نوشته شده توسط : مهدی پور

در روز چهارم محرم،ابن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شرکت در جنگ با امام حسین علیه‏السلام تشویق و ترغیب نمود. عبیداللّه به منبر رفت و گفت: اى مردم! شما آل ابى سفیان را آزمودید و آنها را چنان که مى‏خواستید، یافتید! و یزید را مى‏شناسید که داراى سیره و طریقه‏اى نیکو است! و به زیر دستان احسان مى‏کند! و عطایاى او بجاست! و پدرش نیز چنین بود! و اینک یزید دستور داده است که بهره شما را از عطایا بیشتر کنم و پولى را نزد من فرستاده است که در میان شما قسمت نموده و شما را به جنگ با دشمنش حسین بفرستم! این سخن را به گوش جان بشنوید و اطاعت کنید.وی براى مردم شام نیز عطایائى مقرر کرد و دستور داد تا در تمام شهر ندا کنند که مردم براى حرکت آماده باشند، و خود و همراهانش به سوى نخیله حرکت کرد و حصین بن نمیر و حجار بن ابجر و شبث بن ربعى و شمر بن ذى الجوشن را به کربلا گسیل داشت تا عمربن سعد را در جنگ با حسین کمک نمایند.

برخی از مورخین تعداد افرادی که به سپاه عمر بن سعد پیوستند را در ۴گروه ذکر کرده اند که شامل: شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛ یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر؛ حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛ و مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛ این نیروها تا روز عاشورا در سپاه عمر بن سعد حضور داشته اند.در برخی از اسناد تاریخی هم تعداد لشکریانی که به عمربن سعد ملحق شدند را بیست هزار نفر ذکر کرده اند.

حر بن یزید ریاحی آزاد مرد کربلا

حر بن یزید بن ناجیه ریاحی، جد او، « عتاب »، ندیم نعمان بن منذر ( پادشاه حیره ) و پسر عمویش، احوص، شاعر و از اصحاب رسول خدا بود.حر از سران کوفه بشمار میرفت. عبید ا…ابن زیاد او رابرای رویارویی با امام حسین علیه السلام فرا خواند و با هزار سوار به سوی کاروان او فرستاد.
حر اولین کسی بود که راه را بر امام علیه السلام بست و از ورود او به کوفه یا بازگشتش به مدینه جلوگیری نمود. حر علی‌رغم این که برای رویارویی با امام آمده بود، رفتارش خالی از ادب نبود و هنگامی که دید عمر بن سعد برای جنگ با امام حسین علیه السلام مصمم است، به کاروان حسینی ملحق شد، توبه کرد و در سپاه امام جنگید تا به شهادت رسید.
در تاریخ آمده است: حر به امام حسین علیه السلام گفت:« هنگامی که عبیدالله بن زیاد مرا به سوی شما روانه ساخت و از قصر بیرون آمدم، از پشت سرم صدایی شنیدم که می‌گفت:« ای حر! شاد باش که به خیر رو می‌آوری.» وقتی پشت سرم را نگاه کردم، کسی را ندیدم. با خود گفتم من به پیکار حسین علیه السلام می‌روم و این چه بشارتی است؟! هرگز تصور نمی کردم که سرانجام از شما پیروی خواهم کرد.»(ابصار العین، صفحات ۱۱۵و ۱۱۶)

جهت خواندن مطالب بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: محرم
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

ورود عمر سعد به کربلا

سعد بن ابى وقاص با خاندان رسول اکرم(علیهم السلام) رابطه خوشى نداشت حتى در شوراى عمر حق رأى را به عبدالرحمن بن عوف داد و بعد از کشته شدن عثمان با حضرت على(علیه السلام)بیعت نکرد. پسرش عمر بن سعد راه پدر را ادامه داد و با این خاندان که هادى امت بودند رابطه خوبى نداشت، ابن زیاد ملک رى رابه عمر سعد داده بود. چون ابن زیاد از خبر ورود امام حسین(علیه السلام) به عراق مطلع شد، قاصدى نزد عمر فرستاد که اول به جنگ حسین بن على(علیه السلام) برود و او را بکُشد سپس به سمت شهر رى روانه شود.
عمر سعد نزد ابن زیاد آمد و گفت: مرا عفو نما. وى گفت: عفو مى کنم لکن ملک رى را از تو مى گیرم. عمر سعد گفت: یک شب مهلت بده. در نهایت هواى ریاست رى بر او غلبه کرد و تصمیم به جنگ با امام(علیه السلام) گرفت و روز دیگر نزد ابن زیاد آمد و قتل امام حسین(علیه السلام)را عهده دار شد. ابن زیاد با لشکرى عظیم او را به کربلا روانه کرد، تا اینکه که روز سوم محرم وارد کربلا شدند.
ابن قولویه در صفحه 74 از کتاب «کامل» و طبرسى درصفحه 134 از کتاب «احتجاج» به سندهاى معتبر از اصبغ بن نباته و غیره نقل کرده اند که روزى حضرت على(علیه السلام) بر منبر کوفه خطبه مى خواند و مى فرمود: آنچه مى خواهید از من بپرسید پیش از آنکه مرا نیابید. پس به خدا سوگند هر چه سوال کنید از خبرهاى گذشته و آینده به شما خبر مى دهم. سعد بن ابى وقاص پدر عمر سعد برخاست و گفت: یا امیر المؤمنین خبر ده مرا که در سر و ریش من، چقدر مو است.

جهت دیدن مطالب بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: محرم
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/٢٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

دومین روز ازماه محرم روزیست که بنابر نقل مقاتل کاروان حضرت سید الشهداء علیه السلام و خاندان و یاران ایشان وارد سرزمین کربلا گردیدند. نقل شده که پس از ورودبه کربلاء، آن حضرت چنین فرمودند:

«الناس عبید الدنیا والدین لعق علی ألسنتهم یحوطونه مادرت معایشهم ، فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون. ثم قال: أهذه کربلاء؟ فقالوا: نعم یاابن رسول الله؛ فقال هذاموضع کرب وبلاء، ههنا مناخ رکابنا، و محطّ رحالنا، و مقتل رجالنا و مسفک دمائنا.»

«مردم بندگان دنیایند و دین لق لقه ایست بر زبان آنان. تاهنگامی در کنار دین هستند که زندگیشان بگذرد پس آن هنگام که با بلاء امتحان شوند دین داران کاهش می یابند ، سپس فرمود: «آیا این زمین، کربلاست؟ گفتند: آری ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم پس فرمود: این زمین جایگاه گرفتاری و بلاست. محل کشته شدن مردانمان و محل ریختن خونهای ماست.

متن: نت

تهیه و تنظیم: مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: محرم
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/٢٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

شیعیان از امام رضا(علیه السلام)، چنین نقل شده است:

«وقتی محرم فرا می‌رسید، پدرم خندان دیده نمی‌شد، حزن و اندوه تا پایان دهه‌ اول بر او غالب بود و روز عاشورا، روز حزن و مصیبت و گریه ایشان بود.»(3)

همچنین حضرت امام رضا(علیه السلام) درباره‌ عاشورا می‌فرماید:

«کسی که عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه‌اش باشد، خداوند قیامت را روز شادمانی و سرور او قرار خواهد داد.»(4)

 اعمال شب اول ماه محرم
1ـ نماز: این شب چند نماز دارد که یکی از آنها به شرح ذیل است:

دو رکعت، که در هر رکعت بعد از حمد یازده مرتبه سوره‌ توحید خوانده شود.

در فضیلت این نماز چنین آمده است:

«خواندن این نماز و روزه داشتن روزش موجب امنیّت است و کسی که این عمل را انجام دهد، گویا تمام سال بر کار نیک مداومت داشته است.»(5)

2ـ احیای این شب.(6)

3ـ نیایش و دعا.(7)

 روز اول محرم
اول محرم هر سال اولین روز سال قمری است. از امام محمدباقر(علیه السلام) روایت شده است: «آن کس که این روز را روزه بدارد، خداوند دعایش را اجابت می‌کند، همانگونه که دعای زکریا(علیه السلام) را اجابت کرد.»(8)

دو رکعت نماز خوانده شود و پس از آن سه بار دعای زیر قرائت گردد:

«اللّهم انت الاله القدیم و هذه سنةٌ جدیدةٌ فاسئلک فیها العصمة من الشیطان و القوَّة علی هذه النّفس الامّارة بالسُّوء»(9)؛ بارالها! تو خدای قدیم و جاودانی و این سال، سال نو است، از تو می‌خواهم که مرا در این سال از شیطان حفظ کنی و بر نفس اماره (راهنمایی کننده) به بدی پیروز سازی.

 روز دوم محرم
در چنین روزی کاروان امام حسین(علیه السلام) در سال 61 ه‍ .ق وارد سرزمین کربلا شد و با ممانعت لشکر حرّ مجبور به توقّف در آنجا گردید.(10)

 روز سوم محرم
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است:

«هر کس در این روز روزه بگیرد، خداوند دعایش را اجابت کند.»(11)

در آن روز سپاه عمر بن سعد وارد کربلا شد.

جهت خواندن مطالب بیشتر لطفا به ادامه مطلب روید




:: برچسب‌ها: محرم
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/٢٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

"اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ

مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ

الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ

وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ"

فرا رسیدن ماه محرم، ماه عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع)را به همه شما عزیزان و عاشقان آن حضرت تسلیت عرض می نمایم




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/٢۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در منطقه شفت به ویزه قبل از فرا رسیدن ماه محرم ، مردم اقدام به پاکیزه کردن مساجد و شستن حصیرها می کردند. زنان حصیرها را به رودخانه های اطراف برده می شسته و پس از خشک کردن آنها را در مسجد پهن می کردند.

مردها با تمیز کردن دیوارهای داخل و بیرون مسجد و منبر و سایر جاهای مسجد از جمله وسایل دسته بردن در ایام ماه محرم ، خود را آماده عزاداری در این ماه می کردند. سپس مردم آن مسجد کسی را کسانی را به عنوان امین یا امنای مسجد جهت جمع آوری پول و هزینه کردن آن و نیز دعوت روضه خوان از جاهای دیگر ، انتخاب می کردند.

شفت و برخی از محلات منطقه شفت اغلب دارای یک یا دو روحانی بود . با شروع نماز مغرب و نواختن شیپور فعالیت در مسجد شروع می شد .

همواره بزرگان مسجد در جاهای مخصوص می نشستندتا بر بقیه نقاط مسجد اشراف کامل داشته باشند .

از نخستین مراسم این ماه به ویزه ده روز اول عزاداری سینه زنی بود. آنان در گذشته با کندن پیراهن اقدام به سینه زنی می کردند.سپس با حرکت دسته به مساجد دیگر می رفتند.

بر پا کردن بیرق و علم ، درست کردن تابوت و خواباندن بچه ای درون آن ، و گذاشتن کبوتری روی آن ، قمه زنی ، تعزیه خوانی و بسیاری دیگر از تشریفات لازمه همراه با دسته های زنجیر زنی و سینه زنی و قمه زنی از جمله ی این مراسم بود .

در گذشته معمولا در اوایل ماه محرم کودکان و نوجوانان اقدام به این کار می کردند . معمولا هنگام حرکت دسته ها نخست بیرق و عَلم و سایر نشانه های لازم برای حرکت دسته حرکت می کرد و بزرگان مسجد در جلو ی سینه زنان و سپس بقیه از جملخ زنجیر زنان و قمه زنان حرکت می کردند .

دسته قمه زنان که اغلب بر خلاف سیاه پوشان زنجیر زن ، سفید می پوشیدند و وسط سر را با تیغ می تراشیدند و به شکل سطونی حرکت می کردند .

یک نفر سر خوان با خواندن کلماتی آنها را به وجد می آورد و هنگام رسیدن به هر مسجد قمه بر سر می زدند .

حالا چندین سال است که قمه زدن ممنوع شده است اما شنیده می شود که برخی مخفیانه دست به این کار می زنند.

شام دهی در ماه محرم

با زدن کرنا در مسجد اعلام شام دهی می شد که طی آن هر کس به فرا خور وضعیت مالی خود مجمه ای را به یکی از افراد داده و او آن مجمه حاوی غذای پخته شده و آماده را روی سر خود گذاشته و به مسجد می آورد و از مهمانهای مسجد پذیرایی می کردند .

کلیه هزینه ی هر مسجد بر عهده اهالی آن مسجد بود.

منبع : کتاب تاریخ شفت

جمع آوری و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)

کپی برداری از این مطلب با ذکر نام ((وبلاگ نصیرمحله ))بلا مانع می باشد




:: برچسب‌ها: مراسم ماه محرم در منطقه شفت
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/٢۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

آیین سنتی و مذهبی طشت گذاری در شهرستان تالش که همه ساله در آستانه آغاز ماه محرم اجرا می شود، سنتی دیرین و برخاسته از شور و عشق به محرم و کربلا و حماسه های جاودان آن است؛ سنتی خوگرفته با روح و روان مردمان این سامان که هر ساله برپاداشت آن زنگ محرم را به صدا در می آورد.

طشت گذاری طلیعه کاروان حزن و اندوه و سوگواری های ایام محرم است. طشت گذاری در تالش از دیرباز مرسوم بوده و به خصوص به خاطر نزدیکی و مراودات تالشیان با شهرستانهای اردبیل و خلخال در غرب گیلان آیینی مرسوم و رایج است.

مناطق غرب گیلان که در همسایگی استان اردبیل بوده و از دیرباز بخشی از اهالی امروزی تالش را ترک زبانها و کردهای کوچ کرده از خلخال تشکیل می دهند، این آیین سنتی جایگاه ویژه ای در مراسم ماه محرم منطقه برای خود یافته است.

با برگزاری آیین طشت گذاری یا طشت گردانی که معمولا در سه روز آخر ذیحجه برگزار می شود ، مراسم رسمی ماه محرم و عزاداری های حسینی هر مسجد آغاز می شود.

در ارتباط با علت و دلیل برگزاری مراسم طشت‌گذاری نظرات و احتمالات مختلفی وجود دارد؛ عده‌ای اعتقاد بر این دارند که با انجام این مراسم ، اهمیت آب و جایگاه آن در حادثه کربلا مورد توجه قرار می‌گیرد.

برخی از مورخان نیز با توجه به مسیر حرکت کاروان حضرت حسین بن علی(ع) از مکه به سمت کربلا می‌گویند: براساس روایت‌های تاریخی ، در مسیر راه کاروان کربلا قبل از رسیدن به دشت نینوا ، سربازان حر بن یزید ریاحی در منطقه‌ای به نام زباله ، راه بر کاروان امام بسته و حرکت آن را متوقف ساخته‌اند و در این محل ، سالار شهیدان علی‌رغم کمبود آب کاروانیان خود دستور می‌دهند که طشت‌ها توسط آبهای موجود در مشک‌های کاروان شهدای کربلا پر شود که هم یاران امام حسین(ع) و هم سربازان حر از آن استفاده نمایند و نیز احشام موجود در هر دو کاروان نیز سیراب شوند.

به نظر می‌رسد این سنت با الهام از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین(ع) است.

بر اساس روایت‌ها، امام سوم شیعیان در روز 27 ذیحجه آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و لشکر حر و اسبان سپاه او را سیراب می‌کنند.

لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: محرم در گیلان, آیین و رسوم گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/٢٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
*****
کپور چال در21کیلومتری غرب بندر انزلی و کنار راه آسفالته انزلی - آستارا قرار دارد .مرکز دهستان چهار فریضه از بخش مرکزی شهرستان بندر انزلی است.
کپورچال را می توان شهر ماهی نام نهاد زیرا در شمال آن صیادان به صید ماهی دریا اشتغال دارند و در زمین های جنوب آن استخرهای پرورش ماهی هزاران ماهی را پرورش
می دهند.
********
*****
 
جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید
 
 



:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/٢٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در زندگی روستایی آرامش نقش اصلی را بازی می کند.یکی از مهمترین ویژگی ها و برتری های زندگی روستایی نسبت به زندگی شهری هم,همین آرامش است که تنها در روستاها میتوان به آن رسید.زندگی در روستا آدمی را از هر جنجال و قیل و قال و دود و دم رهایی می بخشد.شاید بسیاری از شهرنشینان در همه ی زندگی خود آرامش یک شب یک مرد روستایی را نداشته باشند.پس از خیزش خورشید به پشت کوه ها و آمدن شب تیره در روستا,.شنیدن آوای سگان در آغاز شب و آوای خروسان در سپیده دم,آنچنان آرامشی به روستا نشینان می دهد که همواره آنان را همراه است.

روستا نشینان همواره یار و یاور یکدیگرند و اگر دردی برای یکی از همسایگان پیش آید , دیگران او را درمانند. اما در زندگی شهری امروزی بسیاری از همسایگان حتی نام یکدیگر را نمی دانند چه برسد بخواهند یاور هم باشند !
در روستا زن و مرد همچون خواهر و برادر هم اند و هیچ کس نگاهی آلوده به دیگران نمی کند . چرا که روستا نشینی به آنان جوانمردی می آموزد . بسیار کم پیش می آید که دختران روستایی دست به کاری بزنند که هم دامان خویش را بیالایند و هم آبروی خانواده ی خود را بریزند .
وارونه ی آنچه در شهرها می گذرد , در روستا زن و مرد در بیشتر کارها با یکدیگر همکاری می کنند و نمیگذارند بار زندگی بر دوش دیگری سنگینی کند .

در زندگی روستایی خورش ها (غذاها) مزه ی دیگری می دهند و آدمی را به بیشتر خوردن وا می دارند . خوردن یک فنجان چای در روستا با شهر زمین تا آسمان فرق می کند !  
گویند یکی از جذاب ترین صحنه ها که آدمی باید ببیند آمدن و رفتن خورشید است که تنها در روستا می توان نشست و با خیالی آسوده به آن نگاه کرد . اما در شهر ها صبح ها که از خواب بیدار می شویم چشممان به ساختمان های بلند بالایی می افتد که در روبرویمان ایستاده اند و حتی از تابیدن آفتاب به چهره ی خواب آلودمان هم جلوگیری می کنند . پسین ها هم که اصلا  متوجه نمی شویم کی خورشید غروب کرده است !

روستا نشینان وازونه ی رفتار شهری ها هنوز هم آیین ها و سنت های پیشینیان را پاس می دارند .هنوز هم تا پدر بر سر سفره ننشیند کسی نمی نشیند . هنوز هم فرزندان در پیشگاه پدر پایشان را دراز نمی کنند . هنوز هم به گویش پدران خود سخن می گویند و مانند شهری ها از سخن گفتن به گویش پدران خود شرم نمی کنند ! روستانشینان هنوز هم از همان پوشش (لباس) های ایرانی بهره می برند و بدان می نازند. روستا نشینان ساده دل و راستگویند و برای بدست آوردن روزی خود دست به فریب دیگران و دروغ گفتن نمی زنند.شاید این سخن پیش آید که در روستا ابزارهای پیشرفته و امکانات کم است . در عوض از دلهره و هیاهو و دود و دم خبری نیست . به عنوان یک شهرنشین که زندگی روستایی را بیشتر دوست دارم به روستا نشینان میهنم پیشنهاد می کنم هرگز آرامشی که در روستاها در کنار آنان است را با دلهره و اعصاب خوردی و شتاب کاری و سر و صدای شهری عوض نکنند.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: مقالات گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/۱٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

**********

سیا خَلا دَکَرَن ماه موحرم اومه       مَسجد بَر پا بکَرَن ماه موحرم اومه

 

     سیا خَلا دکرن مَسجد بَرپا بکره      حسینی مَجلسی را رَخت عزا دَکَرن

 

   دَه روز دیگه حسین یار و برا نِداره      خردَنِش بی گنایَه دشمَندِ ش خدا نِداره

 

  عباس و اکبر و عون جعفر و ابن حسن   شهیــد کربلابون ،حسین آبو بی کــفن

 

زینب غریبی وینی چ نانجیبی وینه!     عاشورا صبحی زینب ، هرچی نِوینی وینه

 

اصغر ک آو نِداره زینب دِ خاو نِداره       سیله مَــژن نانجیب خردَ ن ک تاو نِداره

 

  بی اشت ای حسین جان زینب نشون نداره    یاد غریـــب زهـــــــــرا جا و زمـون نـــــداره

شعر از شاعر توانمند شاندرمنی مهندس سید صائم بهاء

تهیهو تنظیم :مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: شعر تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/۱٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
******
استان گیلان درگذشته دارای گونه های ارزشمند جانواری بوده است که امروز دیگر نسلشان از بین رفته اما با اینحال این خطه همچنان ظرفیت پرورش انواع گونه های جانوری را دارد و اغلب خانواده حیات وحش را در خود جای داده است.
استان گیلان با ظرفیتی بی نظیر در حوزه طبیعت گردی و صنعت جهانگردی دارای مناطق زیست محیطی زیادی است که هر کدام می توانند به عنوان فرصتی بی بدیل در این حوزه مورد توجه قرار گیرند.
پلنگ یکی از حیوانات جنگلهای گیلان است که در معرض انقراض می باشد
پلنگ حیوانی که م...عمولا در راههای صعب العبور جنگلهای گیلان زندگی می کند، گاهی قلمرو هر پلنگ می تواند به ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر مربع برسد و این وسعت به میزان غذای موجود در منطقه مورد تغدیه حیوان بستگی دارد.
پلنگ با قدرت بی نظیر خود می تواند گاه شکاری با سه برابر وزن خود را مورد حمله و تغذیه قرار دهد.به هر حال روند شکار بی رویه، تخریب جنگلها و گسست زنجیره حیات جانوری گیلان از معضلات جدی استان است، با ادامه این روند در آینده نزدیک نسل پلنگ این جانور نجیب، زیبا و منحصر به فرد جنگلها و کوهستانی شمال ایران را به سرنوشت شیر بیشه زارهای ایران، ببر خزری و غیره تبدیل خواهد کرد
طول پلنگ بالغ حدود یک متر و ۶۰ سانتی متر و وزن آن افزون بر ۱۰۰ کیلوگرم می باشد.ن دراز و باریک و دستها و پاها قوی و به اندازه متوسط و پنجه‌ها ناخن بزرگ که بطور واضح از دو طرف فشرده شده است. گوشها کوتاه و مدور و بدون موهای بلند انتهایی است. دم دراز و طول آن معمولا از نصف طول بدن بیشتر و ظریف و باریک است. رنگ بدن خالدار و در رنگ سفید زمینه آثاری از زردی یا زرد قرمز یا زرد خاکستری وجود دارد و طبیعتا گوشت خوار هستنددسته خالهای گل مانند در همه جا در روی بدن و دم و دستها و یا پرکنده شده است. در عقب و وسط پشت بدن بعضی خالها دنبال هم قرار گرفته و به صورت نوار نمایان می‌شوند. جمجمه خیلی بزرگ و دراز و نسبتا باریک است. ناحیه پیشانی تقریبا مسطح است و در وسط آن فرو رفتگی طولی وجود دارد. پهنای جمجمه در بالای دندانهای نیش خیلی بیشتر از پهنا در عقب زایده‌های پس حدقه‌ای است. استخوانهای بینی دراز و نسبتا باریک است. انتهای عقبی استخوانهای بینی به لبه عقبی استخوان فکی می‌رسند یا بیشتر از آن امتداد می‌یابند. دندانهای نیش خیلی بزرگ و اولین پیش آسیای بالا همیشه وجود دارد.از صخره‌ها و درخت به خوبی بالا رفته و ممکن است لاشه شکار خود را در بالای درخت نگهداری کنند. فصل جفت‌گیری آنها در اواخر زمستان و اوایل بهار است. دوران آبستنی در حدود ۳ ماه طول می‌کشد. تعداد بچه ها ۲ ، ۳ و یا گاهی به ۵ عدد نیز می‌رسد. بچه‌ها در لانه که معمولا در شکاف صخره‌ها و داخل غارها است و اغلب از گیاهان و برگ خشک پوشانیده شده است،‌ نگهداری می‌شوند. بچه ها بعد از ۱۰ روز چشم باز می‌کنند و در سن بلوغ به غیر از دوران جفتگیری بطور انفرادی دیده می‌شوند.
در حال حاضر پلنگ بیشتر در جنگل های اطراف سیاهکل دیده میشود، اما در گذشته در مناطق مختلف بسیار بود.
منبع :پایگاه خبری محیط زیست ایران
تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)



:: برچسب‌ها: حیوانات و جانوران گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/۱٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

"تا گرزک خومه چو فونوخایی، گرزک تره نزنه"

تا در لانه زنبور چوب فرونکردی، زنبور تورا نیش نمی زند.

اشاره به این که تا کاری با کسی/چیزی/حیوانی نداشته باشه، او هم کاری به

کار تو ندارد

کاری از آقای ارسلان مطهری

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: ضرب المثل های گیلکی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/۱٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

 

وقتی صحبت از رب انار به میان می ‌آید، اشاره به همان خواص انار مطرح می ‌شود.

در کل، انار سرشار از ترکیباتی به نام " پلی‌ فنول‌ " ها است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون یعنی LDL شده و اجازه نمی ‌دهد صفحات چربی در عروق تولید شوند. این میوه بهشتی دارای دو نوع ترش و شیرین می باشد که برای تهیه رب انار بایستی از انار ترش استفاده نمود.

در باغات استان گیلان، انار ترش به وفور یافت می شود و همچنین نوع جنگلی آن نیز در جنگل ها و ییلاق های استان گیلان به طور خودرو رشد و نمو میکنید.

انار را دانه کنید، سعی کنید پوست داخلی و غلاف سفید رنگ داخل انار، با دانه ها مخلوط نباشد البته اگر در حجم بالا رب گیری می کنید و تهیه دانه انار خالص مشکل است، اگر کمی از غلاف های سفید با دانه ها مخلوط شد ایرادی ندارد.

در قابلمه بزرگی، دانه های انار همراه آب را روی حرارت بگذارید. زیر شعله را بلند کنید تا آب بجوشد، سپس شعله را کم کنید و هر چند دقیقه انار را هم بزنید و با فشار ملاقه یا کفگیر به دانه ها سعی کنید آب دانه ها کاملا گرفته شود. هر از گاهی در حین جوشیدن، با گوشتکوب دانه ها را در قابلمه بفشارید تا آب از دانه خارج شود.

این کار را ادامه دهید تا زمانی که حداکثر آب دانه ها گرفته شود.

سپس محتویات قابلمه را از صافی رد کنید تا آب از دانه ها جدا شود. دانه ها در این مرحله سفید رنگ هستند و نشانه این است که آب آن ها تا حد ممکن گرفته شده است ولی برای آب گیری کامل، دانه های داخل صافی (تفاله ها) را مجددا در قابلمه جداگانه ای بریزید و با مقداری آب بگذارید بجوشد تا رب انار درجه 2 حاصل شود!

آب انار خالص را در قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود. بایستی هر چند لحظه هم بزنید تا رب شما ته نگیرد چون در این مرحله آب سریعاً تبخیر می شود.

دقت داشته باشید رب انار مانند رب گوجه فرنگی زمان زیادی برای جوشیدن و غلیظ شدن نمی برد، بنابراین بایستی مراقب باشید تا رب ته نگیرد و گرنه هم رنگ و هم طعم رب خراب می شود.

در اواخر غلیظ شدن رب، نمک را اضافه کنید تا فساد و کپک زدگی رب را به تعویق بیندازد. رب انار درجه 1 آماده است.

غلظت رب انار بسیار مهم است چون اگر خیلی سفت شود زمانی که در یخچال می گذارید سفت تر شده و در بعضی موارد قاشق به سختی داخل رب می رود، وقتی به عنوان چاشنی یا سس از آن استفاده می شود خیلی دیر در آب حل می شود و در نتیجه استفاده از آن مشکل است که این غلظت مناسب نمی باشد. برخی برای کسب درآمد بیشتر، رب را آن قدر شل بر می دارند که حتی با نگهداری رب در یخچال نیز کپک می زند، که این غلظت نیز مناسب نیست. بلکه باید نه شل و نه سفت باشد بنابراین غلظت مناسب رب انار، نیاز به کسب تجربه بیشتری دارد.

جهت دیدن تصاویر تهیه رب انار به روش سنتی لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: محصولات محلی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

چمخاله، یکی از منطقه های ساحلی شهرستان لنگرود دراستان گیلان می باشد. این منطقه از لحاظ ساحلی دارای یکی از بهترین سواحل ماسه ای ایران می باشد.

عکس: آقای یوسف محمودی

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: سواحل گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/۱٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

یک سفر کوتاه پر از جنگل، کوه، غار و کلبه های روستایی! برای چنین سفری شاید هیچ مقصدی به اندازه سفر به گیلان و هیچ زمانی به اندازه این روزها مناسب نباشد؛ استانی که اگر دیدنی ترین طبیعت بکر ایران نباشد، بدون شک یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور به شمار می رود.

 گیلان در پاییز، رویایی ترین آب و هوای خود را تجربه می کند. آب و هوای خنکی که در آن نه خبری از هوای مرطوب و شرجی و دم کرده‏  است و نه طبیعت یک دست سرسبز این منطقه. شما در پاییز گیلان  رنگین کمانی از رنگ ها را می بینید که ذهنیتتان را درباره سرسبزی گیلان عوض خواهد کرد!  به تمام این ها مه غلیظ و ابرهایی که در ارتفاعات تا زیر پای شما می رسند را اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا سفر به گیلان در پاییز می تواند بهترین تجربه طبیعت گردی شما باشد!

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/۱۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

عید کمال دین

سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان

وصایت و ولایت امیر المومنین علیه السلام

بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/۱٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

حتما شما هم اسم آبشار دودوزن  را زیاد شنیده اید. آبشاری که به دلیل زیبایی خاص خودش شهرت زیادی کسب کرده است

این آبشار یکی از  زیباترین آبشارهای منطقه شفت است که در استان گیلان  قرار دارد. زمین شناسان عمر این آبشار زیبا را بین 100تا 150 سال می دانند و این آبشار نه چندان کهن، امروزه جاذبه دیدنی زیبایی است که خیلی ها را به سمت خود جلب می کند. مناطق اطراف این آبشار، به اندازه ای سرسبز و زیبا هستند که هر بیننده ای را مجذوب زیبایی خود می کند .

براى رسیدن به این مکان بسیار دل‌انگیز باید از جادهٔ شفت به نصیرمحله و سیاهمزگی رفت و با عبور از پل خرم کش و گذر از یک جاده خاکى به این آبشار زیبا رسید .


جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید



:: برچسب‌ها: آبشارهای گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/۱٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

روستای شالما از توابع شهر احمد سرگوراب می باشد که با داشتن طبیعتی بکر و زیبا یکی از جاذبه های گردشگری منطقه شفت می باشد . کوه ها و جنگل های سرسبز آن با درختان بلوط ، زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد .

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

تصویری از میدان سابق شهرداری فومن که در آن بناهایی چون :ساختمان شهرداری و

اداره فرهنگ نیز دیده می شوند.

این میدان در اواسط دوره پهلوی اول توسط یک معمار آلمانی به شکل فعلی خود

درآمده وجایگاه میدان قدیم دارالا ماره فومن در دوره صفویه بوده است .در تاریخ گیلان

عبدالفتاح فومنی از این میدان سخن به میان آمده است .

عکس و متن : سرکار خانم مهری محمدی

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: بناهای قدیمی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

گیلان _ تالش _ بلندی های پره سر

عکس : آقای علی جعفری

جمع آوری و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

لاقان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شفت در استان گیلان ایران است.

این روستا در دهستان جیرده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال

۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶۰ نفر (۱۲۳خانوار) بوده‌است.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: روستا های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٧/٦ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.