نوشته شده توسط : مهدی پور

رقابت های کشتی گیله مردی گیلان ومازندران با معرفی نفرات برتر در دهستان نصیرمحله شفت پایان یافت.

در پایان این مسابقات که با حضور ۴۰ کشتی گیرمنتخب از گیلان ومازندران به مدت ۳۰ شب برگزارشد ،

در سنگین وزن محمد رضا عاشوری از ماسال ،حسن رمضانی از املش و سعید افشار   مقام های اول تا سوم را بدست آوردند.

در سبک وزن محمد شادمان  و یوسف پناه  و محمد جواد رجبی به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند .

در پایان از سوی مسوولان برگزاری رقابت های کشتی گیله مردی قهرمانی گیلان و مازندران ، به نفرات برتر بخش های سبک وزن و سنگین وزن جوایز نقدی و غیرنقدی اهداء شد .

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: عکس هایی از کشتی گیله مردی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

به نقل از فارس این روزها مسابقات کشتی گیله‌مردی گیلان به نقطه اوج خود رسیده و شب‌های این استان شاهد نبرد گیله‌مردان کشتی گیلان است.

«غلامرضا روشن» مجری باسابقه و پیشکسوت مسابقات کشتی گیله‌مردی گیلان و مازندران است که سال‌هاست اهالی این ورزش با صدای ماندگار او خاطرات زیادی دارند و مردم با عشق به شنیدن صدا و اشعارش پا به میعادگاه کشتی گیله‌مردی می‌گذارند.

در این ایام تابستانه که بازار مسابقات کشتی گیله‌مردی داغ است به سراغ این مجری پیشکسوت رفتیم تا همراه با او نقبی به خاطرات تلخ و شیرین گذشته‌اش بزنیم، ماحصل این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

فارس: چه انگیزه‌ای شما را مجری کشتی گیله‌مردی کرد؟

-بنده متولد ۱۳۳۰ ساکن روستای دوبخشر شفت هستم و از سال ۱۳۵۴ مجری‌گری در کشتی گیله مردی را آغاز کردم و دلیل این حضور «پدرم» بود.

پدرم پهلوان روشن همواره آرزویش حضور سه فرزند پسرش در عرصه کشتی بود و به همین دلیل تا سال آخر تحصیل در حال کشتی گرفتن بودم اما تمایلی به گرفتن کشتی نداشتم و در نتیجه کشتی را کنار گذاشتم و به دنبال تحصیلات رفتم اما نتوانستم لیسانس بگیرم و این مسئله موجب دلخوری پدرم شد زیرا به خاطر اینکه کشتی نگیرم به تحصیل روی آورده بودم.

روزی به پدرم گفتم می‌خواهم مجری کشتی گیله‌مردی شوم زیرا می‌دانم می‌توانم مجری خوبی شوم و پدرم فکر می‌کرد می‌خواهم به سبک «موسی شارمی» بنیانگذار مجری‌گری در کشتی گیلان فعالیت کنم اما به پدرم گفتم که می‌خواهم سبک جدیدی از مجری‌گری را به اجرا درآورم.

فارس: سبک جدید مجری‌گری چه بود؟

-برای نخستین بار در سال ۱۳۵۴ شعر را وارد کشتی گیله‌مردی کردم و زمانی که در مازندران مجری کشتی شدم و اشعار را ادا کردم برای همگان تازگی داشت که مگر کشتی با شعر همخوانی دارد.

فارس: چند سال در این عرصه حضور دارید و چه امری موجب شده که این روند را همچنان ادامه دهید؟

-۴۳ سال است که مجری کشتی گیله‌مردی هستم و به مجری‌گری علاقه‌مندم و از اینکه بتوانم با اشعارم منش و مرام پهلوانی را به کشتی‌گیران در میادین یادآور شوم تا دست از عمل ناشایست چه در میدان کشتی و یا خارج از گود بردارند احساس خرسندی می‌کنم.

فارس: آیا در این زمینه موفق بوده‌اید؟

-بله تا حدودی موفق شده‌ام، ضمن اینکه کسانی هستند که با راهنمایی بنده و درآمدی که از کشتی داشتند خودرو و امکاناتی برای خود گرفتند.

فارس: از اینکه مردم مشتاق شنیدن اشعار شما در کشتی گیله‌مردی هستند چه احساسی دارید؟

-برای اینکه مردم را در کشتی‌سرا راضی نگه دارم برای تمام طیف از عوام تا دکتر و مهندس شعر دارم و حنجره‌ام را وقف مردم کرده‌ام.

فارس: شعرهای گیلکی که در کشتی ادا می‌کنید از کیست؟

-مقداری از شعرها متعلق به بنده است و بقیه اشعار نیز به عظیم نیک‌نهاد، ایوب ابراهیمی، هوشنگ اقدامی و صدیق تعلق دارد ضمن اینکه از اشعار فارسی فردوسی، مولانا و استاد شهریار نیز استفاده می‌کنم.

فارس: با توجه به ادبیات منحصر به‌فردی که در کشتی گیله‌مردی استفاده می‌کنید توانسته‌اید مجری توانمندی مانند خودتان پرورش دهید؟

-هنوز کسی را که بخواهد توانایی مورد نظر را داشته باشد نیافته‌ام و کلاسی در این زمینه ندارم اما در برخی نقاط به تقلید از من عین شعرم را می‌خوانند و این می‌شود ادا، در حالی که باید از خود چیزی داشته باشی.

فارس: بهترین کشتی که تاکنون دیده‌اید از چه کسی بوده است؟

-تمام کشتی‌ها برای بنده خاطره است اما ۲۵ سال پیش در نصیرمحله داربست چوبی در شب فینال شکست اما کشتی پس از وقفه‌ای انجام شد و سالار ولی‌زاده موفق شد مسعود بیابانی را شکست دهد.

به نظر بنده عاشوری فنی‌ترین کشتی‌گیر گیله‌مردی است.

فارس: به نظر شما تماشاگران با کدام بیت از اشعارتان بیشتر انس گرفته‌اند؟

-به نظر بنده بیشتر اشعارم مورد توجه علاقه‌مندان است اما برخی‌ مردم تک‌بیتی‌ها را بیشتر می‌پسندند مانند اشعار «هزاران چشم زیبا فدای نیم نگاهت»، «هزاران قلب عاشق فدای قلب ماهت»، «نازم آن اندام نازت، نازم ای نازآفرین»، «ناز داری ناز کن ای سروناز آن آفرین»، «قیامت قامتی قامت قیامت»، «قیامت می‌کند این قد و قامت».

فارس:چقدر اهل مطالعه هستید؟

-کتاب همواره بالای سرم است و بدون مطالعه روزم سپری نمی‌شود، اعتقاد دارم مجری که مطالعه نکند نمی‌تواند مجری خوبی شود.

فارس: آیا شده در این سال‌های مجری‌گری صدایتان بگیرد به گونه‌ای که نتوانید اجرا کنید؟

-اوایل گرفتگی صدا ایجاد می‌شد اما به حدی نبود که نتوانم مجری‌گری را ادامه دهم.

فارس: موقعیت فعلی کشتی گیله‌مردی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

– بنده زنگ خطر انقراض کشتی را به صدا در می‌آورم زیرا این کشتی رو به انقراض است و نسل بعدی دنبال کشتی گیله‌مردی نمی‌روند البته برای خارج شدن از این وضعیت راهکار نیز دارم.

اگر بتوانیم برای پهلوانان نامی جوایزی در نظر بگیریم و آنها بتوانند فنون خود را به چند کشتی‌گیر جوان آموزش دهند و از آنها کشتی‌گیرانی شایسته بسازند دیگر دغدغه‌ای وجود نخواهد داشت.

منبع : خبرگزاری فارس

جمع آوری و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: مشاهیر گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

استفاده تالشان ازگوزن (گنز): در زمان تیمور، تالشان از گوزن (گنز) برای سواری، گاری و بارکشی استفاده می کردند.

اسبهای اصیل تالش که یکی از با ارزش ترین اسبهای دنیا هستند و در خارج از ایران دارای قیمت زیادی هستند، سخت ترین و کشنده ترین و سرگردان ترین زندگی را در فصل بهار دارند.
یکی از جایگاه های مهم اسب های اصیل تالش منطقة ییلاقی « دشته »شاندرمن است که اسب های  تیزروی دشته در عروسی ها و مسابقات اسب دوانی یکه تازند.

گونه های درختانی چون: آسون دار (انجیلی)، للکی لرگ (کوچی) ویژة جنگلهای خزری هستند و در هیچ جای دیگر دنیا یافت نمی شوند.

خاک جنگلهای تالش از غنی ترین خاکهای جنگلی شمال کشور است و زادآوری طبیعی جنگلهای  گیلان و بویژه تالش نیاز به جنگلکاری مصنوعی و مکانیکی را بسیار پایین می آورد.

باورها و آیین های تالشان: باورهای دیرین آریاییها به وفور در بین تالشان رواج دارد. بخصوص آیینهای دین زرتشتی؛ مانند احترام فوق العاده و سوگند به ماه و خورشید، سوی چراغ، آتش و "کیلاکا چاله". جنگل و درخت، آب روان، برکت نان و شیر و بخصوص حرمت نهادن مکانها و قله های بلند. در تالش کمتر قله ای می توان دید که امامزاده ای به آن نسبت داده نشود. مثل: اوری، مولوم، ماما چره، الماس و خندیله پشت.

تأمین کنندة امنیت شاهراه ارتباطی ایران و اروپا از طریق گیلان برای مدتهای مدیدی نظامیان تالش بوده اند.

کاوشهای باستان شناسی در تول تالش نشان می دهد زنان تالش سه هزار سال پیش در مسائل حکومتی و نظامی مشارکت داشته اند

آرایش گیسوی زن و مرد تالشی :دو هزار و پانصد سال پیش، در هر کشوری و گاهی هر شهری برای آرایش گیسوی زنها و مردها یک مد مخصوص وجود داشت. یکی از مدهای آن زمان (مسلی) منسوب به ماسال تالش بود.

شکست اردشیر از کادوسیان :اردشیر پادشاه ایران با سیصد هزار پیاده و ده هزار سواره به جنگ کادوسیان می رود ولی شکست خورده و استقلال کادوسیان را به رسمیت می شناسد (تاریخ ایران باستان، مرحوم پیرنیا).

کاری از دکتر شیوا

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: مطالب جالب و خواندنی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/٢٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

٢۵شوال سالروز شهادت جانگداز ششمین اختر تابناک ولایت و امامت ، رئیس مذهب

تشیع حضرت امام جعفر صادق ( ع ) را به محضر مقدس منجی عالم بشریت حضرت

ولی عصر ( عج ) و تمامی مسلمین جهان ، خاصه شیعیان ارادتمند آن امام همام

تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/٢٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
************
کشتی گیله مردی از ورزشهای باستانی گیلان است که رد پایش از قرن چهارم هجری در تاریخ کشورمان برجای مانده است.

کشتی گیله مردی همانند سایر کشتی‌ها مراتبی دارد ودارای فنون و قوانین خاص و آداب و رسمهایی است. تازه کاران را « نوچه» و به اصطلاح محلی « تنگوله» می نامند و کشتی گیران میدان دیده و کار آزموده را « پهلوان» خطاب می کنند و درهرمحله و روستا نیز یکی از پهلوانان پیش کسوت، عنوان « سر پهلوان» را دارد. برگزاری کشتی روز وزمان مشخص ندارد.معمولاً کشتی گیران هر محل، با نظر سر پهلوان تصمیم به زور آزمایی می‌گیرند که در این صورت به شهرها و آبادی‌های نزدیک خبر می‌دهند وکشتی گیران آن نقاط را برای انجام مسابقه دعوت می کنند.

مراسم آغاز و نحوه اجرا:

این مراسم دارای آغازی بسیار زیبا و دیدنی است با صدای ساز و نقاره همه اهالی محل را با خبر می کنند و جمعیت بسیاری دور میدان کشتی گرد هم می‌آیند

آغاز مصاف کشتی گیران گیلان با رجزخوانی همراه است تعیین هماورد به طور آزاد با قبول دعوت به نبرد می‌باشد. پایان کشتی وقتی است که یکی ازدوطرف جز کف پا، نقطه دیگری از تنش با زمین تماس پیدا کند، که در این صورت شکست خورده و پهلوان پیروز با جست و خیز میدان را طی می‌کند و گاهی درمیان جمعیت دوران می‌زند وپول جمع می‌کند و معمولاً دوباره به میدان می‌آید و حریف می طلبد. جامه مخصوص کشتی، شلواری پارچه ای و تنگ و چسبان است که «لاسپاره» نامیده می‌شود. 

یک دوره از این مسابقه امسال به همت آقای یعقوب روستا از پهلوانان قدیم این رشته در نصیرمحله در حال برگزاری می باشد . که خوشبختانه از استقبال خوبی هم برخوردار بوده است . در زیر تصاویری از این مسابقات را برای شما دوستان عزیز آماده کرده ایم که میتوانید مشاهده کنید.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید



:: برچسب‌ها: عکس هایی از کشتی گیله مردی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/۱٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

بیست و چهارمین جشنواره فرهنگی ، هنری و ورزشهای بومی و محلی همه ساله در  روستای ییلاقی برن واقع در شهرستان رضوانشهر برگزار می شود . این جشنواره با حضور شرکت کنندگانی از شهرها و روستاهای اطراف  با اجرای سوارکاری، قیش‌بازی، طناب‌کشی، بازی کبدی و... انجام می‌شود . هدف از برگزاری این جشنواره  معرفی آداب و رسوم و بازی‌های بومی‌ـ محلی و انتقال آن را به نسل جوان می باشد.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/۱۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

یکی از دیدنی ترین مناطق املش تالاب (سل) زربیجار است که بعنوان یک زیستگاه طبیعی برای حیوانات و پرندگان مهاجر ، همچنین محل ذخیره آب جهت مصارف شالیکاری حائز اهمیت می باشد. گنجایش آن بیست و پنج هزار متر مکعب آب بوده و آب این تالاب توسط چشمه های آن و از طریق رودخانه “هردوآب” و سرشاخه پلرود تأمین می گردد. پوشش گیاهان مردابی و نیلوفرهای آبی در تالاب ، جلوه ای فرحبخش برای گردشگران در فصل بهار و تابستان ایجاد می نماید. تالاب طبیعی است وبر حسب ظاهر درگذشته بسیار وسیع بود ولی به دلیل کاهش سطح آب و دخالت های انسان از سطح آن کاسته شده است . استخردو قسمت است. قسمت اول در کنار جاده و قسمت دوم به صورت تالاب همراه با گونه های تالابی است. تالاب از طریق جاده کمربندی املش قابل دسترسی است.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: تالاب های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/۱٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/۱٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در منطقه تالش میانی ، اسالم ، پره سر ، اردجان ، سیامال به دام هایی گفته می شود که چوپانان این مناطق جز دام های سفید ، گوسفند وبز برای استفاده از شیر آنان وگوشتشان نگهداری می نمایند این اصطلاح به طور خاص به گاو اطلاق می گردد ، گرچه به طور عام ، گاومیش نیز در حوزه تعریف احشام سیاه قرار می گیرد .گاوهای تالش ، بومی منطقه بوده وبرخلاف آنسوی کوههای تالش ودامنه های غربی این کوه ها یعنی آذربایجان – خلخال که روستائیان گاوها را به صورت گله با عنوان ناخیز بوسیله شخصی به نام گله بان به چرا می فرستند .

در تالش نگهداری وتعلیف وچرای دام های سیاه در جنگلها ومراتع به صورت انفرادی می باشد یعنی هر دامدار دام های خود را به تنهایی دربهار وتابستان در ییلاق و پاییز و زمستان در قشلاق و گیلان و در جنگلهای مجاور خانه های قشلاقی و یا طویله زمستانی نگهداری می نماید .گاوهای ماده بومی تالش هر روز یک بار شیردهی می کنند ودر هر یک الی 5/1 سال یک گوساله نر به دنیا می آورند به گوساله در طالشی مُونَده و به گوساله ماده ، ژره مُونَده وبه گوساله نر به طالشی کله مونده می گویند ، گوساله یکساله پارنَه یا پورنَه و گوسابه دوساله وبیشتر دو وقت ، سه وقت ...نامیده می شود .در فرهنگ دامداری تالش به گاو نَر ، وَشَن یا کل می گویند ودر قدیم بیشتر از گاوهای نر برای شخم زدن مزارع کشت جو وگندم کوهستانی استفاده می کردند .

حیواناتی که بوسیله آنها کار حمل ونقل در کوهستان صورت می گیرد را حیوان باری یا باره مال می نامند .

در تالش قدیم از گاو نر ( وِشَن)برای حمل بار نیز استفاده می کردند وگذشته از این مردمان سرزمین تالش به نگهداری گوزن پرداخته واز ان برای کشیدن ارابه ها یا سورتمه ها ویاسواری استفاده می کردند ولی امروزه با گسترش جاده های آسفالته وخاکی وافزایش وسایل نقیله موتوری ، مقداری از اهمیت حیوانات باری وسواری کاسته شده است ، گرچه برای یک خانوار کوچه نشین وجود چند رأس اسب وقاطر از ضروریات است ، زیرا او بوسیله آنان برای خود هیزم وآرد وباروبنه حمل ونقل می کند ودر هنگام لزوم از آنان سواری می گیرد .

کاری از سر کار خانم پوران حاجتی

جمع آوری و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: اصطلاحات تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/۱٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

تالاب تخسم یکی از تالاب های زیبای استان گیلان  است که بسیار زیبا و چشمگیر می باشد این تالاب در روستای تخسم از توابع دهستان لاکان قرار دارد .
روستای تخسم با ۳٫۰۲ کیلومتر مربع وسعت از شمال به کانال چپ سنگر ،جنوب به روستای سلکی سر ،مشرق به روستای بهدان سنگر ،مغرب به روستای رواجیرو به فاصله ۱۱ کیلومتری از مرکز شهرستان قرار گرفته و دارای۲۹۰ نفر جمعیت و ۹۲ خانوار بوده و تابع دهستان لاکان از بخش مرکزی رشت میباشد.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: تالاب های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

سیاهمزگی از روستاهای بخش احمد سرگوراب شهرستان شفت است، منطقه بزرگ و نامداری در 17 کیلومتری جنوب غربی شهرستان شفت که چهار روستای علی سرا، توسَه، خُرَّمکَش و مَزگَدا را در برگرفته است. جغرافیای طبیعی و اقتصادی – انسانی آن، جای کاوش فراوان دارد و بسا که پیشینه تاریخی آن نیز رازهای فراوان در سینه داشته باشد؛ زیرا این خطه، خاستگاه مردان نام‌آور و بزرگی در بستر دین و دانش و سیاست بوده است؛ ولی با این همه، شناخته بودن این منطقه در سراسر گیلان و بلندای نام آن نزد شمار دیگری از هم‌میهنان، به خاطر « پنیر سیاه‌مزگی» است که محصول ویژه دامی و فرآوری شده در همین منطقه است.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/۱٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

این جشنواره همه ساله در فصل تابستان در ییلاق زندانه و صالح برگزار می شود. در این جشنواره بیشتر به بازی های بومی و محلی ،صنایع دستی و  آداب و رسوم تالشان پرداخته میشود که هدف این جشنواره حفظ و ترویج فرهنگ بومی و ورزش های محلی می باشد.که همه ساله پذیرای هزاران نفر از بازدید کنندگان به این جشنواره می باشد.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: بازی های گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/۱۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

وقتی عروس وارد حیاط داماد میشد .ابتدا مادر داماد حلوایی را که از آرد برنج و شکر و یا دوشاب به اسم حلوا گوله که به شکل یک توپ گرد بود از توی ایوان به دو طرف عروس پرت میکردبه این نیت که قدم عروس شیرین کامی را همراه آورده باشد.و جوانانی هم که این حلواها را می گرفتند به این نیت که این شیرین کام شدن نوبت بعدی قسمت انها شود..

بعداز پیاده شدن عروس از اسب یک یا دو چراغ روشن و هم آینه و قرآن به عنوان سنبل نور و روشنایی و ضامن خوشبختی که از خانه پدر به همراه عروس آورده میشد بعد از داد ن انعام و دست خوش به آورندگان به داخل خانه میبردند و درضمن در قدیم رسم بود وهنوز هم اگر عروسی در خانه بر گزار شود یک تکه از وسایل منزل پدر عروس از طرف فامیلهای داماد از خانه پدر عروس مخفیانه بر داشته میشد به نیت اینکه در خانه داماد هم به اندازه خانه پدری برکت و مال داشته باشد.

سپس مادر داماد با دو کفگیر چوبی در جلوی عروس رقص میکرد وانقدر آن دو کفگیر را بهم میکوبید تا بشکند و با نیت اینکه عروس و مادر شوهر نسبت به هم زبانی تلخ نداشته باشند و با شکستن این دو کفگیر همه آن حس های بد از بین بود.

رقص دیگری که باز مرسوم بود وهنوز هم اجرا می شود قنده کله وشتن (رقص قند)بود و هست مادر داماد و یاخواهر داماد دو تکه قند بزرگ را بهم میسابید در جلوی عروس رقص میکردند و به نیت شیرین بودن عروس خانم.

بعداز بجا آوردن این مراسمات دست عروس خانم گرفته و آرام بطرف خانه می آوردند
و در جلودر ابتدا دست راست عروس خانم را عسل می مالیده وبه چهارچوب در می مالیدند و دوباره دست عروس خانم را در عسل میکردند وهمه افراد خانواده یک انگشت از آن عسل را به نیت اینکه عروس خانم برایشان شیرین باشد میخوردند.

در موقع ورود عروس خانم به داخل خانه کمر عروس با یک چهار قد می بستند و بعد عروس خانم وارد خانه می شد و در داخل خانه برادر داماد و یا اگر برادر نداشت خواهر داماد باید برای باز کردن کمر عروس یک انعام یا رونمایی میداد و بعد کمرش را باز میکرد.
وباز برادر داماد یک کلاه را بر میداشت و هفت بار از سر خود به سر عروس میزد ومیگفت
هف زوعه و ای کینه (هفت پسر یک دختر)

جهت دیدن مطالب بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: رسوم گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

مجمه وشتن

رقصی است درماسال قدیم وتالش درشب حنا بندان که در خانواده عروس مرسوم بود برگزار میشد .وبه این ترتیب که مقداری وسایل از قبیل  حنا، شیرینی،ودیگر چیزهای لازم عروس را در دو سینی مسی که همان مجمه بود میگذاشتند.و رویش را با دو پارچه رنگی یا سفید گلدوزی شده می پوشاندند و یک مجمه را خواهر عروس و یک مجمه را خواهر داماد روی سر می گذاشتند و در وسط مجلس روبروی عروس وداماد می رقصیدند و فامیلهای عروس و داماد در دو سینی شاباش می گذاشتند که باین دو خواهر می رسید و در آخر دو سینی را دو نفر از فامیل ها میگرفتند و سه بار به سر عروس و داماد نزدیک می کردند و به زمین می گذاشتند و کار حنا بندان شروع می شد به این ترتیب که دو اسکناس در دست عروس وداماد می گذاشتند و در آن مقداری حنا می گذاشتند و بقیه حنا را دور میگرداندند و دخترهای دم بخت مقداری برمی داشتند با خواندن دستان .

بندون بندونه شنار.. حینا بندونه شنار

کینه ننه را موایه ..کینه مهمونه شنار


کترا وشتن

وقتی عروس وهمراهان وارد حیاط داماد میشدند مادر داماد با دو کفگیر چوبی یا نوعع دیگر مثلا آلومینیومی در جلوی عروس در حالیکه به شدت ان دو کفگیر را به هم می کوبید ومیزد و رقص کترا می کرد تا ان دو کفگیر بشکند من اینطور شنیدم که با عمل و اجرای این رسم در حقیقت زبان عروس به احترام نسبت به فامیل داماد بخصوص مادرشوهر بلند پاز نباشد


قنده کله وشتن

دوتکه قند بزرگ مادر داماد در جلوی عروس بهم مسابید ورقص میکرد تا عروس برای همه شیرین و عزیز باشد.
متن و عکس : سرکا خانم زلیخا صبا

تهیه و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: رسوم گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

 

واتمَه خَیفَه مَشع تع نای دِواره

واتشَه بی شِن اِم رسم روزگاره

واتمه گیریه بی اِشته شوره زار بو

واتشه اَدِنیا گیریه لاله زار ه

واتمه ماسال بی اِشتِ سوت وکور بو

واتشه مَبرم نومم کع بر قراره

برگردان فارسی

به تو گفتم حیف است نرو ،  دوباره بر نمیگردی

گفت که باید بروم که این رسم روزگار است

گفتم ببلاق بی تو به  شوره زاری تبدیل خواهد شد

گفت که در آن دنیا ییلاق لاله زار خواهد شد

گفتم که ماسال بی تو سوت و کور می شود

گفت گریه نکن نامم همیشه برقرار خواهد بود

ابیاتی از  سر کار خانم  زلیخا صبا

تهیه و ترجمه : مهدی پور(وبلاگ نصیرمحله)

 




:: برچسب‌ها: شعر تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

مهرداد فیاض ، نمایشنامه نویس ، فیلم نامه نویس ، هنرمند تأتر وتلویزیون در19مهرماه1344 در روستای چلمه سرای ماسال در یک خانواده مذهبی ومتدین وفرهنگی پا به عرصه وجود گذاشت از زمان نوجوانی شور وشوق بازیگری وهنر در وجودش جوانه زد .با توجه به عدم امکانات ومحرومیت منطقه برای شکوفایی استعدادهای درخشان با تحمل مشقات طبیعی محیط های بسته همچنان به فعالیت خود ادامه داد .

در سال 1360 به تشویق وترغیب یکی از فرهنگیان به نام داوودزاده نمایشنامه «خودکشی »را که خود نوشته وکارگردانی می کرد ، بازی کرد .فیاض می گوید : با تشویق یکی از از دبیران ادبیات در دبیرستان به نام فرامز مسرور وترغیب ایشان شروع به نوشتن نمایشنامه کردم وروز به روز بر این کار مسلط تر شدم اولین نمایشنامه مهرداد فیاض «شهادت است » که حکایت گرجریان انقلاب بود .نمایشنامه هایی که نوشت وبه اجرا درآورده عبارتند از : شهادت 2-انتظار 3-مرگ فقرا 4-غرض ها تیره دارد دوستی را 5-خودکشی 6-چوبه دار 7- خواستگاری 8-ماجرای روستای ما 9-چرا عاقل کندکاری.

مهرداد فیاض در کنار نمایشنامه نویسی وبازیگری به کار فیلم سازی نیز روی آورده ومدتی با سوپر 8کار کرده که به علت عدم امکانات وکم توجهی کارهایش نیمه تمام ماند .دو فیلم مستند «پنیر تالش وکوچه »حاصل این تلاش است ، آنگاه به فیلم سازی ویدئویی پرداخت 1-فیلم های خواستگاری تا 4حلقه فیلم برداری شد که به علت عدم امکانات مالی متوقف گردید 2-فیلم مستند «دنگی حلوا»برای اولین بار توسط مهرداد فیاض ساخته شد که در استان مقام اول را احراز وبعدها برخی از آن کپی برداری وتقلید کردند وبه دریافت لوح تقدیر نایل آمده 3-فیلم ویدئویی «1=1»که ساخته اوست همچنین فیلم نامه «رجعت » وهدیه ای برای معلم در تجلیل از بازنشستگان از کارهای دیگر این هنرمند خوش نام وپرتلاش است .« مهرداد فیاض » دوباره به دریافت دیپلم افتخار نایل گشت : در مرداد 76وتیرماه 77 ) ، سه لوح تقدیر در جشنواره استانی در قسمت کارگدانی ونویسندگی در نمایشنامه « خود کشی»در استان را به خود اختصاص داد ضمناً به دریافت لوح تقدیر رتبه اول نمایش نامه نویسی (400/2000 8/8//75 ) نایل آمد ( تیر 77 وفروردین 74) .

این هنرمند اولین بار در سال 1370در برنامه روستا ،شبکه 2به کارگردانی مهران آزاده وتلویزیون استان هنرنمایی کرد ویک بار نیز در رادیو ، او همچنان به فعالیت در صدا وسیمای مرکز گیلان مشغول است ودراین راستا همواره به احیای فرهنگ غنی وپربار سرزمین تالش می پردازد .

کاری از سرکار خانم حاجتی

جمع آوری و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: بیوگرافی هنرمندان گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور


توتکابن در حدود شانزده کیلومتری شمال شرقی شهر رودبار و حدود دو کیلومتری مشرق رستم‌آباد و در حدود دوازده کیلومتری مغرب کوه دُرفک قرار دارد. این شهر از دو قسمت بالامحله و پایین‌محله تشکیل شده و با پلی که بر روی سفیدرود احداث شده‌است به راه اصلی قزوین - رشت می‌پیوندد. پیش از ساخت پل، راه پیوند توتکابن با جاده اصلی با قایق بود.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

ییلاق برن از توابع بخش مرکزی شهرستان رضوانشهر می باشد که  مناظر و جلوه‏ های طبیعی بسیار زیبا به خصوص در فصول بهار، تابستان و پاییز دارد و هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‏ کند. این ییلاق با پوشش جنگلی و چشم انداز ها ،زیبایی حیرت انگیزی دارد .

جهت دیدن تصاویر بیشتر  لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در زمانهای گذشته در ماسال وسرزمین تالشی زبان رسم بر این بود درشب حنا بندان که روز فردایش که عروس خانم بایدبه سلامتی وبا دعای خیر پدر ومادرراهی خانه داماد شود..

در این شب در دوخانواده ولوله ای بود پر از شادی وشور ونشاط ورقص وپایکوبی .

در این شب فامیل ها ودوستان دوخانواده عروس ودامادبه خانه عروس رفته واماده برای اجرای مراسم زیبای حنا بندان میشدند .. در خانه دامادبعد از صرف شام اماده میشدند وبه خانه عروس می رفتند ..به همراه ساز ونقاره ودست افشان وپایکوبان..

در شب حنا بندان خواهر داماد وخواهر عروس با پوشیدن لباس زیبای تالشی وگذاشتن وسایل حنا بندان در دومجمه یا دوسینی که شامل حنا ی اماده شده وشیرینی ودیگر لوازم مرسوم در ان زمان هادر حالیکه دو تا چهار قدویا روسری زیبا دور دوزی شده بر روی این مجمه ها می کشیدند وارد مجلس شده ودور میزدند ومی رقصیدند وخواننده همراه مجلس را با اوای تالشی شروع به خواندن کرده وشور وحال مجلس وجشن دوچندان افزوده میشد

بندون بندونه شنار .. حینا بندون شنار

کینه ننه را موایه .. کینه مهمونه شنار2

سازه ژن ساز مَژن ننه برمع .. کینه مهمونه شنار

وبعد از دور زدن وانداختن پول در دومجمه توسط حاضرین دو خواهر مجمه ها را سه بار به زمین نزدیک کرده و به نزدیک سرداماد وعروس میبردند وبرای انها نیت خوشبختی می کردند..

وبعد دوتن ازخانم های خوشبخت وبا سلیقه جلو امده ودر دست عروس وداماد در حالیکه دستان انها را در روی سر همدیگر قرار میدادند در یک اسکناس مقداری حنا گذاشته وبعد پول را تا میکردند ودر سینی می گذاشتند وبقیه حنارا هم دور می گرداندند وتا دختران دم بخت هر کدام مقداری از آن را به نیت وآرزوی خوشبخت شدن بردارند وبعد همه شروع به رقص وشادی می کردند

نگارنده زلیخا صبا

با تشکر از اقای بابک تالش برای عکس زیبا

جمع آوری و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: آداب وسنت های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/٥/٢ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.