نوشته شده توسط : مهدی پور

عکس : آقای رضا قنبرپور




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/۳۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

رشته خوشکار شیرینی مخصوص گیلان است که معمولاً آن را با چای می‌خورند. چرب و خیلی شیرین است. مغازه‌هایی که رشته خوشکار می‌فروشند آن را پیش رویتان تهیه و سرخ می‌کنند و داغ و برشته تحویلتان می‌دهند.

مواد لازم :

آب 4 پیمانه
مغز گردو چرخ شده 100 گرم
مغز هل ساییده شده به میزان لازم
آرد برنج 2 پیمانه پلو پز
روغن مایع برای سرخ کردن
دارچین یک قاشق مرباخوری
شکر 1/5 پیمانه

مواد لازم برای شربت :

آب 1/5 لیوان
دارچین یک قاشق مرباخوری
شکر به میزان لازم

طرز تهیه شربت :

آب و شکر را مخلوط می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا قوام بیاید.

از روی حرارت بر می‌داریم و پودر دارچین را به آن اضافه می‌کنیم.

جهت دیدن مطالب بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: سوغات گیلان, شیرینی های گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٢٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در رشت به رنگین کمان ، تیرکمان باباخان می گویند .رنگین کمان پلی است که حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها ، از روی آن می گذرد و به خانه ی پدری اش می رود .بر این باور هستند این در مقدم دختر گرامی پیامبر ، بر طلاق آسمان زده است .

رنگ های رنگین کمان را نشانه هایی از وضع اجتماعی و محصول های کشاورزی خود می دانند و به آن تفال می زنند ، هر رنگ برای محصولی یا پدیده ای .بیشتر بودن رنگ سبز ، نشانه خرمی و فراوانی محصول های کشاورزی بویژه شالی ، صیفی وانواع سبزی هاست .سال رونق کشاورزی است وفراوانی عسل .

بیشتر بودن رنگ قرمز را نشانه ی به راه افتادن جنگ وخونریزی می دانند به تعبیری دیگر ، مرگ ومیر آدمیان در چنان سالی ، بیشتر از زاد و ولد است .سال خوب برای به عمل امدن سرکه است

بیشتر بودن رنگ زرد رنگین کمان را دلیل فراوانی محصول نوغان (پیله ی ابریشم ) خبر می دهند .برخی بر این باورند که نشانه خشکی هوا وکم آبی در فصل زراعت است با دیدن رنگین کمان باری ، سه بار صلوات می فرستند وبر چهره دست می کشند رنگین کمان را پلی برای عبور امام زادگان ، امام و بزرگان دین می دانند وباور دارند که هر سر رنگین کمان بالای یکی از امام زاده هایی است که قصد سفر به امام زاده ی دیگر را دارد

در گیلان باور دارند که در این روز فرخنده ، حضرت فاطمه زهرا ، سلام الله علیها ، به دیار پدر گرامی شان می روند ، پس آسمان در مقدمشان با رنگ ها پل می زند وبر راهشان آب می پاشد .برخی باور دارند روزی را که هم باران ببارد و هم آفتاب باید ، روز عروسی شغال هاست .اگر رنگین کمان بر فراز دریا پدید بیاید ، در آن سال به سبب بارندگی فراوان ، کشاورزی پر رونق خواهد شد اگر رنگین کمان بر فراز کوهسار پدید آید ، بارش برف و باران کم ، و کشاورزی کم بازده می شود .

کاری از :پوران حاجتی




:: برچسب‌ها: باورداشتها در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٢٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

یکی از ابتکارات قدیمی ایرانیان برای صرفه جویی در مصرف آب استفاده از کوزه سفالی است.
زمانی که گیاه کاشته شده یک کوزه سفالی هم به همراه ریشه آن در داخل خاک مدفون می شود به طوری که فقط دهانه کوزه بیرون بیافتد.

وقتی در داخل کوزه آب ریخته می شود از جداره آن آب به بیرون تراوش کرده و خاک اطراف خود را خیس می کند. در نتیجه رطوبت مورد نیاز را برای گیاه تامین می کند.

این روش خاصیت خود تنظیمی دارد یعنی کوزه به اندازه خشکی خاک اطراف آب را به بیرون نشت می دهد زمانی که رطوبت اطراف به حد کفایت رسید دیگر آبی تراوش نمی کند.

این روش قدیمی کمترین میزان مصرف آب را در بین تمام روشهای آبیاری داراست. صد در صد ایرانی است که به فراموشی سپرده شده است...

البته ناگفته نماند آبیاری کوزه ای بیشتر برای باغداری مناسب است تا زراعت.

در زمین های کشاورزی نزدیک به اماکن تاریخی گاهی این کوزه ها از زیر خاک پیدا می شوند.

منبع: کشاورزی ارگانیک




:: برچسب‌ها: دانستنیها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٢٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

گره‌چینی چوب از هنر‌های ظریفی است که از اوایل دوره اسلامی ‌در ایران رایج بوده است. برخی پژوهشگران احتمال داده‌اند استفاده از این هنر از دوران خلفای عباسی آغاز شده و در قرن 6 تا 8 هجری قمری در مصر و سوریه متداول شده و از همان زمان به ایران رسیده است.

گره چینی به قطعات برش خورده چوب در اشکال مختلف و متعدد و وحدت گرای هندسی که به طور هماهنگ در یک کادر مشخص و تکرار شونده در کنار هم قرار گرفته باشند، گفته میشود.

گره ها اتصالات کوچکی از چوب هستند که به صورت فاق و زبانه بهم اتصال می‌یابند، از گره چینی در تزئینات وابسته به معماری، درب‌های اماکن متبرکه، مقابر و منابر، پنجره ها و ... استفاده میشود.

گره چینی چوب در شهرهای رشت، انزلی، لاهیجان و فومن (بخصوص ماسوله) بیشتر رواج دارد و در سازه های قدیمی بیشتر به چشم میخورد.

وب گیلانِ من، عکس از نت
جمع آوری و تنظیم: عاکف معززلسکو




:: برچسب‌ها: صنایع دستی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: آبشارهای گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٢٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

مطابق اسناد ومدارک موجود ،اغلب این تفنگچیان از اهالی سیاهمزگی شفت بودند که

بسیار هم ماهر بودند وبضعن در دار الخلافه تهران به کار گماشته می شدند

عکس : اقای کیوان پندی

جمع آوری و تنظیم :مهدی پور (وبلاگ نصیرمجله)




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٢٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

آب از ارتفاع بلند سرازیر می شود. با شدت به صخره های سخت می خورد و هر قطره اش به هزاران ذره تبدیل می شد. دیدن تصویر آبشار هم آدمی را خنک می کند چه برسد به آنکه کنارش قرار گیری. مهمان آبشار شدن، در گرمای خرداد یکی از لذتبخش ترین سفرها در گیلان ماست.
برای دسترسی باید از شفت به روستای احمدسر گوراب ، روستای شالماء،سفید نرگس ،بازارچه علیسرا، بقعه آقا سید کاس و آقا سید رضی و سیاه نرگس بگذریم ، . بعد از سیاه نرگس به روستای خرم کش می رسیم، در مسیر همچنان رودخانه زیبا را همگام با خود می بینیم که از آبشار زیبای دود وزن خرم سرچشمه می گیرد.

در 2 کیلومتری روستای توسه، روستای توریستی و زیبای خرم کش وجود دارد که 700 متر بعد از آن به تابلویی می رسیم که روی آن نوشته شده است 800 متر با آبشار دود وزن خرم ( 500 متر مانده به آبشار) بعد از طی 300 متر به انتهای مسیر ماشین رو می رسیم که پلی مابین این دو مسیر (خاکی و ماشین رو و مال رو) قرار دارد، بقیه مسیر تا به آبشار درحال ساخت و بازسازی می باشد. به محدوده خرم ، خرم کش و اطراف سیاه مزکی می گویند . این منطقه حالت ییلاقی دارد . پنیر آن معروف است.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: آبشارهای گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٢٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
*****
یک ضرب المثل معروف گیلکی می گوید : هرجا درختی بسیار بزرگ وجود دارد ، همانجا زیارتگاه گیلکان است » درخت در محیط جنگلی وسبزگیلان فراوان است ، اما درختان بسیار بزرگ وکم یاب وبا ظاهر عجیب ، از یک سو بنا بر آنیمیسم ( جان گرایی ) رایج در گیلان قدیم واز سوی دیگر بنابر باورهای مذهبی پس از اسلام ، محترم ومقدس شده اند .این نوع درختان که پیر ، بزرگوار ،آقادار ومزار نامیده می شوند ، بیشتر مورد توجه واحترام زن ها هستند .
بیشتر این درختان آزاد دار وکیش ( شمشاد ) هستند تنه ی کشیده ی درخت آزاد وانبوهی شاخ وبرگ آن وسرسبزی همیشگی درختان کیش (شمشاد ) بیشتر مورد احترام اهالی است .
درختان مازو ( بلوط ) ، انار ، نارون ، افرا ، چنار وسرخ دارد نیز در حاشیه ونزدیک به بقاع متبرکه وجود دارند که گاه بر اثر کهن سالی وعظمت مورد احترام وتقدس قرار می گیرند درختچه های کیش با رشد بطئی خودگاه در پس قرن ها به درختانی قطور وبهت انگیز مبدل شده اند .
مثلاً قطر درختان کیش آقا سیدابراهیم در لاهیجان 135 سانتی متر ف آقا سید علی در لیالمان لاهیجان 152 سانتی متر ودو درخت کیش در آقا سید ابوانصار در مالفجان سیاهکل 150 و163 سانتی متر است دو درخت کهن سال نیز در ماسوله وجود دارد که از مدخل شهر توجه بیننده را جلب می کند .
درخت میرحمزه کنار چشمه ی آب معدنی که ثبت سازمان میراث فرهنگی است وآقاداری در محله ی خانه بر وبالای چشمه ی خانه بر که مورد احترام اهالی ماسوله است درختان صاعقه زده نیز گاهی مورد احترام اهالی روستا هستند .
نزدیک توچاه از توابع لشت نشاء درخت تنومندی است که بر اثر صاعقه  آتش گرفته وقسمت اعظم آن نابوده شده است زنان برای آن احترام زیادی قائلند وبر تنه آن شمع روشن می کنند .
در مولمه ( شاه معلم ) بالای شهر تاریخی ماسوله ،کنار تخته سنگی که گفته می شود زیر آن معلمی دفن است ، درختی است که هر کس نذری داشته باشد میخی بر آن فرو می کند .برخی از اهالی چوب همان درخت را قطع کرده واز آن برای مرقد صندوق چوبی درست می کنند گاهی خود آقادار را می برند واز آن بقعه درس می کنند ، بقعه ی شب خسب لات در نزدیکی بقعه ی آقا سید ابراهیم از این دست است.
 
کاری از سرکار خانم : پوران حاجتی
گرداورنده و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)



:: برچسب‌ها: باورداشتها در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٢٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

ای روزی وینی کع آسمونی ایگله ستاره دری نییه

یک روزی میبنی که تو آسمون یک ستاره نیست

این ضرب المثل را برای کسی می اورند که قدر ومنزلت اطرا فیانش را نمیداند ویک روزی

متوجه میشود که دیگر او نیست

کسی کسی طره بوبو بازار خستگی نبو

یعنی اگر کسی غمخوار کسی باشد وبرای گرفتاری دیگرا ن حساس باشد و بفکر

باشد بازار شلوغ وترافیک نمی شود

این مثل مصداق است برای کسانی که در گیر ودار زندگی هر کسی بفکر خودش است

وبرای دیگران دل که نمی سوزوند که هیچ می خواهد کار خودش را راه ببرد بقول تالشها

اشتن بری میدون ببرع

اَطلَس هرچی کَنه بوبو آدم اِشتن پا اَ نِپِبشع

اطلس (منظور پارچه ابریشم) هرچه کهنه هم باشد انسان ان را دور پایش نمی پیچد

این مثل را برای کسانی می اورندومصداق است که انسانها ی بنام وبزرگ هر چقدر هم

از بعضی نظرها دیگر از کار افتاد ه یا مفید یا اینکه روزگار انهارا پس زده نباید به چشم

حقارت وبی اعتنا وبی احترام بر خورد کنیم

جهت خواندن مطالب  بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: ضرب المثل های تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٢٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

به بنای مرتفعی که در قلعه می سازند یا قلعه ای که در آن اسلحه و ابزار جنگی ذخیره کنند باستیان میگویند.بندرانزلی از دیر باز دارای چندین قلعه و باستیان نظامی و چند منار بوده است که متأسفانه به جز یک منار از بقیـه ،آثاری به جای نمانده است.

معمولا این قلعه هارا رو به دریا مساختند تا هم از شهر در مقابل حمله مهاجمان دریایی محافظت کند، و هم در شب به قایقهایی که راه ساحل را نمی دیدند، کمک نماید.

جمع آوری :آقای کیوان پندی

تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: ابزار و وسایل قدیمی در گیلان, بناهای قدیمی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٢٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/۱٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

برنج‌کاران ژاپنی در گریز از مصرف سموم شیمیایی به شیوه‌ای جالب رو آورده‌اند. آنها برای مقابله با علف‌های هرز و حشرات و آفات از جوجه‌اردک‌ها استفاده می‌کنند که شیوه‌ای نه تنها موثر بلکه طرفدار محیط زیست نیز هست.

منبع : همشهری آنلاین




:: برچسب‌ها: دانستنیهای جالب از گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/۱۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

استان گیلان در منتها الیه جنوب غربی دریای کاسپسن قرار دارد و به صورت باریکه ای به طرف شرق امتداد می یابد و منطقۀ تنکابن مرز تاریخی و فرهنگی آن است. این استان از دو منطقۀ جلگه ای و کوهستانی تشکیل می شود. غربی ترین شهر این استان آستارا و شرقی ترین آن رودسر (چابکسر) است که هر دو در کناره ی دریای کاسپین واقع شده اند. با وجود گستردگی روستاها و آبادی های پرجمعیت در مناطق کوهستانی اشکور، دیلمان، اطراف درفک و کوهستان های تالش، در این مناطق سکونت شهری به مفهوم امروزی آن وجود ندارد.

از نظر فرهنگ موسیقی و با چشم پوشی از خرده فرهنگ ها می توان گیلان را به دو بخش تالش نشین و گیل نشین تقسیم کرد. چرا که از این منظر، استان گیلان دو فرهنگ کاملاً متفاوت تالشی و گیلی دارد.

موسیقی آوازی و سازی گیلان از نظر متر در سه فرم متفاوت ارائه می‌شوند. گروهی از نغمات برخوردار از متر آزاد هستند. این بخش از موسیقی گیلان عموماً در آوازهایی همچون دیلمانی، گیلکی، آبکناری، غم انگیز و ... متجلی است.

گالشی:
----------
گالش در زبان گیلی به معنای دامدار است. این واژه در مورد کسانی به کار می رود که در مناطق کوهستانی به پرورش گاو اشتغال دارند. آواز گالشی بیشتر در توصیف زندگی و آرزوهای این گروه از دامداران گیلانی ست.

دیلمانی:
----------
این نغمه از مشهورترین و متداول ترین آوازهای گیلی به ویژه در مناطق دیلمان است و معمولاً در توصیف رنج فراوان فراق و اندوه ناکامی خوانده می شود. تعداد قابل توجهی از شعرهای فایز و فهلویات فارسی، متن این آواز را تشکیل می دهند که دارای مضامین، متفاوت غنایی و حکمی هستند.

چارواداری (چاربداری):
-------------------------
چاروادار (چاربدار) در تمام نواحی البرز به کسانی گفته می شود که با اسب و قاطر، بار و مسافر حمل می کنند. این آواز نیز در بیان رنج ها، آلام و آرزوهای این گروه از اهالی البرز است که بنابر وضعیت شغلی خود غالباً دور از خانه و خانواده روزگار می گذرانند.

گاره سری:
-------------
گاره به منای گهواره و گاره سری به معنای در کنار گهواره است و در موسیقی گیلان اصطلاحاً به مجموعه ای از نغمه ها گفته می شود که مادران هنگام خواباندن کودکان در کنار گهواره می خوانند. شعر این نغمه ها که تلفیقی از بداهه و تعابیر رایج بومی ست، در توصیف آرزوهایی خوانده می شود که مادران برای فرزندانشان دارند.

لات لیل، عکس از نت

جمع آوری و تنظیم: عاکف معززلسکو




:: برچسب‌ها: آوازهای گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/۱٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

یکی از روستاهای زیبای استان گیلان از توابع شهرستان صومعه سرا و بخشداری مرجقل تولم (بازار جمعه ) که موقعیت جغرافیایی آن از شمال به تالاب انزلی و از جنوب به شهر رشت منتهی می شود .

  این روستای وسیع و پر جمعیت از شرق تا غرب از طریق رودخانه طولانی و عریض که از کوه های امامزاده ابراهیم و اسحاق شهرستان شفت سرچشمه می گیرد و به تالاب انزلی وارد می شود به دو قسمت نوخاله جعفری و اکبری تقسیم شده است که این روستا به جز بخش مرکزی ، دارای توابعی همچون گازگیشه ، باقلاکش ، بودیان و کیشستان  می باشد .

در ایام صید بهاره و پاییز که آب رودخانه پس از بالا آمدن فرصت را برای آمدن انواع ماهی ها از جمله ماهی سفید ، کپور و کولی ( ماهی ریز ) را از دریا به بستر رودخانه فراهم می سازد. صیادان با روش های مختلف اقدام به صید می نمایند .

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: ماهیگیری در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/۱٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

 امروز جمعه نیست ...

 " آقای " من ...

قرار نیست که فقط غروبهای " پنجشنبه " تا غروب " جمعه "

سراغت را بگیریم ...

قرار نیست فقط " جمعه ها " انتظار " ظهورت " را بکشیم ...

آری ...

" شنبه " هم می شود از " دوریت " ناله سر داد ...

" یکشنبه " هم می شود " انتظارت " را کشید ...

" دوشنبه " هم می شود دنبال " گمشده " گشت ...

 " سه شنبه " هم می شود با " آقا " درد دل کرد ...

" چهار شنبه " هم می شود به خاطر " آقا " گناه نکرد ...

یا بن الحسن

دوریت " درد " بی " درمان " است

 ای " پسر فاطمه "

امروز " جمعه " نیست اما ... " دلم " برایت " تنگ " است 

**********

میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، برپاکننده قسط و عدل

منتقم خون حسین(ع)، حضرت ولیعصر، امام زمان،

مهدی موعود (عج) بر عموم شیعیان جهان مبارک باد




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

ارتفاعات للندیز، دشتی سبز با چشم اندازی زیباست که در گوشه ای از این دشت ، چشمه ای از آب زلال کوهستان جاریست.
این لیلاق دارای چند کلبه که در زمستان تقریبا خالی از سکنه می شه؛در این منطقه که مسیر صعود به قله کله قندی نیز  هست چمنزار، علفزار وجنگل دیده می شه.
در طول مسیر جنگلی زیبا ، صدای آواز پرندگان و رنگ های شفاف مناظر توجه گردشگران رو بخود جلب می کنه.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

 **********

درمان بیماریهای دامی همانند بیماری های انسان مجموعه ای از اعتقادات وباورهای خاص رایج است ، بویژه در مناطق کوهستانی که دامداری رواج دارد .

توجه چوبان نسبت به دام گاه از توجه به سلامتی خود بیشتر است بقاع کوهستانی تنها مرجع وملجأ دامداران است وچوبانان همیشه از مشتریان دایمی این بقاع هستند .

در پیرمومن سرای شفت برای دفع آبله مرغان دانه ها را به بقعه می برند ومتبرک می کنند ، سپس به خورد پرندگان خانگی می دهند این کار تا وقتی که بیماری برطرف شود ادامه می یابد در پنی لیل ، در گذشته چند چاه آب وجود داشت که آب آن را از ذوب شدن برف حاصل می شد امروزه تنها در انجا یک چاه وجود دارد که چوپان های اطراف برای درمان امراض چهارپایان خود مقداری از آب این چاه را به آنان می خورانند وعقیده دارند که برای معالجه ی گال وجرب وامثال آن نافع است .

چوپانان هنگام که دام را از جلگه به سوی ییلاق می دهند ، معمولاً در سرا راه خود به هر بقعه ای که می رسند ، رمه را در اطراف آن می چرخانند وطواف می دهند ونیت می کنند که دام شان از هرگزندی در امام باشد .گاه پیش می آید که گوسفندی را نیز قربانی می کنند .به هنگام مراجعه در فصل پاییز نیز همین کار را انجام می دهند ومعتقدند که امام زاده از رمه ی آنها مواظبت خواهد کرد .

اهالی روستاها وشهرها در زمان های مشخص ومناسبت های گوناگون به زیارت بقاع متبرکهی محل خود یا بقاع دیگر مناطق دور یا نزدیک می روند وبا بستن قفل ودخیل وتقدیم نذورات از خداوند می خواهند که پاس حرمت آن زیارتگاه حاجت هایشان برآورده شود وبلا وبیماری از آنان واموالشان دور شود

کاری از سرکار خانم پوران حاجتی

جمع آوری و تنظیم : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: باورداشتها در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/۱٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

شکردشت یکی از زیباترین و بکرترین روستاهای تالش است که با آب و هوای مرطوب و خنک کوهستانی‌اش در روزهای زیبای بهار یکی از بهترین پیشنهادهای سفر است. 

این دهکده در 20 کیلومتری تالش قرار دارد و در گذشته پادشاهان برای تفریح و شکار به آن می‌آمده اند اما امروزه به دلیل کوهستانی بودن و سختی مسیر، کمتر مورد توجه گردشگران قرارمی‌گیرد.
جاده منتهی به دهکده ییلاقی شکردشت، مسیری خاکی است که طی کردن آن با استفاده از خوردروهای شخصی دشوار است و ساکنان محلی نیز معمولا از خودرو نیسان برای رفت و آمد استفاده می کنند. این جاده زیبا با چشم انداز کم نظیری از کوهستان و جنگل های انبوه راش و افرا در بیشتر روزهای فصل بهار و تابستان غرق در مه است.
جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب روید



:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/۱٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

عکس : آقای رضا ندافی

جمع آوری و تنظیم:مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

برخی از روستائیان گیلان معتقدند که امام زاده ها در شبه های خاص واغلب در شب های جمعه به دید وبازدید یکدیگر میروند .در پی این دیدارها نوری در آسمان ساطع می شودکه در اصطلاح به آن مشعل می گویند .

بیش تر آسمان محیط های بازمانند دشت ، ساحل دریا ومرداب انزلی محل بروز این نورها به اصطلاح مشعل هاست .معمولاً معمران روستاهای این گونه مناطق قاطعانه می گویند که بارها شاهد بوده اند که نوری از بقعه ی روستا آمده وبر بقعه ی آبادی همسایه وارد شده است .

باد بقعه یکی از محل های ظهور این مشعل هاست .مردم با دیدن مشعل صلوات می فرستند .اگر کسی نور را نبیند می گویند سعادت دیدن آن را نداشته است .این دید وبازدیدهای نورانی اغلب میان صاحبان بقاعی که با هم نسبت نردیک دارند ، اتفاق می افتد.

به عنوان مثال می گویند بی بی هیبت مدفون در با کو ، خواهر امام زاده صالح مدفون در کفته رود از توابع رشت است .در برخی از شب های جمعه خواهر به صورت نوری از دور دست باکو حرکت می کند ونزد برادرش به حومه ی رشت وارد می شود در دهه های نزدیک، بویژه در زمان سلطه ی نظام کمونیستی که ارتباط گیلان با آن سوی مرز به کلی قطع بود وجود بی بی هیبت هم به بوته ی فراموشی سپرده شد ودر عوض بی بی حوریه در حومه ی انزلی جایگزین آن شد .

کسانی که مشعل را دیده اند ،نقل می کنند که آن را در فاصله ی یک فرسنگی آسمان وشبیه یک توپ فوتبال وبسیار نزدیک به زمین مشاهده کرده اند .

روایت است که در گفته رود در مسیر جاده ی امام زاده صالح ، درختی بوده که بر اثر نوری که بر وی آن افتاده مورد صدق قرار گرفته ومردم زیر آن شمع روشن کرده ودخیل می بستند این درخت را چندین سال پیش قطع کردند .

در همین منطقه در محلی به نام خنفچه درختی قطور بود که اهالی بر اثر رویت نوری که بر ن افتاد آن را تبدیل به آقادار کردند بعدها پیرزنی در خواب دید که زیر این درخت مزار است ، به همین دلیل به نرجس مزار معروف است .نرجس مزار معروف شد نرجس مزار زیارتگاه عمده ی زنان روستاست.

قنبر مزار یکی دیگر از مزارهایی اسن که بر این باور شکل گرفته است .درخت توت کهن سالی در محل گالش خیل در منطقه ای پیربازار که براثر ظهور مشعل ، تبدیل به مزار شد این درخت در زمستان 1363 بر اثر سنگینی برف فرو افتاد ودر سال 1371آتش گرفت .

کاری از سرکام حانم : پوران حاجتی

جمع آوری و تنظیم :مهدی پور (وبلاک نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: باورداشتها در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

انجماد

اگر چه یخ زدن یا انجماد ، بهترین شیوه نگهداری سبزی ها از جمله سبزی های فصلی نظیر باقلا سبز و نخود فرنگی می باشد، ولی این روش نیز دارای معایبی است؛ از جمله تغییر رنگ سبز سبزی ها به رنگ قهوه ای و یا تغییرات مزه که شاید ناشی از حل شدن مواد قابل حل در آب در مرحله جوش دادن باشد و یا از بین رفتن ساختمان منظم بافت های زنده گیاهی و غیره . با این حال برای انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز باید موارد زیر را رعایت کرد.

الف: کیفیت مواد اولیه

کیفیت مواد اولیه از اصول مهم در نگهداری مواد غذایی می باشد، زیرا کیفیت ماده غذایی در طی نگهداری نه تنها بهبود نیافته بلکه به مرور زمان کاهش می یابد. به همین دلیل شیوه تازه خوری ، مناسب ترین روش استفاده از ماده غذایی با حفظ ارزش تغذیه ای بالا می باشد به جز در موارد استثناء.

1- نخود فرنگی

برای منجمد کردن نخود فرنگی باید از نخود فرنگی جوان استفاده کرد که در این حالت غلاف نخود فرنگی مرغوب ، سبز تیره و دانه آن کاملاً گرد و رنگ سبز چمنی می باشد.

2- باقلا سبز

باقلا سبز یک سبزی استثنایی برای انجماد است به ویژه اگر رنگ دانه آن سبز باشد. باقلای مرغوب، سبز رنگ و محل دانه در داخل غلاف فاقد فضای خالی می باشد. پوست دانه باید سبز باشد نه سفید. اگر دانه باقلا سفت و رنگ آن زرد باشد، کیفیت باقلا پایین است.

ب: جوش دادن

برای حفظ رنگ سبز در سبزی ها و جلوگیری از تغییر رنگ سبز به قهوه ای ، باید سبزی ها را به مدت چند دقیقه در آب جوش و یا بخار آن قرار داد که در این قسمت قرار دادن در آب جوش مد نظر می باشد.

1- نخود فرنگی

پس از انتخاب نخود فرنگی با کیفیت بیان شده پوست آن را جدا کرده و دانه دانه می کنند. سپس در یک قابلمه مقداری آب را جوش آورده و به مدت 1 دقیقه نخود فرنگی دانه دانه شده را در آن قرار می دهند، مقدار آب باید با مقدار نخود فرنگی متناسب باشد تا جوش خوردن آب متوقف نشود.

2- باقلا سبز

باقلا سبز را با کیفیت بیان شده خریداری کنید. سپس پوست آن را جدا کرده و کاملاً شستشو دهید. آن گاه در یک قابلمه مقداری آب را جوش آورده و باقلا را وارد آن کرده سپس به مدت 3 دقیقه بجوشانید. مقدار آب باید با مقدار باقلا سبز متناسب باشد تا پس از ورود باقلا سبز به آب در حال جوش، جوشیدن آن متوقف نشود.

ج: سرد کردن

1- نخود فرنگی : پس از اتمام 1 دقیقه جوش دادن، نخود فرنگی را درون آبکش ریخته ، سپس سریعاً با استفاده از آب سرد و یا جریان هوای سرد، آن را خنک و سپس خشک کنید.

2- باقلا سبز : پس از اتمام 3 دقیقه جوش دادن باقلا سبز، آن را در آبکش ریخته و مانند نخود فرنگی، سرد و سپس خشک کنید.

د: بسته بندی

بعد از مرحله سرد کردن، نخود فرنگی و باقلا سبز را متناسب با مقدار هر وعده مصرفی ، در کیسه های فریزر بسته بندی کنید.

هـ : مدت نگه داری در فریزرهای خانگی

مدت زمان نگهداری مواد تهیه شده به روش فوق 12- 8 ماه در فریزر در دمای 18- درجه سانتی گراد می باشد.

تذکر:

با توجه به تغییرات انجام شده در طی نگهداری ( فریز کردن )، برای آن که باقلا سبز و نخود فرنگی، تازگی و کیفیت خوب خود را حفظ کنند، دمای 10- درجه سانتی گراد ( اگر چه دمای فریزرهای خانگی پایین تر از 10- درجه سانتی گراد ) مناسب می باشد. ولی به علت باز و بسته شدن فریزرها در منازل و سرد و گرم شدن هوای داخل آنها مدت نگهداری در این دما ، 3 ماه اعلام شده است.

منبع : ماهنامه دنیای تغذیه




:: برچسب‌ها: دانستنیهای جالب از گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

"روستای چماچا" یکی از روستاهای بسیار قدیمی در شهرستان شفتِ که در دامنه واقع شده و برای شهرستان شفت علاوه بر اهمیت تاریخی، اهمیت اقتصادی هم داشته.
مقبره نعمان و همچنین بنای قدیمی مزار شاه احمد در این روستاست که البته ساختمان قدیمی مزار شاه احمد نوسازی شده. کوه ورزکلک در یک کیلو متری شمال شرقی آن واقع شده.
چماچا روستایی زیبا که بخشی از آن جنگلی و بخشی دیگه پوشیده از باغات چایِ و کارخانه چای مهناج در آن واقع شده .
این روستا امروزه مهمانِ مسافران بسیاریِ و رشد ساخت و ساز ها در منطقه چماچا از طرف غیر بومی ها باعث رونق اقتصادی و گردشگری این منطقه شده است .

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

روستای ارده از توابع شهرستان رضوانشهر استان گیلان واقع شده است اهالی این روستا از طریق کشاورزی ، دامپروری و زنان روستا با وسائل سنتی به نخ ریسی و بافندگی امرار معاش می کنند.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٤/۳/۳ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.