نوشته شده توسط : مهدی پور

یلدا، در مفهومی دیگر، به معنای زاد و زایش و در فرهنگ آریایی شب زادن مهر است. شب چله: چهل روز از زمستان که آغاز آن برابر است با اول جدی و هفتم دی ماه جلالی و بیست و دوم دسامبر میلادی است.

شاعران پارسی گوی زلف، چشم و دل یار را در سیاهی و روز هجران و جدایی و دوری را در درازی به شب یلدا تشبیه کرده اند. در باورهای آیین باستانی، یلدا، شب زاد و زایش مهر است، از این رو ریشه و پیشینه این باور به دیرینه ترین روزگار آیینی ایران باستان در آن سوی هزاره‌ها می‌رسد(به ایزد مهر و آیین مهر یا روزگار مهرپرستی آریاییان). یلدا اول زمستان و شب آخر پاییز است که درازترین شب‌های سال است و در آن شب یا نزدیک به آن آفتاب به برج جدی تحویل می کند و قدما آن را سخت شوم و نامبارک می انگاشته اند. در بیشتر نقاط ایران در این شب مراسمی انجام می شود.

مهر، کهن ترین باور آریایی است، چرا که آریایی از همان آغاز پیدایش از تاریکی نگران و هراسان بود و سخت می ترسید چرا که دیوها و ددها همه از تاریکی سر برمی آورند و در اندیشه گرفتن جان و خان و مان آریایی بودند و در آن شب های تاریک و بلند و پربیم و هراس، آریایی همواره چشم به افق داشت تا نخستین فروغ روشنایی سربرآورد و دیو و دد ناپدید شود. در هر صورت اقوام آریایی که همواره از تاریکی هراس داشتند بلندترین، سردترین و تیره ترین سال را جشن می گرفتند. روشنایی و گرمای معتدل را ایزدی و اهورایی می دانستند و تاریکی و سرما را اهریمنی.

در شب یلدا، به پاس گرامی داشت فروغ روشنایی و خورشید و ستیز با شومی و بدشگونی آتش می افروختند، گرد هم می آمدند، جشن می گرفتند، سفره می گستردند و میوه های تازه و خشک می آوردند. بی گمان این سفره رنگ و بوی دینی و آیینی داشت. بسیار گرامی و مقدس بود، از این مهر و فروغ روشنایی و خورشید، برکت می خواستند تا زمستان را به خوشی سپری نمایند. اینگونه بود که شب چله یا شب یلدا، میراث چند هزار ساله آریایی پدیدار شد، ادامه یافت و تا به امروز رسید. پس از دوران تاریخی و پیدایش آیین آریاییها، شب چله را گرامی داشتند و در گذشته ایرانیان میوه هایی را که تا آن شب سالم مانده بود با آجیل و خوراکی های دیگر فراهم می آوردند و همه با هم پاسی از شب را با شادی و سرور می گذراندند و با این شیوه به پیشواز چله بزرگ می رفتند که از فردای آن روز شروع می شد و تا جشن سده، چهل روز ادامه داشت. در این شب هر خانواده میوه هایی مانند انار، هندوانه، خربزه، سیب، انگور و به را فراهم می کنند و با خود به جشن شب چله می روند، در میان میوه ها، هندوانه از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا بعضی از آنان براین باورند که اگر مقداری هندوانه را در شب چله بخورند در سرتاسر چله بزرگ و کوچک یعنی زمستانی که در پیش دارند، سرما و بیماری بر آنان اثر نخواهد گذاشت. غیر از میوه گاهی آجیل شیرین و شربت نیز از خوراکی های شب چله است که تا پاسی از شب همه دور هم می نشینند تناول می کنند.




:: برچسب‌ها: آیین و رسوم گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/۳٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

تالشه برا......گیلکه برا......بایَن سرا

هویا,هویا

کامندینه, خبر ورده مه شمه را

چیله  اومه زمستونه

اوشان پاییز ده مهمونه

گرد ابین,فال بیگرن

نقل بکرن,, ده یندى را

کویى بپت,, فتر بوهر

انارى دونه اکرن

پیله به به غصه بوا

مرم مع چیى غصه را

چیله اومه شاد آبیین

تالشه برا ,,گیلکه برا

شعر : محمد چراغزاده

تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: شعر تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/۳٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

این دریاچه از ۳ آبگیر مجزا تشکیل شده که طول بزرگترین آبگیر در حدود ۱ کیلومتر و عرض آن ۴۰۰ متر است. فاصله دریاچه تا سواحل دریای خزر و ساحل زیبای چمخاله در حدود ۱۰ کیلومتر و تا ارتفاعات شمالی البرز و کوه پرش کوه در حدود ۱ کیلومتر است.

در نزدیکی دریاچه امکانات تفریحی از قبیل قایق سواری و رستوران تعبیه شده. این دریاچه در جنوب روستای کومله واقع در ۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود قرار دارد. در اطراف دریاچه شالیزارهای کاشت برنج و مزارع چای بوفور به چشم میخورد.

این دریاچه میزبان شماری از پرندگان کنار آبزی استان گیلان است که عموما برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت میکنند. همواره با عبور از شهرستان لنگرود و با نگاه به آسمان تعدادی اگرت های کوچک و پرستو های دریایی مشاهدی می شود که از سمت دریا (چمخاله ، تالاب امیر آباد) به سمت جنوب لنگرود یعنی بخش کومله در حال پروازند. دریاچه از طریق کیلومتر ۲ جاده لنگرود به رامسر، فرعی روستای کومله قابل دسترسی است.

تهیه و تنظیم : مهدی پور( وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٢٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

قلعه ی صلصال یکی از قدیمی ترین قلعه های تالش با قدمتی بالغ بر هزار سال و به جا مانده از دوران سلجوقیان است. این قلعه در بین جاده تالش به آستارا بر روی تپه ای به ارتفاع نزدیک به 100 متر از زمین واقع شده است. مسیر رسیدن به قلعه کمی پر پیچ و خم است اما هر گامی که بر میداری زیبایی های اطراف قلعه را دو چندان می بینی زیرا که نمای وسیع تری جلوه گر می شود از یک طرف ساحل نیلگون کاسپین و نوار سبز رنگ مناطق جنگلی و از طرف دیگر دشت و  مزارع، چشم انداز فوق العاده زیبایی را می آفرینند.

اما دیدن وضعیت قلعه برخلاف مناظرش چندان خوشحال کننده نیست زیرا که تمامی بخش های داخلی تخریب گردیده و به سختی می توان مکان های مختلف قلعه را از یکدیگر مجزا کرد،البته در این میان آب انبار استثنا بوده زیرا که آب داخلش از رازهای بیشماری که در خود جای داده، سخن می گوید . زمانی در قلعه چشمه ای جاری بوده اما اکنون تنها دیوار های قلعه مانده و آب انبارش ...

با وجود چشم انداز وسیع و موقعیت تاریخی و فرهنگی قلعه صلصال انتظار بر این بود که به یکی از قطب های گردشگری استان مبدل شود اما متاسفانه تاکنون از طرف سازمان میراث فرهنگی اقدامی درخور و شایسته این قلعه تاریخی صورت نگرفته است و نمی توان با مشاهده ی حال و روز کنونی، تخریب قریب الوقوع اش را کتمان کرد.

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: قلعه های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٢٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

آدرس :
گیلان جاده ماسوله.روستای آبرودبقعه سیدابراهیم از نوادگان امام موسی کاظم(ع)

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی استان گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٢٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٢٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

با سلام خدمت شما همراهان همیشگی وبلاگ نصیرمحله

به کانال نصیرمحله در تلگرام با بیش از 5000 عضو بپیوندید تا هر روزه جدیدترین و داغ ترین مطالب گیلان را روی گوشی دریافت نمایید.

کاربران کانال می توانند برای دریافت آخرین مطالب وبلاگ ، با کلیک بر روی لینک انتهای صفحه، در کانال ما در تلگرام عضو شوند و جدیدترین مطالب را در تلگرام  خود دریافت کنند. ما روزانه مطالب مفید و جالبی را برای شما ارسال خواهیم کرد که از خواندن آنها شگفت زده خواهید شد.

مزایای کانال تلگرام نسبت به گروه تلگرام:

1- محیط امن

2- در کانال به غیر از مدیر کانال، هیچ کس نمی تواند عضوهای کانال را ببیند، در نتیجه اطلاعات شخصی شما حفظ خواهد شد.

3- چون امکان ارسال مطلب فقط برای مدیر گروه است، در نتیجه از ارسال مطالب غیر مرتبط و گفتگو کردن عضوها در کانال جلوگیری می شود.


توجه : لطفا دقت داشته باشید که حتما تلگرام شما بروزرسانی شده به آخرین نسخه ی این نرم افزار باشد.

برای بروز رسانی تلگرام می توانید با توجه به سیستم عامل گوشی تلفن همراه خود از لینک های زیر استفاده کنید.

لینک گوگل پلی :
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.telegram.messenger

لینک کافه بازار :
https://cafebazaar.ir/app/org.telegram.messenger/?l=fa

برای iOS : 
https://itunes.apple.com/app/telegram-messenger/id686449807

برای ویندوزفون : 
https://www.microsoft.com/en-us/store/apps/telegram-messenger/9wzdncrdzhs0

برای عضویت در کانال نصیرمحله می توانید بر روی آیکون زیر کلیک کنید:

https://telegram.me/joinchat/BjJWJDvbUHwGpB7EF2P5cw

یا

https://www.telegram.me/nasirmahaleh

با تشکر : مهدی پور




:: برچسب‌ها: کانال تلگرام نصیرمحله
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٢٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

دریاچه ویستان بره سر رودبار : این استخر یا دریاچه که با وسعت ۴ هکتاری در دامنه جنوبی شهر بره سر از دوسو به جنگل های زیبای راش و جهات دیگر به مراتع و تپه ماهورهای زیبا محدود می ‌گردد. که فضای فرح بخش جهت مسافران و گردشگرا ن پدید آورده است.
در شهر بره سر با پیدا کردن امامزاده لیاشگل و ادامه دادن مسیری سنگلاخی اما زیبا می توانید به دریاچه ویستان برسید مسیرتان از شهر رودبار تا دریاچه تنها 42 کیلومتر است از سرازیر شدن آب های کوه ها و چشمه زیرزمینی این دریاچه بوجود آمده است که زیست گاه جانوران و پرنده گان و گیاهان بسیاری است که برای نمونه می توان ماهی و درختانی نظیر بید، بلوط و راش، زالزالک و گیاهانی چون گل گاوزبان ، لاله کوهی ، شیرین بیان و…… اشاره کرد.
این دریاچه در مجاورت ییلاق شینه چاک، استیلی سرا و چاکهای مخشر قرار دارد این منطقه به دلیل داشتن علفزار و گیاهان متنوعی که دارد برای دامداران و زنبورداران نیز بسیار مناسب است و لبنیات، گوشت وعسل آن بسیار مرغوب بوده و این فرصتی است تا بتوانید طعم واقعی آن را به سفره تان هدیه کنید. در اطراف دریاچه درختان انبوهی فراگرفته که همچون حلقه ای سبز رنگ می درخشد و در فصل بهارو تابستان سراسر سبز و در پاییز یکپارچه رنگین می شود و صحنه ای رویایی بوجود می آورد که کمتر جایی می توانید مشابه آن را ببینید. این منطقه از آن جهت که کوهستانی و در دره قرار گرفته تنها در فصل های گرم مناسب گردش و تفریح است.
در کنار بازدید از دریاچه و دیدن مناظر اطراف آن، می تواند خاطره انگیز باشد. اگر هم کمی بیشتر اهل هیجان و ماجراجویی باشید، می توانید چادر مسافرتی خود را بردارید و چند روزی را در دل این طبیعت زیبا و دلنشین و بکر و در همسایگی دامداران مهمان نواز و دوست داشتنی بگذرانید

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

بلوار ساحلی قدس بندر انزلی که به بوستان ساحلی انزلی یا بلوار ساحلی بندر انزلی هم معروفه قدمت بالایی داره و اولین پارک به سبک اروپایی در ایرانه .
این بوستان تاریخی زیبا مشرف به موج شکن، بندرگاه و آبراهه بندر از گردشگاه های محبوب انزلی بشمار می ره.
تعداد زیادی رستوران در بلوار ساحلی بندر انزلی، با غذاهای محلی و همچنین آلاچیق هایی با طرح درخت و سرویس بهداشتی، از دیگر امکانات بلوار ساحلی انزلی برای مسافران و گردشگرانِ.
اسکله قایق سواری، بزرگترین صفحه بازی مار وپله ایران، در جنوب نمای کاخ میان پشته، جنوب شرقی پل غازیان، شرق نمای اسکله های بندر و کشتی های بزرگ در حال بارگیری و در شمال موج شکن های غازیان و انزلی رو می توان از بلوار ساحلی انزلی مشاهده کرد.

عکس : آقای بهروز نظرزاده

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

مَنجیل از شهرهای شهرستان رودبار در استان گیلانِ و همچنین مرکز تجاری شهرستان رودبار استان گیلان. سد سفیدرود در نزدیکی این شهر ساخته شده‌.
در سال‌های اخیر چندین نیروگاه بادی برای تولید برق از بادهای منطقه در منجیل نصب شده‌.
ساکنان قدیمی شهر از گیل، تات، کرد هستن.
درآمد اصلی مردم این شهر از راه تجارت تامین می‌شه. افراد از طارم سفلی و علیا و روستاهای اطراف جهت تامین برخی نیازمندی‌های خود به منجیل مراجعه می‌کنن. بخش دیگری از درآمد مردم این شهر از راه فروش زیتون و فراورده‌های اون تامین می‌شه. محصول اصلی این شهر زیتونِ و باغات زیتون بیشتر در حومه آن پراکنده‌ان.
باد منجیل یکی از عوامل معروفیت این شهرِ که اغلب در بهار و تابستان با شدت بیشتری و در پاییز و زمستان با شدت کمتری می‌وزه. این باد از قدیم معروف به هفت باد منجیل بوده و شدت آن بقدریست که درختای زیتون رو اغلب به یک سمت خم می‌کنه.
سد سپیدرود نیز یکی دیگه از عوامل معروفیت و جذابیت منجیلِ.
شهر منجیل محل تلاقی سه نوع آب و هوای معتدل خزر، کوهستانی البرز و گرم و خشک مرکزی ایران و از این حیث نیز هوایی منحصر بفرد دارد

منبع : همگردی

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٢٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور



سرخه  گُلون ک وینم,ت م یاد آى

گل پامچال ک چینم,ت م یاد آى

بهاره صب ک بلبل چَه چَه ژَنع

کوکو تى تى ک خونو , ت م یاد آى

شوَه سَرون ک گیریه,خر ویر آبو

چوپان ک لَه لَه ژَنع ت م یاد آى

گیلون وقتى بجارون بج دَکرن

بجارن سبز ک آبون,ت م یاد آى

تابستون ک بجى برده موقع بو

بجَه برون ک وینم, ت م یاد آى

دستن پینه دارین  وقتى دی یَسیم

چمع دستون ک وینم,ت م یاد آى

زمستون وَر ک  وارع, مشته مشته

دارن وقتى بَلکن,,ت م یاد آى

سرده روزِن گذرن  باز بهار آ

دنیا باز جَوون آبو ، ت م یاد آى

وقتى م یاد وَرم,ِده مَنده نیشَه

چمع دیل پیسته آبو ، ت م یاد آى

شعر از :محمد چراغ زاده94/9/7

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله )




:: برچسب‌ها: شعر تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/۱٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

لباسهای بانوان تالش که شامل پیراهن (شی)ودامن چیندار ( شوار) البته در ماسال به این لباس زیبا شی و شوار میگفتند.
پیراهن تالشی که از دو ونیم تا سه متر پارچه میدوختند ،دوختش به این ترتیب بود که دوقد پارچه را یعنی پارچه را دولا میکردند واز سرشانه تا زیر زانو اندازه پشت وجلورا اندازه میزدند واز بقیه پارچه برای آستین ودوشان پیراهن استفاده میکردند.
این پیراهن در قسمت حلقه آستین هیچ برشی نداشت واز دوطرف تاقسمت بالای زانو بصورت چاک نوار دوزی میشد ودر قسمت یقه برش گرد داده وتا پایین قسمت سینه یک برش راست داده وبعد با دگمه یا کیل میبستندوبه ان کِج نیز میگفتند واین قسمت پیراهن برای اینکه استحکام بیشتری داشته باشد ودر موقع شیر دادن ویا نازک بودن پارچه یک دوشان یا یقه دولایه به انداز یقه اولیه از سرشانه ها تا زیر سینه برش داده وبرروی یقه پیراهن می دوختندوبعد آستین ها هم برش داده وبه حلقه آستین میدوختند..
دامن تالشی یا شوار که معمولا اگر برای مهمانی بود از ده متر یا ده تخته ده تخته کمی کمتر از متر بود وبرای اینکه چینهایش در هر تخته مرتب باشند تخته تخته یا متر متر می بریدندولی برای خانه بخاطر اینکه سبک تر باشد هشت متر پارچه استفاده میکردند.
واین دامن که اندازه اش از زیر ناف تا قوزک پا بودابتدا تخته ها را بهم می دوختندوبعد قسمت بالایش را که به آن قزه میگفتند به اندازه دو تا سه سانت بر می گرداندند می دوختند تا در ان کش یا نخ چند لایه پشمی تابیده شده برای چین دار کردن ومحکم کردن در تن ...
وپایین دامن را باز باندازه دوتا سه سانت بالا تر سجاف داده وبا نوار قیطانی دالبری ویا نوار ساده رنگی که با رنگ پارچه دامنی متفاوت باشد با سلیقه دوزنده تزیین میکردند واین پیراهن ودامن را با کت مخملی ویا جلیقه پولک دوزی شده وبا بنه دسمال وسره دسمال می پوشیدند
نگارنده زلیخا صبا

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله )




:: برچسب‌ها: پوشاک مردم استان گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/۱٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

طرز تهیه ماست کم چرب،کره وماست چکیده در زمان قدیم ماست فروشها ماست کوزه ای را که خیلی هم چرب بود را از روستا ییها در بازار روز می خریدند. سپس آن را داخل این خم که به زبان محلی(نِرخه یانِره) نیز می گفتند می ریختند و کمی آب به آن اضافه می کردند بعد چند چوب صاف به اندازه 10 سانتی متر در داخل این خم می گذاشتند.

ویک یا چند نفر نِره زن زیر سایه بان درختی می نشستند، دو دسته اش را می گرفتند و در حالی که غم زمانه را زمزمه می کردند، به طرف جلو و عقب تکان می دادند. در اثر این تکان های مداوم کره ی ِ داخل ماست به چوب ها می چسبید و ماست تقربین بی چربی میشد. نِره زن سپس چوب ها را بیرون می آورد، کره را جمع می کرد و ماست را در داخل ِ سطلی می ریخت و با یخ قاطی می کرد و در بازار برای ازدحام مردم جار می زد.

ماستیه برار ماست خودی روغان ِ کره ،برار عجب ماستیه گدا تقی ماستیه


طرز تهیه ماست چکیده

برای درست کردن ماست چکیده،همان ماست را از کوزه در آورده داخل یک کیسه پارچه ای سپید می ریختند و سپس آن را به شاخه درخت یا به میخی روی دیوار یا ستون ایوان آویزان می کردند. آب داخل ماست آرام ارام و اندک اندک و یا جرعه جرعه چکیده می شد یابه اصطلاح (زَکَنه آئوش) جدا می شد. و آنچه که در خل کیسه می ماند،ماست غلیظ بودکه اصطلاحن به آن دوغ هم می گفتند. بعد در هوای گرم یک قاشق از این ماست غلیظ را در لیوان می ریختند، با اب قاطی می کردند و بعد به آن نمک و نعناع می زدند و سپس با یخ می نوشیدند که بسیار دلچسب و گوارا بود نوش جان همگی شما

نویسنده : خانم افسانه امانی

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: محصولات گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/۱٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور


در گذشته های دور در سرزمینی دختری فقیر و شاهزاده ای هم زمان به دنیا آمدند.طالع بینی سرنوشت آن دو را در پیوند باهم دانست و گفت آنان به عقد هم در خواهند آمد.
سیمرغ این سخن را شنید و تلاش کرد که پیش بینی مرد را نقش بر آب سازد، دخترخانواده تهیدست را دزدید و در غاری پنهان کرد.
دختر به دور از تمدن بزرگ شد. پسر شاه و دوستانش روزی تصمیم گرفتند به شکار بروند. رفتند در شالیزاری ، کشاورزی را دیدند که محصول سبز ورسیده را با زرد ونا رسیده یکسان می برد و نیز را در چمنزاری  سبز و خرم بزی لاغر دیدند که می چرید.
مردی بلند بالا با موهای سفید از راه رسید ،آنان از او درباره کشاورز و بز لاغر پرسیدند ، مرد گفت این رازها را برادر بزرگم می داند و نشانی اش را به آنها داد.آنها رفتند به خانه اش . مرد جوانی در را باز کرد شگفت زده شدند.
مرد به همسرش گفت هندوانه را از پشت بام بیاور.زن هندوانه ای آورد و نشانش داد ، مرد گفت این هندوانه ترش است .این کار چند بار تکرار شد تا زن هندوانه ای خوب آورد.
شاهزاده گفت راز یکجا بریدن برنج های رسیده و نارس آن کشاورز چیست؟
مرد پاسخ داد این کار حکایت از مرگ می کند  که پیر و جوان ندارد.
 شاهزاده آنگاه از راز بز لاغر در چمنزار پرسید ، گفت: حکایت کسی است که دل خوشی از زندگی ندارد. در پایان شاهزاده راز جوانی او را جویا شد و او گفت درست است که من برادر بزرگترهستم ولی دلیل پیری برادرم زن بد اخلاق اوست.زن من ، حرف شنو و خوش اخلاق است.
شاهزاده به راهش ادامه داد تا به کوهی رسید ناگهان دید که از غاری سیمرغی به پرواز در آمد جوان رفت که سیمرغ را شکار کند اما دید دختری جوان در غار است ،جوان در خیال که زنی خوب  و حرف شنو را یافته است او را به بزرگان قصر سپرد تا به او فرهنگ و آداب بیاموزند.
دیری نگذشت که شاهزاده او را به همسری برگزید.اینجاست که می گویند :سیمرغ هم نمی تواند سرنوشت را دگرگون سازد.
منبع:کتاب افسانه های مردم گیلان
تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: افسانه های گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

بسوز ای دل که امروز اربعین است

عزای پور ختم المرسلین است

قیام کربلایش تا قیامت

سراسر درس، بهر مسلمین است

اربعین حسینی تسلیت باد




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/۱۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

سیاهکلرود نام دهستانی در بخش چابکسر شهرستان رودسر، استان گیلان در ایران است

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/۱۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

میرزا یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ اهل رشت، در سال 1259 شمسی دیده به جهان گشود. سالهای نخست عمر را در مدرسه حاجی حسن واقع در صالح آباد رشت و مدرسه جامع آن شهر به آموختن مقدمات علوم دینی سپری کرد. در سال 1286 شمسی در گیلان به صفوف آزادیخواهان پیوست و برای سرکوبی محمد علی شاه روانه تهران شد. همزمان با اوج گیری نهضت مشروطه در تهران شماری از آزادیخواهان رشت کانونی به نام مجلس اتحاد تشکیل دادند و افرادی را به عنوان فدائی گرد آوردند.

میرزا کوچک خان که در آن دوران یک طلبه بود و افکار آزادی خواهانه داشت به مجلس اتحاد پیوست. در سال 1294 شمسی به جای مجلس اتحاد (هیئت اتحاد اسلام) از یک گروه هفده نفری در رشت تشکیل گردید. بیشتر افراد این گروه روحانی بودند و میرزا کوچک خوان عضو موثر آن بود. این هیئت هدف خود را خدمت به اسلام و ایران اعلام کرد و بزودی میرزا کوچک خوان رهبری آن را به عهده گرفت. پس از اشغال نواحی شمالی ایران از سوی ارتش روسیه تزاری هیئت اتحاد اسلام به مبارزه با ارتش تزاری پرداخت و یک گروه مسلح به عنوان فدایی تشکیل داد و روستای کسما را از ناحیه فومن مرکز کار خود قرار داد و در آنجا سازمان اداری و نظامی به وجود آورد. هیئت اتحاد اسلام پس از چندی به کمیته اتحاد اسلام تبدیل شد و اعضای آن به 27 نفر افزایش یافت و رهبری کمیته را میرزا به عهده گرفت و تا پایان سال 1296 شمسی بخش وسیعی از گیلان و مازندران و طارم و آستارا و طالش و تنکابن زیر نفوذ کمیته اتحاد اسلام در آمد. این کمیته «نهضت جنگل» یا «حزب جنگل» نامیده شده است.                             

برای از بین بردن نهضت جنگل وثوق الدوله اقدامات زیادی بکار برد و نامه تأمین برای میرزا کوچک خان نوشت ولی میرزا نپذیرفت و پس از درگیریهای فراوان عده‌ای از سران نهضت از جمله دکتر حشمت تسلیم نیروهای دولتی در رشت شدند. در این درگیری شماری از افراد کشته شدند و دکتر حشمت دستگیر و در دادگاه نظامی در 4 اردیبهشت 1298 محکوم به اعدام شد. چون مذاکرات صلح با جنگلیها به نتیجه نرسید نیروهای دولتی به تعقیب جنگلیها پرداختند.

جهت دیدن مطالب بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: نهضت جنگل
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

یکی از عالمان  و حکیمان متشرع عصر صفوی، میرزا حسن لاهیجی گیلانی قمی فرزند ملا عبدالرزاق لاهیجی است. این مقاله به اندیشه و آثار و شرح حال آن حکیم، اختصاص دارد و در چند بخش، تقدیم می‏گردد.

پدر

او خلف صالح حکیم عارف، متکلم محقق، مولی عبدالرزاق بن علی بن حسین لاهیجی مشهور به فیاض است. عبدالرزاق یکی از فلاسفه بزرگ شیعه و از متکلمین سرشناس امامیه می‏باشد. زادگاه وی در لاهیجان از شهرهای گیلان بوده و اقامت و وفاتش در قم صورت گرفته است.

فیاض از شاگردان مبرّز حکیم مشهور صدر المتألهین ملا صدرای شیرازی و داماد آن جناب بوده است. او حکیمی متشرع و در فقه و اصول و فلسفه و کلام و عرفان، صاحب نظر بوده است. گویاترین شاهد این مدعا، اشاراتی است که خود آن بزرگوار در دیوان اشعارش به مناسبتی پیرامون تحصیلات خود می‏نماید؛ بدین عبارت:

 بسی دانش آموختم زاوستاد

بسی نکته‏ها را گرفتم به یاد

بسی بوده‏ام با کتاب و دعا

بسی زهدور بودم و پارسا

بسی در بغل جزوه دان داشتم

اگر رندیی بد نهان داشتم

گهی در فروغ و گهی در اصول

شدم پنجه فرسای هر بُلفضول

چه شبها که در حجره خوابم نبود

که جا داشت نانم که آبم نبود

زفقه و حدیث و اصول و کلام

زتفسیر و آداب و حکمت تمام

پی جمله یک عمر بشتافتم

زهر یک نصیب گران یافتم

گهی نیز در شعر پرداختم

زسحر بیان معجزی ساختم

تألیفات آن دانشمند گرانمایه پر از تحقیقات و ژرف نگریهای فلسفی و کلامی است که اهم آنها عبارتند از:

 شرح تجرید الاعتقاد خواجه نصیر الدین طوسی، فیاض دو شرح بر این کتاب نگاشته، یکی مبسوط به نام «شوارق الالهام» و دیگری مختصر به نام «مشارق الالهام»، شرح اول در دو جلد به چاپ رسیده ولی نسخه‏ای از شرح دوم تاکنون شناسایی نشده است.

 گوهر مرا، به فارسی، که در آن یک دوره مسائل کلامی را بر مبنای مذهب شیعه اثنی عشریه، به صورت شیوا و روان و مختصر بیان کرده است. این کتاب بارها به طبع رسیده و نسخ خطی آن فراوان است.

 سرمایه ایمان، به فارسی، یک دوره کلام است ولی کوتاهتر از رساله سابق، این کتاب نیز به چاپ رسیده است.

 حاشیه بر حاشیه خفری بر شرح تجرید الاعتقاد فاضل قوشچی.

 دیوان اشعار، او در اشعارش، «فیاض» تخلص می‏کرد و دارای طبعی رسا و موزون بود و قصاید و غزلیاتی به مناسبتهای مختلف سروده، دیوانش مکرر به طبع رسیده است.

فیاض لاهیجی عاقبت در سال 1072قمری در شهر قم دار فانی را وداع کرده و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)مدفون گردید. او داماد بزرگ ملاصدرا بوده و سه فرزند داشته، بدین اسامی: میرزا حسن (که شرح حالش موضوع این داستان است.)، ملا محمد باقر که در سال 1083در هند بوده و اطلاع دیگری از وی در دست نیست، میرزا ابراهیم که مؤلف کتاب القواعد الحکمیه و الکلامیه است.

در بیست و سوم و بیست و چهارم تیر ماه سال 1372ش، کنگره‏ای در بزرگداشت این حکیم عالی مقام در زادگاه وی در لاهیجان برگزار شد.

جهت خواندن مطالب بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: مفاخر گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

ﺍﺯ ﻗﺪﯾﻢﺗﺮﯾﻦ ﻫﻨﺮﻫﺎﯼ ﺭﺍﯾﺞ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮔﯿﻼﻥ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺗﺎﻟﺶ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﯾﺮ ﺑﺎﺯ ﺭﻭﺍﺝﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺧﺎﺻﯿﺖﻫﺎﯼ ﺷﺎﻧﻪ ﯼ ﭼﻮﺑﯽ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺭﯾﺰﺵ ﻣﻮﻫﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺍﺯ ﭼﻮﺏ ﺷﻤﺸﺎﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺏ ﺳﯿﺎﻩ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ.
ﺍﺑﺘﺪﺍ ﭼﻮﺏ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﯼ ﺩﻝ ﺧﻮﺍﻩ ‏( ﭘﻬﻨﺎ ﻭ ﺩﺭﺍﺯﺍ ‏) ﺑﺮﺵ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﺭﻩﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻭ ﺳﻮﻫﺎﻥﻫﺎ ﺩﺳﺘﻪﯼ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﺯﻩ ﺭﯾﺰ ﻭ ﺩﺭﺷﺖ ﻭ ﺑﺎﺯﻫﻢ ﺳﻮﻫﺎﻥ ﻭ ﺳﻤﺒﺎﺩﻩ ﺩﻧﺪﺍﻧﻪﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﯽﺳﺎﺯﻧﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺗﻤﺎﻡ ﮐﺎﺭ ﺳﻄﺢ ﮐﺎﺭ ﮐﺎﻣﻞ ﺳﻤﺒﺎﺩﻩﯼ ﺭﯾﺰﻣﯽﺧﻮﺭﺩ.
ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﺭﺿﺎ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺭﯾﮓ

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: صنایع دستی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: نهضت جنگل
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

این روستا در مختصات طول جغرافیایی 49 دقیقه و 25 ثانیه و عرض جغرافیایی 37 دقیقه و 4 ثانیه و ارتفاع 70 متر از سطح دریا ، روستایی پایکوهی محسوب میشود .

رودخانه امامزاده ابراهیم از شرق آن می گذرد . این روستا در مسیر امامزاده اسحاق واقع است .

کوه خون یا خون یاب در جن.ب غربی و کوچ دره در جنوب شرقی و سنگ دره در شمال شرقی آن واقع است .

زبان مردم آن تالشی - گیلکی است . کار مردم این سامان کشاورزی ، دامداری ، پرورش کرم ابریشم و پرورش زنبور عسل و فراورده های آن برنج و چای است . ((این روستا با ده باب خانه در سال 1330هجری جزء چوبر بود ))

مبارک آباد زادگاه یکی از پهلوانان معروف و خوشنام ، پهلوان عیسی یوسفی است (وی در سال1378 از دنیا رفت )

این روستا در سال 1379 دارای 219 هکتار  برنج زار ، 6 هکتار باغ چای و 15 هکتار توتستان بود.

بر اساس آمار سال 1385 مبارک آباد دارای 94 خانوار با 297 نفر جمعیت که 196 نفر از افراد بالای 6 سال آن باسواد می باشند .

مبارک آباد دارای مسجد ، شورای اسلامی روستا ، برق ، خانه ی بهداشت ، به ورز و دبستان می باشد . دبستان دولتی این روستا در سال 1327 تاسیس شد.

منبع : کتاب تاریخ شفت ( نادر افشاریان )

گردآورنده : وبلاگ نصیرمحله

کپی برداری از این مطلب با ذکر نام ( وبلاگ نصیرمحله ) بلامانع است .




:: برچسب‌ها: روستا های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

ﻗﺎﻟﯽﺑﺎﻓﯽ ﺩﺭﺗﺎﻟﺶ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻧﻮﭘﺎﺳﺖ ﻭ ﭼﻨﺎﻥ ﭼﻪ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻫﻨﺮ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻗﺎﻟﯽ ﺑﺎﻓﯽ ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ ﻭﺭﺯﯾﺪﻩﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ؛ ﺟﻬﺎﺩﺳﺎﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺗﺮﻭﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﻗﺎﻟﯽ ﺑﺎﻓﯽ ﺩﺭ ﻧﻘﺎﻁ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮔﯿﻼﻥ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺗﯽ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﺮﺩ . ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﭘﺎ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﯾﻦ ﻫﻨﺮ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﮔﯿﻼﻥ ﻃﺮﺡﻫﺎﯼ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﯽﻫﺎ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﺍﺣﯽﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺍﺭﻫﺎﯼ ﻗﺎﻟﯽﺑﺎﻓﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﻤﻮﺩﯼ ﺍﺳﺖ . ﭼﻠﻪﮐﺸﯽ ‏( ﭘﯿﭽﯿﺪﻥ ﺗﺎﺭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺩﺍﺭ ‏) ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﺗﺎﺭﻫﺎﯼ ﺯﯾﺮ ﻭ ﺭﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﭼﻮﺏ ﮐﻮﺟﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺎﻓﺖ ﻗﺎﻟﯽ ﺑﺎ ﮔﻠﯿﻢ ﺑﺎﻓﺖ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﮐﺎﺭ ﻭ ﮔﺮﻩﻫﺎﯼ ﺗﺮﮐﯽ ﯾﺎ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺭﺝ ﺑﺎﻓﺖ ﺩﻭ ﭘﻮﺩ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﮔﺮﻩﻫﺎ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﻓﺘﯿﻦ ﺯﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﺷﯿﺮﺍﺯﻩﭘﯿﭽﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺘﺼﻞ ﺑﺎ ﻫﺮ ﺭﺝ ﺑﺎﻓﺖ ﻭ ﭘﻮﺩﮔﺬﺍﺭﯼ ﺑﺎﻻ ﻣﯽﺭﻭﺩ . ﻋﻤﺪﻩﯼ ﻧﻘﻮﺵ ﮔﻠﯿﻢﺑﺎﻓﯽ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﮔﯿﻼﻥ؛ ﻟﭽﮏ ﺗﺮﻧﺞ، ﻧﻘﻮﺵ ﺩﺍﻧﻪ ﺑﯿﮕﯽ، ﮔﻞ ﻭ ﺑﻮﺗﻪ، ﻧﻘﺶ ﺧﺮﭼﻨﮓ، ﻧﻘﺶ ﺣﻮﺽ ﻭ ﻧﻘﺶ ﺳﻪ ﺣﻮﺽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯﻣﻨﺎﻃﻖ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺖ . ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﻧﻘﻮﺵ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﮔﻠﯿﻢﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺫﻫﻨﯽﺑﺎﻑ ﺍﺳﺖ .

ﺟﺎﺟﯿﻢﺑﺎﻓﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺗﺎﻟﺶ ﻧﺸﯿﻦ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﺟﻨﺒﻪﯼ ﺧﻮﺩ ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺩﺍﺭﺩ . ﺑﺎﻓﺖ ﻗﺎﻟﯽ، ﮔﻠﯿﻢ ﻭ ﺟﺎﺟﯿﻢ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺧﺎﺹ ﺗﻮﺳﻂ ﺯﻧﺎﻥ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﺯ ﺁﺳﺘﺎﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺍﺭﺩﺑﯿﻞ ﻣﯽﺭﻭﯾﻢ ﺑﺮ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﺎﻓﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ‏(ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻧﻘﻮﺵ ﺑﺎﻓﺘﻪﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﮔﯿﻼﻥ، ﻣﯿﻨﻮ ﺟﻌﻔﺮﯼ ﮐﯿﺎﺳﺮﺍﯾﯽ، ۱۳۷۲، ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻥ : ﺣﺴﯿﻦ ﯾﺎﺭﯼ، ﺯﻫﺮﺍ ﺗﺠﺮﯾﺪﯼ ‏) ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺟﺎﺟﯿﻢ ﻭ ﺟﺎﺟﯿﻢ ﺑﺎﻓﯽ ﺑﻪ ﻭﻓﻮﺭ ﺩﺭ ﺗﺎﻟﺶ ﺭﺍﯾﺞ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .

ﺍﮐﺜﺮ ﻣﺴﺎﮐﻦ ﻣﺘﺤﺮﮎ ﮐﻮﭼﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺎ ﺟﺎﺟﯿﻢ ﻓﺮﺵ ﻣﯽ ﺷﺪ. ﮔﻠﯿﻢ ﻭ ﺟﺎﺟﯿﻢ ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﯾﮏ ﮐﺎﻻﯼ ﺭﻭﺳﺘﺎﺋﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﭼﻮﭘﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﺳﺘﺎﺋﯿﺎﻥ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺮﺩﯾﺪ ﺍﻧﮕﯿﺰﻩ ﺑﺎﻓﺖ ﮔﻠﯿﻢ ﻭ ﺟﺎﺟﯿﻢ ﻧﯿﺎﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺳﺘﺎﺋﯽ ﻭ ﺷﺒﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﻻ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﻮﺍﺩ ﻭ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻻﺯﻡ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﺍﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺑﺎ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﺩﻗﺖ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺑﺎﻓﻨﺪﮔﯽ ﺭﻭﺳﺘﺎﺋﯽ ﻭ ﺧﺼﻠﺖ ﺳﻨﺘﯽ ﻭ ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﮐﻬﻦ ﺗﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮﯼ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺭﻭﺳﺘﺎﺋﯿﺎﻥ ﺩﺳﺘﺒﺎﻓﺘﻬﺎﯾﯽ ﭼﻮﻥ ﮔﻠﯿﻢ، ﺟﺎﺟﯿﻢ، ﺧﻮﺭﺟﯿﻦ ﻭ ﻧﻈﺎﺋﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺮﺿﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺗﻬﯿﻪ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺼﺎﺭﻑ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭﻣﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﮐﺎﻻﻫﺎ ﮔﻬﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﺿﺎﻓﯽ ﺩﺭ ﺩﺍﺩﻭ ﺳﺘﺪﻫﺎﯼ ﭘﺎﯾﺎﭘﺎﯼ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺤﻠﯽ ﺭﺩ ﻭﺑﺪﻝ ﻣﯽ ﺷﺪ . ﺍﻣﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺑﺎﻓﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺩﺳﺘﺒﺎﻓﺘﻬﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎﺋﯽ ﺟﻬﺖ ﻋﺮﺿﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺗﻬﯿﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ .

متن : سرکار خانم پور رستم

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: صنایع دستی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

تا چم کار بکی یا کوه و دَشتَه

خدا اشتَن دستی نه یا دشته

بویندیم دریا دیلَی کا خدا قَشنگی

ترا از راستی بواتیم : تالش بهشتَه

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: دوبیتی های تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

دوران ۳۲۰-۳۳۸
نام کامل ابوالحسن علی بن بویه
مرگ جمادی‌الثانی ۳۳۸ (قمری)

پیش از عضدالدوله دیلمی

دودمان آل بویه

ابوالحسن علی بن بویه دیلمی ملقب به عمادالدوله بنیانگذار سلسله آل بویه (بوییان) است.
وی در ابتدا وارد خدمت سامانیان و نصر دوم سامانی شد و در زمره نزدیکان وی درآمد. سپس وی به ماکان کاکی پیوست که از سوی سامانیان بر گرگان و ری حکومت می‌راند. (حدود سال ۹۲۸ (میلادی)) شاید وی این کار را به پیشنهاد نصر انجام داده باشد. به هر حال او شروع به حرکت برای تصاحب مناصب مهم قدرت در نزد ماکان کرد و موفق شد به همراه برادرانش حسن و احمد مناصب ارتشی به دست آورد. با این وجود در سال ۹۳۰ (میلادی) ماکان ضد سامانیان شورش کرد و خراسان را گرفت، اما او از طرف دیگر مورد حمله زیاریان و مردوایچ قرار گرفت و مجبور به تسلیم طبرستان شد. بنابراین علی و برادرانش به مقابل با مرداویچ شتافتند که قصد تصرف کوههای جنوب البرز و قزوین را داشت. کمی بعد مردوایچ حکومت کرج را به علی داد. کرج شهری مهم بود که به نظر می‌رسد منظور کرج ابودلف نزدیکی آستانه شازند اراک امروزی باشد. هنگامی که علی در راه کرج در ری توقف کرد العمید وزیر مرداویج وی را از توطئه زیاریان برای نابودی وی آگاه ساخت. او با سرعت ری را ترک کرده و به کرج رسید.
علی بن بویه دیلمی ملَقَّب به عمادالدوله، به همراه دو برادر کوچک‌تر خود، رکن الدین حَسن و مُعزُّالدوله احمد، در ابتدای قیامِ داعیان علوی در گیلان و طبرستان به خدمت ماکان دیلمی و سپس مرداویچ بن زیار پیوستند. علی از طرف مرداویچ فرماندار کرج شد ولی در سالیان بعد با مرداویچ اختلافاتی پیدا کرد که منجر به جنگ بین دو طرف شد. با مرگ مرداویچ در سال ۳۲۳ (قمری)، عمادالدوله کرمان را فتح کرد و بدین ترتیب با تسخیر فارس و کرمان و نواحی اطراف، دولت عباسی، کلیّه ی متصرفات خود را در ایران از دست داد.
در سال ۳۲۹ (قمری)، عمادالدوله در حین قلع و قمع مخالفان خود، تا طبرستان پیش رفت و بعدها موفق به تسخیر خوزستان نیز شد. علی عمادالدوله در سال ۳۳۷ (قمری) به سختی مریض شد و کارها را به برادر زاده اش فناخسرو ملقّب به عضدالدوله واگذاشت و خود در سال ۳۳۸ (قمری) درگذشت. عمادالدوله در تمام مدت امارت خود با مردم با مهربانی رفتار کرد و بساط عدل و انصاف را در سراسر قلمرو خویش گستراند.
گرد آورنده نیما توکلی

تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله )




:: برچسب‌ها: تاریخ گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

 چاشت خورلات یکی از دهستان های کوچک  سیاهکلرود در  شرق گیلان می باشد که در  بخش چابکسر از شهرستان رودسر قرار گرفته است.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٩/٢ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.