  مسافران از شهر خارج شده، مجدداً باز گردند. در گام بعدی که هم مهم‌تر است و هم بسیار پرهزینه، باید خود رشت با توسعه امکانات تفریحی و جاذبه‌های گردشگری، جاذب گردشگران باشد.

 

نظرتان راجع به آسفالت‌های خیابان‌ها و کوچه‌ پس‌کوچه‌های شهر رشت چیست؟ و این مشکل چه وقت حل خواهد شد؟

نگاه به توزیع عادلانه در ارائه خدمات منجمله پروژه‌های عمرانی و اجرای آسفالت مد نظر اینجانب است و بخشی از مشکل وقتی حل خواهد شد که ما بتوانیم به تمامی55 محله رشت حداقل امکانات برسانیم.

 

شهروندان و مسافران  از وضعیت نامطلوب شهر، گله مند هستند وقتی که رشت را با شهرهای هم‌سطح مقایسه می‌کنند این نارضایتی تشدید می شود (به دلیل عدم وجود هتل‌ها و مکان‌های مناسب برای اسکان)  آیا برنامه‌ای برای آن  وجود دارد؟

برنامه‌های قابل اجرا، احداث هتل‌ها و مسافرخانه‌هایی خوب با دریافت هزینه‌های قابل قبول از مسافران از طریق جذب سرمایه‌گذار است. احداث پارکینگ‌های طبقاتی و تقویت پایانه‌های حمل و نقل برون‌شهری. سرویس‌های بهداشتی و اضافه کردن جاذبه‌های توریستی و زیباسازی سطح شهر. مانند همین خیابان اعلم‌الهدی که منجر به جذب توریست و بازدید از این خیابان خواهد شد.

 

از نظر شما جایگاه پیوست‌های فرهنگی اجتماعی در پروژه‌های عمرانی کجاست؟ و شما چه برنامه‌ای دارید؟

رویکرد جدید در توسعه شهری انسان است نه خودرو.  شاید ما نتوانیم به طور عادلانه فضاهای عمومی نظیر بوستان و... در تمامی نقاط شهر ایجاد کنیم، اما ایجاد مکانی برای پیاده‌روی شهروندان که تمامی اقشار بتوانند از آن استفاده کنند؛ توزیع عادلانه خدمات عمومی است. اتفاقاً در بررسی هایی که در همین مدت اخیر انجام شده رضایت شهروندان مشهود است. از آنجا که نگاه ما به شهر و شهروندان  در حکم یک خانواده است که باید منسجم و باهم حرکت کنند. بسیاری از فضاهای شهری وجود دارد که می‌تواند انسجام بخش این خانواده باشد اما عمدتاً به صورت انفرادی  از آن استفاده می شود. به عنوان مثال راسته تجاری که در آن افراد حرکت می‌کنند، عمدتاً انفرادی است یا منحصر به جوانان در قالب ارتباطات صرفاً دوستانه است. اگر فضای شهری به گونه‌ای تعریف شود که بتواند خانواده را جمع کند؛ در واقع می توان یک جامعه منسجم ایجاد کرد.

همچنین در این راستا یکی از هدف‌های اصلی من این است که به محلات رسیدگی شود. به نظر من  توزیع عادلانه امکانات در محلات رشت نابهنجاری‌ها را به هنجار تبدیل می‌کند. شهرداری قصد دارد در کنار انجام تمامی فعالیت‌های عمرانی-خدماتی و ترافیکی اقدامات فرهنگی و اجتماعی نیز با همکاری حوزه‌های مختلف انجام دهد. برای این که مردم از خدمات شهروندی بهتر استفاده کنند و احساس کنند که به مدیران و مجموعه شهرداری نزدیک هستند نیاز به رسیدگی به محلات شهر رشت وجود دارد. به نظر من در شهر رشت عدم تعادل خیلی مشاهده می‌شود و این امر با توجه به جمعیت و سطح طبقاتی رشت قابل توجیه نیست. پس باید با همکاری یکدیگر، توزیع عادلانه فضا و خدمات را در رسیدگی به محلات انجام دهیم.

 

آقای دکتر منظور شما از توزیع عادلانه امکانات و فضا دقیقاً چیست؟

عدالت در هر حوزه‌ای مفهوم خاص خودش را دارد و عدالت در توزیع امکانات و فضا به پنج زیرشاخه تقسیم می‌شود.

1- فضای سبز، 2-درمان، 3-فرهنگی، 4-ورزش، 5- کاربردهای آموزشی که در تمامی این حوزه‌های باید توزیع عادلانه در سطح شهر وجود داشته باشد و البته دو فضای کمی غیرعمومی‌تر همانند پارکینگ و فضاهای خرید عمومی.

 

با توجه به طرح بحث جدید محلات، هدف شما از ورود به این مباحث چیست؟

هدف ما از ورود به مسئله محلات، انجام کارهایی در راستای افزایش مشارکت مردم در یاری رساندن به مدیریت شهری می‌باشد. در اجرای این طرح خدمات را مبنا قرار می‌دهیم. سعی بنده بر این است که در هر محله از محلات 55گانه شهر، نقاط ضعف از نظر عملکرد شهرداری بررسی شده، نقش محله در شهر را شناسایی و به معرض دید همگان قرارداده تا رویکرد فرهنگی مدیریت شهری نیز در این طرح تبیین گردد. هدف شهرداری افزایش رضایت عمومی است، با اجرای موفق این طرح رابطین مردم با شهرداری مشخص می‌شوند. در گام نخست نیازهای محلات احصاء شده و در مرحله بعدی آن دسته از زمین‌ها و املاک شهرداری که می‌توانند زمینه توسعه شهری و ایجاد خدمات شهری را فراهم آورند شناسایی می‌شوند. کیفیت ورود به محلات در این طرح حائز اهمیت است. لازم به ذکر است که این طرح افزایش مطالبات را در پی نخواهد داشت زیرا شهرداری هرجا نیاز باشد، آن دسته از مطالبات مردم را که به سایر ادارات مرتبط ‌باشد به آن سمت هدایت خواهد نمود. درواقع محله‌محوری در مدیریت شهری را می‌توان فصل مشترک شهرداری و شواری شهر دانست، زیربنای این طرح رفاه اقتصادی مردم است، و از این طریق با در نظر گرفتن اقتصاد معیشتی مردم به سمت توسعه اقتصادی شهر به صورتی عادلانه پیش خواهیم رفت و با ارتقای سطح آگاهی مردم از حقوق شهروندی تا حد امکان موانع پیش‌روی شهروندان را از میان برخواهیم داشت. 

 

یکی از معضلات شهر رشت عدم استفاده صحیح از  فضای سبز است، به نظر می‌رسد که شهرهای بد آب و هوا برنامه بیشتری برای فضای سبز خود دارند؟

بر اساس سرانه، رشت از جاهای بد آّب و هوا فضای سبز کمتری دارد. یکی از دلایلش این است که همیشه در رشت مشکل مساحت وجود  داشته و زمین به دلیل تراکم زیاد جمعیت و مساحت کم همیشه گران بوده است. اما کاری که ما قصد انجام آن را داریم این است که یک سری باغ‌هایی در سطح شهر وجود دارد که صاحبانشان اطراف باغ دیوار کشیده‌اند و بلااستفاده مانده است. ما قصد خریداری آن‌ها و استفاده بهینه از آن‌ها را داریم.

 

بی‌نظمی در جمع‌آوری زباله‌های شهری و محل دفع بهداشی زباله‌ها  در رشت چه زمانی حل خواهد شد؟

بی‌نظمی در حمل زباله‌ها در صورت وجود برطرف خواهد شد. همچنین در راستای دفع صحیح زباله یکی از اهداف ما استفاده از تکنولوژی زباله‌سوز است که در طی سفر همکاران ما در شورا به کشور چین انجام شده و انشاءالله قرار است در هفته دولت به سرانجامی برسد. قرار است  زباله سوزی که روزانه گنجایش 600 تن زباله را  با 4 خط 150 تنی دارد؛ در زمینی به مساحت 5 هکتار در جاده لاکان احداث  شود. لازم به ذکر است این زباله سوزها  قابلیت تولید انرژی  داشته  و قرار است پس از راه اندازی تا حدود 7 سال توسط شرکت راه انداز (T.T.S) مورد بهره برداری قرار گرفته و پس از آن در اختیار شهرداری قرار گیرد.

 

چه مکانیزم‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار در نظر گرفته‌اید؟

برای جذب سرمایه‌گذار که یکی از اهداف اصلی اینجانب می‌باشد، راهکارهایی در نظر گرفته شده است. با توجه به 25 طرحی که توسط مرکز پژوهش‌های شورا بر اساس اولویت‌های شهر رشت تدوین شده است، تلاش ما بر این است تا با ارائه این طرح‌ها به سرمایه‌گذاران و مذاکره با آن‌ها و رفع موانع اداری و مدیریتی پیش روی سرمایه‌گذاران این پروژه‌ها که شامل پروژه‌های بزرگ تفریحی، تجاری، پارکینگ‌های طبقاتی و ... می‌باشد بتوانیم راه را بر توسعه شهری و جذب سرمایه به صورت هدفمند هموار نماییم. البته در مورد جذب سرمایه‌گذار همواره صحبت‌های زیادی شده است؛ کسانی مدعی بودند که به علت وجود موانع مدیریتی و اداری در این شهر انگیزه سرمایه‌گذاران بسیار پایین است، لذا اینجانب با تمام توان قصد رفع این موانع را دارم تا حرکت‌های خوب و مثبتی در این راستا انجام شود. 

از طرف دیگر با شناسایی زمین های مسکوت،  تعیین کاربری آنها آغاز پرداخته می‌شود، زمین های مسکوت زیادی در محدوده شهری و حریم شهر وجود دارد که می‌تواند برای کاربری‌های عمومی و خدماتی مورد استفاده قرار گیرد به همین منظور شهرداری تلاش دارد با شناسایی این مکان ها و چگونگی استفاده از آن با توجه به طرح جامع شهری، بر توسعه روزافزون شهر رشت بیفزاید. همچنین شیوه نامه جدید سرماهی‌گذاری شهرداری تنظیم شده که در آن تلاش می شود تا بودجه ها با برنامه‌های مالی شهرداری همخوانی داشته باشد، بخصوص در بحث پروژه های عمرانی جدید.

 

برای سال 1391 چه مقدار اعتبارات اختصاص یافته است ؟

250 تا 260 میلیارد تومان که البته از سال قبل بدهی هم وجود دارد. در کل از لحاظ اعتبارات وضعیت خوبی نداریم.

 

چه پروژه های عمرانی برای سال 91 در دست اقدام دارید.؟

انجام پروژه‌های چپ‌گرد و پل مصلی و پل‌ها و اتمام پروژه‌هایی که شروع شده و ای کاش بعضی از آن‌ها شروع نمی‌شد (به واسطه برآوردهای غلط بودجه‌ای و ...). این‌ها همگی پروژه‌هایی هستند که باید به اتمام برسند.

 

آیا اختلافات اخیر در شورای شهر همانطور که در برخی خبرگزاری‌ها مطرح شده است بر سر مسائل و تصمیمات عمرانی اخیر شما بوده است؟

اختلاف خاصی در شورا وجود نداشت. گاهی از این برخوردها در همه جا به وجود می‌آید. مسئله مهمی نبود.

 

انتظار شما از رسانه ها چیست؟

انتظار من این است که ناقدان خوبی باشند. سیاستِ کاری من مشخص است، من در جهت شفاف‌سازی حرکت می‌کنم و در یک اتاق شیشه‌ای کار می‌کنم. انتظار من از رسانه ها و همچنین مردم این است که زمان روی کار آمدن بنده یا هر شخص دیگر را در نظر بگیرند. آیا مشکلاتی که از قبل وجود داشته را می‌توان طی مدت کوتاهی برطرف کرد؟ من فقط و فقط انتظار دارم انصاف را در نگارش مطالبشان رعایت کنند.

منبع : شمال ما




:: برچسب‌ها: شهرداری رشت, اخبار گیلان, دکتر ثابت قدم، شهردار رشت
تاریخ انتشار : ۱۳٩۱/٦/٢٠ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.