نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی شهرستان شفت
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۳۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

.1-""سییا گا"": به گاوهای ماده ای که رنگ موی بدنشان کلاً سیاه باشد به آنها، «سییا گا»، اگر نر باشد به آن، «سییا وَرزا» یا «سییا کَلَه وَرزا»، اگر اَخته باشد به آن، «سییا اَختَه وَرزا»، اگر گوساله ماده باشد به آن «سییا مواَ موندَه»، اگر گوساله نر باشد به آن، «سییا نِرَه موندَه»، اگر در سنین بین یک تا دو سالگی قرار داشته و ماده باشد به آن «سییا مواَ پارنَه»، اگر نر باشد به آن، «سییا نِرَه پارنَه»، اگر در سنین بین دو الی سه و یا چهار سالگی قرار داشته و ماده باشد به آن، «سییا سِه وَقتَه لیشَه» و یا «سِه وَقتَه سییا لیشَه» و «سییا چار وَقتَه لیشَه»، اگر نر باشد به آن، «سِه وَقتَه سییا گودَر» و «چاروَقتَه سییا گودَر» گویند. توضیح اینکه، در صورت گذشتن سن گاو از چهار سال، اگر نر باشد به آن با رنگ مربوط به آن، «کَلَه وَرزا» یا «وَرزا» و اگر ماده باشد با همان رنگ به آن، «گا» گویند.

2. اگر گاو کهنسال بوده و ماده باشد به آن، «کَنَه سییا گا»، اگر نر باشد به آن «کَنَه سییا وَرزا» یا «کَنَه سییا کَلَه وَرزا» و اگر آن را اَختِه کرده باشند به آن، «کَنَه سییا اَختَه وَرزا» گویند. توضیح اینکه، به زبان تالشی به رنگ سیاه محض، «سیاگیزگیزا» نیز می گویند. بعنوان مثال در مورد انواع دام اعم از بز، گوسفند، گاو و حتی اسب با همان نوع، جنس و سن، «سییا گیزگیزا» گویند. مثلاً به گاو ماده ای که رنگ بدنش کاملاً سیاه باشد به آن «سییا گیزگیزا گا» نیز می گویند یا مثلاً به زبان اصیل تالشی می گویند: «فولونَه گا هنتَیَه هنتَیَه سییا گیزگیزا= یعنی (رنگ)فلان گاو مانند قیر یا ذغال، سیاه سیاه است».

3. «رَشَه چولَه»: به گاوهایی که رنگ موهای بدنشان خرمایی رنگ باشد، اما در نواحی پیشانی، سینه، دست و پا و شکم دارای لکه های سفیدی به اندازه های حداقل یک عدد نعلبکی و حداکثر یک عدد دیس و یا بشقاب باشند به آنها، «رَشَه چولَه» گویند. توضیح اینکه، در تالشی به گوساله، «کِرفَه موندَه»، اگر با رنگ مذکور ماده باشد به آن، «رشَه چولَه مواَ کِرفَه موندَه»، اگر نر باشد به آن «رَشَه چولَه کِرفَه نِرَه موندَه» گویند.

4. «رَشَه گا»: به گاو یا گاوهایی که رنگ موهای بدنشان تقریباً خرمایی کم رنگ باشد به آن، «رَشَه گا» می گویند.

5. به اینگونه گاوهای ماده ای که صاحب گوساله می شوند، «رَشگا» و گوساله آن را «رَشگالِه» نامیده و به آن نام آن را صدا می زنند.

6. در صورتی که رنگ موهای بدن اینگونه گاوها به رنگ خرمایی تند(پررنگ) باشد به زبان تالشی با همان سن به آنها، «خرما» یا «خرمایَه رَنگَه گا» یا «خرمایَه رَش» نیز می گویند.

7. «چولَه گا» یا «ایسبیَه چولَه گا»: به گاو یا گاوهایی که رنگ موهای بدنشان سفید و در نواحی مختلف بدنشان لکه های سیاهی به اندازه های حداقل نعلبکی و حداکثر یک عدد دیس یا بشقاب با فواصل گوناگون باشد به آنها، «چولَه گا» یا «ایسبیَه چولَه گا».

8. «زَرِه» یا «سرَه زَرِه» یا «سرَه زَریَه گا»: به گاو یا گاوهایی که رنگ موهای بدنشان قرمز باشد اما در لابه لای موهای قرمز لکه های بسیار ریز سفید و یا سیاه رنگی به اندازه های دانه های تسبیح، نخود و آلوچه سبز بطور فشرده، خصوصاً در نواحی سر و سینه ظاهر می شود به آنها، «زَرِه» یا «سرَه زَرِه» یا «سرَه زَریَه گا » می گویند.

9. بعضی اوقات در تعاریف محلی سن گاوها را نیر مشخص می کنند، مثلاً اگر سن گاو نری که کهنسال بوده و هشت سال داشته باشد، می گویند: «هَش وَقتَه سرَه زَریَه کَنَه کَلَه وَرزا» و اگر ماده بوده و هشت بار زایمان کرده باشد، می گویند: «هَش موندَه کَرَه سرَه زَریَه کَنَه گا».

10. «سرَه گا»: به گاو یا گاوهایی که رنگ موهای بدنشان قرمز باشد به آنها«سرَه گا » می گویند.

منبع: ویژه شاندرمن 5




:: برچسب‌ها: واژه های تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۳٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی شهرستان شفت, گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/٢٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

قلعه رودخان یا قلعه حسامی نام قلعه‌ای تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان است. برخی از کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان دانسته‌اند. این قلعه با ۲٫۶ هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد
دیوار قلعه ۱۵۰۰ متر طول دارد و در آن ۶۵ برج و بارو قرار گرفته شده است.فاصله مستقیم قلعه تا شهر ماکلوان ۲۵کیلومتر وتا ماسوله ۴۵کیلومتروتا شفت ۲۰کیلومتر است .اما از مسیر اصلی و آسفالته مسافت قلعه تا فومن 25 کیلومتر و تا ماکلوان تقریبا 35 کیلومتر و تا ماسوله 60 کیلومتر است.
در دورهٔ سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان بوده است. بر روی کتیبه سردر ورودی قلعه که اکنون در موزهٔ گنجینهٔ رشت نگهداری می‌شود٬ درج شده که این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام‌الدین امیردباج بن امیر علاءالدین اسحق تجدید بنا شده است.
این قلعه در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا واقع شده و در کنار آن رودخانه‌ای با همین نام جاری است.
قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگی حاکم و حرم‌سرای وی) و قورخانه (محل فعالیت‌های نظامی و زندگی سربازان) تشکیل شده است. ارگ در قسمت غربی این بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است. قراول‌خانه‌ها در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متعدد بر اطراف مسلط است. چشمه‌ای نیز میان قلعه و گودترین محل آن وجود دارد.
بخش شرقی قلعه شامل دوازده ورودی، زندان، در اضطراری، حمام و آبریزگاه است. بخش غربی دوازده ورودی دارد، چشمه، حوض، آب‌انبار، سردخانه، حمام، آبریزگاه شاه‌نشین و چند واحد مسکونی که با برج و بارو محصور شده‌اند، دیگر بناهای این بخش را تشکیل می‌دهند. ۴۰ برج دیده‌بانی دور تا دور قلعه را احاطه کرده که اتاق‌های هشت ضلعی آن با طاق‌های گنبدی پوشانده شده است. دور تا دور دیوارها و برج‌ها روزنه‌هایی شیب‌دار دیده می‌شود که برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی تعبیه شده‌اند.
لازم به ذکر است که در طول تاریخ قلعه، هیچ‌گاه دشمنی به آن نفوذ نکرده و نتوانسته آن را فتح کند.
چون این قلعهٔ تاریخی در کنار رودخانه‌ای بنا شده، معادل باستانی "دژ رودگان" یا "روگان" (دژی که در کنار رود قرار دارد)یاتغییر یافته آن به نام قلعهٔ رودخان خوانده می‌شود . این قلعه به زبان اهالی آن منطقه که تالش هستند قله رخون نامیده می شود . سپس به مرور زمان به "قلعه رودخان" تبدیل شده است. این قلعه در دوران‌های تاریخی به نام‌های "قلعهٔ هزارپله"، "حسامی"، "سکسار"، "سگسار" و "سگسال" نیز خوانده شده است.
قلعه رودخان از نظر زمین‌شناسی در منطقه‌ای بنا شده که در تقسیم‌بندی زمین‌شناسی به مجموعه گشت شهرت دارد و طبق بررسی‌های اشتوکلین شامل دو فاز دگرگونی است. اولی مربوط به پرکامبرین-پالئوزوئیک با شدت دگرگونی بالا است و دیگری به زمان مزوزوئیک و با شدت دگرگونی پایین مطلق است. با توجه به گزارش‌های زمین‌شناسی، احتمال وجود ذخایر آهن در این منطقه بالا است. شواهدی برای فعالیت معدن کاری باستانی در این منطقه گزارش شده است. ازجملهٔ آن‌ها پس‌مانده‌های ذوب در این منطقه‌است.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: اماکن تاریخی و باستانی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/٢٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

بوروم چوب سه شاخه یا چهار شاخه بلندی است که روی آن با پارچه های رنگی زیبا پوشانده شده و روی هر شاخه یک میوه مثل سیب قرار می دهند و سپس آن را با آیینه های کوچک، حوله، جوراب و دستمال و نوارهای پارچه ای رنگی مزین می کنند و توسط خویشاوندان عروس و داماد به مجلس عروسی آنها آورده شده و معمولا در قسمت جلویی خانه داماد بعنوان نمادی از برگزاری جشن عروسی نصب می گردد.

(رسم بسیار زیبایی که باعث خوشحالیست که هنوز هم در بعضی مناطق پایبندی به این رسوم زببا ادامه دارد.)
متن از: "مازیار احمدی"




:: برچسب‌ها: آیین و رسوم گیلانی, ابزار و وسایل قدیمی در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/٢٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/٢٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی استان گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/٢۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در رشت زیارتگاهی است که به آن خواهر امام می گویند و مدعی اند که مدفن فاطمه

اخری ، خواهر امام رضا است . در گذشته ، به این مزار لاله شوی نیز می گفتند




:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی استان گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۱٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: شهرک ماسوله
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۱٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

خاکِ پاکِ حَرَمَت سُرمِه چِشمانِ ما

السلام ای حضرت سلطان عشق

یا علی موسی الرضا ای جان عشق

السلام ای بهر عاشق سرنوشت

السلام ای تربتت باغ بهشت

میلاد شمس الشموس، خسرو اقلیم طوس، شاه انیس النفوس،

را بر تمام عاشقان آن حضرت تبریک عرض میکنم




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۱٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

خوش ب حال آسمون وَقتی وارع

وَقتی ک اشتَن غرصَه جَمَه سَر پِکَرع

اشتَن خیالی کا وا بدا بوارم دنیا کو

بدا غرصه چمع دیلی کا مَدارم بَندآبو

خوام ک مَردُم بزونون که دیلم خَیلی غَم دارع

بدا تا من بوارم تا دیلم آروم بیگرع

ترجمه فارسی

خوش به حال آسمون وقتی که میبارد

وقتی که غم و غصه هایش را روی سر ما خالی می کند

در خیال خودش می گوید که بگذار بر روی این دنیا ببارم

بگذار غصه ها رو در دل خودم نگه ندارم که جمع شود

می خواهم که همه مردم بدانند که چقد غم دارم

بگذارید تا ببارم تا دلم آرام بگیرد

(در وصف باران امروز گیلان )

شعر: مهدی پور 93/06/14




:: برچسب‌ها: شعر تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۱٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، یعقوب سلطان‌دوست عصر امروز در جریان بازید از مرکز دهستان نصیرمحله اظهار کرد: این بازدید در راستای اجرایی شدن درست طرح‌ها و رصد کردن کمبودها در این منطقه صورت گرفته است.

بخشدار احمدسرگوراب افزود: در این بازدید علاوه بر کارشناسان بخشداری، اعضای شورای اسلامی و دهیاری نیز حضور یافتند تا چگونگی پیشرفت این روستا را بررسی کنیم. 

وی با اشاره به بازدید از بافت روستا و خیابان‌های جدیدالحداث، معابر و پل‌های روستای نصیرمحله تصریح کرد: نیاز سنجی و اولویت‌بندی کارها با نظر شورا و دهیار از اهداف این بازدید است.

سلطان‌دوست افزود: پس از نیاز سنجی برای اجرایی شدن نیاز  به برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

وی نصیرمحله را از نظر زیرساختی به عنوان یکی از روستاهای  برخوردار شهرستان معرفی کرد و یادآور شد: این روستا با توجه به وسعت، خانوار و جمعیت مناسب قابلیت شهر شدن را دارد.

این مسئول شهر شدن روستای نصیرمحله را در دست بررسی در مراجع ذی‌صلاح دانست.




:: برچسب‌ها: خبرهای تازه از شفت و فومن, اخبار نصیرمحله
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۱٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

روستای لیل در استان گیلان شهرستان لنگرود بخش اطاقور می باشد و دارای طبیعتی بکر و دست نخورده است،سرسبزی،جنگل،رودخانه و اهالی بسیار خوب این روستا در کنار هم باعث شده تا این روستا شکل بسیار قشنگی به خود بگیرد.نزدیکی کوه ها به هم و از میان این کوهها رودخانه که روان شده و باغ چای وشالیزارهای که در نوع خود قشنگی خاصی که دارد این روستا را جزو بهترین مناظر طبیعی کشور کرده است .

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری گیلان, گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

مختصات : روستای نرگستان در 22 کیلومتری  شهر رشت ، 9 کیلومتری صومعه سرا و 8 کیلومتری شهرستان انزلی واقع شده است .روستای نرگستان از شمال با مرداب (تالاب سابق) انزلی ، از سمت جنوب با روستای خراط محله  ، از سمت شرق با روستای خمسر و از سمت غرب با روستای چمثقال همسایه می باشد .

طبق آمار سراسری سال 1387 روستای نرگستان دارای 328 خانوار و 1420 نفر جمعیت می باشد .(لازم به ذکر است شاید به جرات بتوان گفت که بیش از جمعیت مذکور به منظور ارتقای سطح زندگی و اشتغال ، کسب درآمد و... از این روستا مهاجرت کرده اند ؛ صد البته این فرار دسته جمعی از روستای نرگستان در چند سال اخیر شدت بیشتری یافته).

یکی از امکانات روستای نرگستان که این روستا را از سایر روستاهای حاشیه تالابانزلی متمایز می سازد ، بازار نرگستان است ؛

بازار نرگستان قدمتی بسیار دیرینه دارد و با توجه به گفته ها کهن سالان این روستا ، در گذشته نه چندان دور کشتی های گوناگونی از طریق رودخانه نرگستان (با توجه به قرار گرفتن رودخانه در شرق و جنوب بازار) از بندر انزلی و روسیه به این بازار رفت و امد داشته اند . هم اکنون قریب 25 مغازه ازمجموع مغازه های این بازار فعالیت روزمره دارند ." با توجه به پیشرفت های شایان توجه و مداوم کشور این روستا هم روز به روز بر پیشرفت های خود افزوده و رفت و امد دریایی ، به قایق های کوچک که هر روزه از تعدادشان کاسته می شود منجر گردیده است و چه بسا در آینده بسیار نزدیک این بندر قدیمی حتی در ته مانده ذهن خود نتواند رویایی از ماهی و قایق را بپروراند."

عکس :فارس

متن : وبلاگ نرگستان

گردآورنده : مهدی پور نصیرمحله




:: برچسب‌ها: روستا های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

منبع : وبلاگ سه سران




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۱۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

«کربلایی ابراهیم کسمایی» برادر حاج احمد کسمایی بود و در پیشگامان حضور در نهضت جنگل بود. «کربلایی ابراهیم» که در مقابله با ظلم و بی عدالتی به شدت بی تاب می شد، میرزاکوچک به او لقب «کبریت خان» را داد. با شهادت میرزا کوچک جنگلی، گیلان آمادگی انجام هرگونه قیام آزادی خواهانه را داشت. اندکی قبل از شهادت میرزاکوچک، کربلایی ابراهیم کسمایی به همراه عده ای از خائنین چون احسان الله خان و حاج احمد کسمایی و سردار محیی به باکو گریخته بود ولی پس از شهادت مظلومانه میرزاکوچک به تنهایی بازگشت تا نهضت را دوباره احیا کند.[1]

روز 13 اسفند 1300ش او مشغول فعالیتهای مسلحانه با نام نهضت جنگل در فومن بود. یک دسته نظامی از رشت برای دستگیری وی عازم فومن شد.[2] نظامیان تعدادی از اطرافیان کربلایی ابراهیم را دستگیر کردند.[3]

روز 20 اسفند 1300ش کبریت خان به همراه 300 نفر مسلح و با استفاده از چند قبضه مسلسل، کسما و دو روستای نزدیک آن را فتح کرده است. او به شدت مشغول فعالیت بود و از نام و اعتبار میرزا در پیشبرد کارهایش مدد می‌جست.[4]

در روز 27 اسفند 1300ش رئیس اداره گمرکات به تهران گزارش داد که «سردار مقتدر طالشى» خان منطقه طالش نیز مشغول کمک رسانی به نیروهای «کربلائى ابراهیم» است. کربلایی ابراهیم تا این روز قشونى را مرکب از 600 نفر فراهم کرده بود.[5]

رضاخان سردار سپه که از محیط متلاطم گیلان در وقوع دوباره انقلاب بیم داشت تمام عزم خود را جزم کرد تا کربلایی ابراهیم موفق نشود عَلَم میرزا کوچک را بلند کند؛ به همین خاطر در روز 9 فروردین 1301ش یک واحد نظامی شامل 700 نفر پیاده و 2 توپ صحرایی از تهران عازم رشت کرد. غرض از اعزام نیروی مذکور جلوگیری از گسترش فعالیتهای کربلایی ابراهیم بود.[6]

سرانجام قزاقها جنگل فومن را محاصره کردند و خوانین محلى نیز افراد مسلح خود را در اختیار نیروهاى دولتى قرار دادند. همکارى موثر نیروهاى محلى که به تمام زوایاى جنگل آشنایى داشتند بالاخره موجبات دستگیرى کربلائى ابراهیم و یارانش را فراهم ساخت. در روز جمعه 17 فروردین 1301ش در عملیات مشترکی که نیروهای نظامی دولتی و خان‌های محلی انجام دادند کربلایی ابراهیم دستگیر و توسط نظامیان به رشت آورده شد.[7]

سفیر انگلیس در تهران از این دستگیری بسیار خوشحال شد و چنین نوشت که دستگیری کبریت خان «از طرفى باعث دلسردى انقلابیون و از طرف دیگر موجب برقرارى مجدد امنیت در منطقه» خواهد شد.[8]

کربلایی ابراهیم روز 23 فروردین 1301ش در رشت تیرباران شد. با شهادت او پروندة قیام سردار بزرگ اسلام شهید میرزاکوچک جنگلی به طور کامل بسته شد.[9]

[1] . کتاب گیلان، ج 2، ص 111

[2] . جنبش میرزاکوچک خان بنابر گزارش‌های سفارت انگلیس، ص 137.

[3] . همان، ص 141.

[4] . همان، ص 138.

[5] . روزشمار تاریخ معاصر ایران، ج1، ص 601

[6] . جنبش میرزاکوچک خان بنابر گزارش‌های سفارت انگلیس، ص 145.

[7] . روزنامه ایران، ش 1114، ص 2.

[8] . جنبش میرزاکوچک خان بنابر گزارش‌های سفارت انگلیس، ص 150 و 151.

[9] . روزنامه اقدام، ش 25 ، ص 2.

منبع : رنگ ایمان




:: برچسب‌ها: نهضت جنگل
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۱٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

پس از ظهور اسلام که اعراب به ایران حمله کردند، با شکست سنگین یزدگرد سلسله ی ساسانیان سقوط کرد و با گسترش روز افزون دین اسلام در خاک ایران، اعراب نفوذی صد چندان به ایران پیدا کردند و سرتاسر سرزمین ایران به دست اعراب افتاد.اما یکی از مناطقی که سرسختانه در مقابل هجوم اعراب ایستادگی نمود، شمال ایران و به ویژه سرزمین گیلان بود.
در رشته کوه های جنوبی دریای کاسپی مردمانی که آنها را کاسها ، کادوس ها و آمارد ها (ساکنان گیلان و غرب مازندران امروزی) و تپوریان( ساکنین مازندران شرقی و مرکزی امروزی) تشکیل می دادند برای دفاع از وطن و استقلال خود اعراب (نه تنها اعراب بلکه تمام مهاجمان تاریخ این سرزمین) را به سرزمین خود راه ندادند و با تمام وجود و بمانند همه ی تاریخ گذشته خود استقلالشان را حفظ کردند. پس از چندی تپوریان با اعراب صلح نمودند ولی دیلمیان برخلاف تپوریان در دفاع از وطن و مقابله با اعراب بسختی ایستادگی نمودند و به دلیل پیش بینی برنامه های یورشی اعراب، به زندگی آزاد در کوهستان خود اکتفا نکردند و در فرصتهای مناسب بر اعراب تاخته و تا پای جان سعی نمودند که آنها را از خاک ایران بیرون برانند.
نخستین جنگ دیلمیان با اعراب بنا به روایتی معروف در سال 22 هجری توسط موتا سردار یا پادشاه دیلمی بود. مهتا یا موتا سردار بزرگ دیلم که از جانب گیل گیلانشاه (معروف به گاوباره که فرزند گیلانشاه بن فیروز از سلسله گاوبارگان یا گابرگان که تختگاهش فومن بود) به مقام مرزبان پتشخوارگر منصوب شد که این در زمان پادشاهی یزدگرد سوم بود. مهتا پس از جنگ نهاوند که تازیان آنرا "فتح الفتوحش" خوانده اند، سخت متأثر شد و تصمیم گرفت اعراب را از کشور ایران براند. نیت خود را با فرماندهان کل سپاه ایران که فرخان زیبندی ، سردار سپاه ری و اسفندیار فرخزاد (برادر رستم، سپهسالار معروف ایران بودکه چندی پیش در جنگ قادسیه به دست اعراب کشته شده بود) سردار سپاه آذربایگان در میان گذاشت و آنان را به همکاری دعوت کرد. آنان نیز این دعوت را پذیرفتند. اما سپهسالاری همه این لشکر و فرماندهی جنگ به عهده موتا پیشوای دیلمیان بود. آنان با هم متحد شدند و فرماندهی مهتا -که مقام مرزبانی پتشخوارگر بود- را پذیرفتند و به تمرکز نیروها در حوالی دشتبی(دستبی یا دشتپی) و تقسیم وظایف پرداختند و همگی آماده یورش به اعراب شدند.
در این هنگام حکمرانی همدان بر عهده نعیم بن مقرن بود و بنا داشت پس از تحکیم موقع خود به سوی ری بتازد و آنجا را تصرف کند. در این هنگام یزدگرد غرب ایران را رها کرده و واگذار کرده بود. نعیم بن مقرن که آمادگی و گرد آمدن این لشکرها را شنید ، به سختی هراسناک شد و نامه ای به عمر خلیفه دومشان نوشت. وی با تمام قوایش از همدان گریخت و مهتا نخستین حمله را به قوای اعراب در دشت «دستبی(دشتبی)» انجام داد.
در ناحیه «واجرود» و به روایتی در منطقه «داکان و جرندف» که بین قزوین و همدان واقع است جنگیسخت در گرفت که طبری در توصیف این جنگ در کتابش می گوید در سختی بزرگی، تلفات و جانکاهی کمتر از جنگ نهاوند نبود. افراد زیادی از دو قوا از دست رفتند که از جمله آنها مهتا فرمانده کل قوای سه گانه ایرانیان و امیر دیلمیان بود که بر سر ایمان خود و میهن پرستی به خاک افتاد تا خاک میهن را به مهاجمان ندهد.( البته به روایتی دیگر در ابتدا این جنگ را مهتا و یارانش به سود خویش به پایان بردند و اعراب را در محاصره قرار دادند. ولی نعیم بن مقرن با رشوه دادن و خریدن یک قوم کوچک نیروهای خود را در یکی از شبها به پشت نیروهای ایرانی رساند و با باز کردن آب سد در سرمای اوایل زمستان موجب کشته شدن مهتا شد).
کشته شدن مهتا باعث شد که سپاه ایران تاب ایستادگی نیاورده ، به سرعت پراکنده شوند و هر دسته راه ولایت خود پیش گرفت.لشکریان فرخان زیبندی به سوی ری و لشکریان اسفندیار فرخزاد به جانب آذربایجان راه پیش گرفتند. جنگجویان دیلم نیز عقب نشینی کرده و در ناحیه «ابهررود» به تجدید قوا پرداختند و به خاطر میهن و به یاد مهتا دوباره آماده پیکار شدند و به جنگ پرداختند و البته این نبرد نیز چاره ای درپی نداشت و به پیروزی اعراب منتهی شد. اما دیلمیان به فرمان پادشاه گیل گیلانشاه به جنگهای دفاعی و یورشی ادامه دادند.گرچه این جنگ به شکست منتهی شد و سردار دیلمی به خون غلتید، ولی نام دیالمه و رشادتها و دلیری های آنان را برای همیشه در تاریخ ایران پر آوازه و ماندگار ساخت.
به نظر میرسد نام حقیقی سردار آن روزگار گیلان « مهتا » بوده که عرب آن را « موتا » دانسته و در اشعار و روایات یا تاریخ به همان صورت موتا ثبت شده است.

منابع:
کتاب "مسالک و ممالک ابن خرداذبه"
کتاب "تدوین رافعی"
کتاب "گزیده ای از تاریخ بلوک دشتابی"تالیف فرهادسماواتی
کتاب "تاریخ خانی" نویسنده: علی بن شمس الدین بن حاجی حسین لاهیجی




:: برچسب‌ها: تاریخی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۱٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

عکس : گیلان دیروز




:: برچسب‌ها: گیلان قدیم
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

یکشنبه بازار صومعه سرا یک بازار محلی است که در آن مردم روستا های مخالف شهرستان و مردم شهر کالا های خود را در این بازار به صورت مستقیم به مردم عرضه میکنند، یک شنبه بازار صومعه سرا یکی از قدیمی ترین بازار های محلی استان گیلان می باشد که سابقه ای دیرینه دارد.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: بازار های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

پیش از کاوش های باستان شناسان در گیلان، آگاهی کمی از تاریخ گیلان وجود داشت و لی حالا که کاوش های باستان شناسی به شیوه علمی انجام شده، روشن شده که گیلان پیش از ورود آریائیان دارای فرهنگ و تمدن درخشانی بوده است.

با استفاده از از نشانه ها و علایمی که مردم دوران پیش از تاریخ از خود به یادگار می گذاشتند مشخص شده که انسان ها در دوران پیش از تاریخ در گیلان حضور داشته اند.

دوران پیش از تاریخ به دو دوره عصر سنگ و عصر فلز تقسیم می شود. عصر سنگ دوره ای است که سنگ تنها ابزار برای شکار و دفاع به شمار می آمد شمل سه دوره است:

1-کهن سنگی ( بین یک میلیون تا 10000سال پیش از میلاد)

2-میان سنگی(بین 2 تا 5هزار سال پیش از میلاد)

3-نوسنگی( بین 5هزار تا 2500سال پیش از میلاد)

. و عصر فلز دوره ای است که انسان فلز را در کنار دیگر ابزار آلات مورد استفاده قرار داد که آغاز این دوره از پیدایش مس که 4500 سال پیش رخ داد شروع میشود.

باستان شناسان اگرچه درباره حضور انسان در گیلان در دوران پیش از تاریخ در گیلان تردیدی ندارند، ولی نحوه ورود آن ها به این سرزمین و فعالیت های ایشان مورد بحث کارشناسان است.در کاوش های باستان شناسی موارد کمی از عصر سنگ یافت شده وموارد بسیار دیگری از عصر فلز پیدا شده که بیشتر متعلق به دوران آهن است. کمبود آثار عصر سنگ در گیلان این تاریخ را در تیرگی برده ولی ردپای انسان را میتوان از دوره سنگ یافت. باستان شناسان پس از کاوش در غارهای جنوب دریای کاسپین به نشانه های زیادی از عصر سنگ دستیافتند و این غارها پس از سپری شدن آخرین دوره ی یخ بندان و فرارسیدن دوره های بارانی و گرم که در پی آن سطح آب دریای کاسپین در پی تبخیر زیاد پایین رفت از زیر آب بیرون آمده اند. روزگاری که انسان ها در جنوب دریای کاسپین در غارهای عصر سنگ می زیستند آب دریا تا پای کوهای البرز می رسید. از جمله غارهای عصر سنگ میتوان به سه غار با نماهای کمربند، هوتو و علی تپه اشاه کرد که در این بین غار هوتو اهمیت خاصی دارد. در این غار(هوتو) استخوان های فسیل شده ی انسان های متعلق به 75000 ال پیش پیدا شده وسه اسکلت و جمجمه ای که در این غار پیدا شده متعلق به انسان جدید و کاملی تعلق دارند که تنها در کرانه های دریای کاسپین پیدا شده و احتمال داده میشود که آن ها اجداد مستقیم بشر باشند.

جهت خواندن مطالب بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: تاریخ گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
******
شیرین قورمه یکی از چندین غذای سنتی و محلی گیلانی‌هاست.

مواد اولیه: گوشت خردشده: ۵۰۰ گرم قیسی: ۲۵۰ گرم پیاز ریز شده: یک عدد نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به میزان لازم زعفران: در صورت تمایل به میزان لازم طرز تهیه: * گوشت را به همراه سه پیمانه آب روی حرارت بگذارید. زمانی که جوش آمد کف روی آن را گرفته و بعد با حرارت ملایم سه ساعت بپزید. * پس از دو ساعت نمک، فلفل و زردچوبه را به گوشت اضافه کرده تا یک ساعت هم با نمک و فلفل بپزد. * سه قاشق غذاخوری روغن را در تابه‌ای گرم کرده، پیاز را در آن تفت داده، کمی که طلایی شد قیسی‌ها را به پیاز اضافه کرده و چند دقیقه دیگر تفت دهید. * پس از دو و نیم ساعت که گوشت پخت مخلوط پیازداغ، قیسی و زعفران را به آن اضافه کرده و بگذارید خورش جا بیفتد. نکته در صورت تمایل می‌توانید ۱۰۰ گرم آلو و ۵۰ گرم کشمش پلویی را با قیسی به خورش اضافه کنید تا خورش کمی مزه ملس پیدا کند.




:: برچسب‌ها: غذایی های گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

امامزاده ابراهیم یک امامزاده مدفون در شهرستان شفت استان گیلان است، که شهرت زیادی دارد، طوری که مردم آن را ابالفضل گیلان می نامند.آرامگاه امامزاده ابراهیم از جاذبه های زیارتی و تاریخی روستاهای گیلان است و علت اصلی شکل گیری آن به شمار می‌رود. بنای امامزاده، در طی سال‌های دراز، چندین بار بازسازی شده است.

در حال حاضر این بنا، به مساحت ۳۰۰ متر، در چهار طبقه احداث گردیده و شامل مسجد، صحن، سرویس بهداشتی، مهمانپذیر و فضای باز است. از مهم‌ترین جاذبه های طبیعی روستای امامزاده ابراهیم، جاده مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده است. این مسیر از جلگه‌ای زیبا با شالیزارها، خانه ها، رودخانه ها و کوهپایه های جنگلی  عبور می‌کند و در انتها به روستای امامزاده ابراهیم می‌رسد که بافت مسکونی  جالب توجه و بسیار دیدنی دارد.

ضمن تشکر از دوست عزیزم آقا مجتبی غلامعلی ساکن آلمان که ماه گذشته به امام زاده ابراهیم سفر کرده بودند و این تصاویر را برای بنده ارسال کردند، امیدوارم که شما عزیزان از دیدن این تصاویر لذت ببرید

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: امام زاده ابراهیم (ع) و امام زاده اسحاق (ع) شهرستا, اماکن زیارتی شهرستان شفت
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

روستای بیتم هم اکنون یکی از روستاهای تابعه شهر شاندرمن استان گیلان میباشدکه در پای کوه قرار دارد و مرکز نایب الحکومه است وبه معنی بدون رطوبت یا کم رطوبت می باشد.

وامااین بنا از خانه های زیبا و قدیمی و تاریخی که در کل تالش شاید منحصر به فرد باشد روزگاری مقر حکومت محلی وحاکم منطقه ای شاندرمن بوده است.
این بنای زیبا قدمتی ۱۵۰ سال ثبت گردیده ولی برخی محلی ها دیرینگی ان را ۲۵۰ سال میدانند.ساکن اصلی ان رحیم خان(رحیمی )میباشد که در زمان ناصرالدین شاه به رحیم خان عنوان سرهنگ اعطاء میگردد و ایشان بعنوان حاکم شاندرمن اقدام به ساخت دارالحکومه در بیتم مینماید.

این بنا در دو طبقه با ۲۲ اتاق و هرطبقه با سالنی به گنجایش ۲۰۰ نفر بازیربنایی در حدود۴۷۰ مترمربع درهر طبقه ساخته شده است .در ساخت دیوارها ازخشت قدیمی استفاده شده که در نزدیکی محل مربوطه کار پخت انجام گرفته است .عرض دیوارها درطبقه اول در حدود یک متراست که در طبقه فوقانی کمتر شده است.در ساخت دربها و پنجره ها از چوب آزاد و ملچ وگردو استفاده شده وهمچنین بالکن سراسری که در زبان محلی تلار نامیده میشود چوبی میباشد. سقف خانه در زمان ساخت لت بوده که در سال ۱۳۴۰ با حلب جایگزین میشود.

محوطه بنا سنگفرش بوده که قسمتی از آن هنوز باقی است. لازم به یادآوری است که تمام دربها و پنجره ها ، طارمی ها، تیرهای سقف در قسمت دامنه خراطی شده و کار دست می باشند.

گفته می شوداین ساختمان به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است ولی فقط از ان استفاده شخصی می شود در حالی که می توان از ان اثر تاریخی به شکل های مختلف و از جمله به عنوان یک موزه میراث روستایی و یا یک موزه مردم شناسی برای شهرستان ماسال و یا حتی کل تالش و یا حداقل برای بخش شاندرمن استفاده نمود تا بدین وسیله بتوان گردشگران زیادی را به آن جا کشاند.

منبع :سایت کرکان بندر انزلی




:: برچسب‌ها: بناهای قدیمی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

سیر ترشی(گیلان) 7 ساله ( که کاملاً شیرین و سیاه شده ) خاصیت داروی دارد .

افسانه سیر ترشی 7 ساله حقیقی بود! قدیمی‌ها می‌گفتند سیر ترشی 7 ساله بیماری‌های زیادی را درمان می‌کند. امروز پژوهشگران هم بر این موضوع تاکید دارند. پژوهشگران علوم تغذیه می‌گویند سیر خام یا پخته یا پودر سیر به اندازه عصاره سیر کهنه در درمان فشارخون موثر نیست. نتایج تحقیقات آنان نشان می‌دهد مصرف سیر در کنار داروهای رایج، می‌تواند موجب کاهش فشار خون بالا شود. سیر اثر ضد افزایش فشار خون دارد، چرا که باعث تولید مواد شیمیایی اکسید نیتریک و سولفید هیدروژن که به رگ‌های خونی کمک می‌کنند، می‌شود.
مهم‌ترین ماده موثر موجود در سیر که فواید زیادی دارد، ترکیب‌های آروماتیک سیر است. معمولاً ترکیب‌های گوگردی و معطر بیشتر سیرترشی‌ها با گذر زمان چندان دچار تغییر نمی‌شوند؛ بنابراین خاصیت سیرترشی‌های بودار، تا حد زیادی نزدیک به خاصیت سیر تازه است. پس اگر هدف شما از مصرف ترشی، فقط لذت بردن از طعم مطلوب آن نیست و می‌خواهید از خواص آن هم بهره‌مند شوید، باید انواعی از این محصول را که بوی بیشتری دارد، انتخاب کنید. نکته مهم دیگر این است که هنوز تحقیق جامع و کاملی درباره خاصیت سیرترشی‌هایی که یک سال، 7 سال یا 20 سال می‌مانند، انجام نشده است و نمی‌توانیم بگوییم خاصیت سیرترشی یک ساله بیشتر از نوع 5 ساله آن است یا نه. بد نیست بدانید که اگر سیر تازه را هم بپزید یا سرخ کنید و مقدار زیادی از بوی آن در طول فرآیند پخت از دست برود، به طور حتم مقدار زیادی (حدود 40 تا 70 درصد) از خاصیت آن هم از بین می‌رود.

به ‌طور کلی، حداقل بیش از 30 خاصیت دارویی برای سیر، شناسایی شده است؛ آثار ضدمیکروبی، ضدویروسی، ضدسرطانی و هضم‌کنندگی غذا، جزو مهم‌ترین آثار شناخته‌شده این گیاه هستند. در حال حاضر، صدها کارخانه داروسازی در سراسر دنیا با استفاده از سیر تازه، قرص یا داروهای سیر را برای کاهش تری‌گلیسرید، کلسترول، فشار و قندخون یا پیشگیری از چسبندگی پلاکت‌ها (غلیظ شدن خون) تولید می‌کنند. می‌توان گفت مصرف سیر تازه یا سیرترشی‌های بودار برای بدن مفید است و می‌تواند به خنثی کردن سم‌های کبدی و تسهیل در فرآیند هضم غذا کمک کند

عکس و متن : آقای مرتضی مهرپرور

گردآورنده : مهدی پور( نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: محصولات محلی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

دومین رود بلند ایران سفیدروداست. از ترکیب دو رود شاهرود و قزل اوزن که در شهر منجیل به هم می پیوندند شکل می‌گیرد و تا ریختن به دریای کاسپین عرض استان گیلان را می‌پیماید. آب جمع شده پشت سد منجیل را این دو رود تشکیل می دهند.

از منجیل تا ساحل دریا همه جا سپیدرود به سمت شمال شرقی جاری و جریانش سریع و مقدار آب آن زیاد است. از منجیل تا گندلان بستر آن بین دو کوه و بسیار باریک و از این نقطه به بعد دلتای وسیعی با شعبات زیاد تشکیل داده شعبه اصلی آن در حسن کیاده به دریای کاسپین میریزد.نام بومی آن به ویژه در شهرستان رودبار ، اسپه می‌ باشد که در زبان تاتی و تالشی سفید معنی می‌دهد. از نام های دیگر سپید رود در گیلان می توان به ایسپارو، سیبدورو، سیودورو اشاره نمود.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: رودخانه های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: نوستالوژی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/٦/۱ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.