نوشته شده توسط : مهدی پور

اگر به گیلان مسافرت کرده باشید، حتما در برخی مغازه ها انواع ماهی های شور و دودی به چشمتان خورده است. مردم گیلان علاقه ی زیادی به خوردن ماهی شور دارند و آن را در کنار غذاهای محلی همچون باقلاقاتوق و آش ترش مصرف می کنند. شور کردن ماهی کولی در منزل بسیار ساده است و بسیاری از مردم گیلان به دلیل اینکه این روش تمیزتر و بهداشتی تر است، آن را در منزل انجام می دهند. شما هم می توانید این کار را در منزل انجام دهید و از خوردن ماهی شور خانگی به همراه غذا لذت ببرید البته زیاد نباید در خوردن ماهی شور زیاده روی کنید زیرا غذاهای شور و دودی عامل اصلی سرطان معده هستند که متاسفانه در گیلان نیز رواج فراوانی دارد.

مواد لازم:

ماهی کولی به میزان لازم

نمک: به میزان لازم

روناس آسیاب شده(در صورت تمایل): به میزان لازم

سنگ بزرگ: 1 عدد

طرز تهیه:

ماهی ها را بشویید و نوک یک چاقوی تیز را در مخرج ماهی فرو کرده و به سمت سر ماهی چاک بدهید و با رسیدن به آبشش متوقف شوید. سپس احشای شکم ماهی را خارج کنید. شکم تمام ماهی ها را خالی کرده و بشویید و در آبکش بریزید تا ماهی ها خشک شوند.

ظرفی مثل یک سطل پلاستیکی در دار با اندازه مناسب را برداشته و کف آن یک لایه نمک بریزید. چند ماهی را در روناس غلتانده و به طور یک لایه روی نمک بگذارید و با لایه دیگری از نمک روی ماهی را بپوشانید. این کار را تا تمام شدن ماهی ها ادامه دهید و روی ماهی لایه آخر را نیز خوب با نمک بپوشانید. سنگ بزرگ را روی نمک قرار داده و در سطل را بگذارید. سطل را در جای خشک، تاریک و خنکی قرار دهید. ماهی پس از یک ماه آماده خواهد شد.
برای مصرف ماهی، پس از برداشتن ماهی مجددا نمک ها را روی ماهی ها ی موجود در سطل بپوشانید. ماهی را کمی در آب قرار دهید تا نمک های اضافی آن گرفته شوند. سپس در کاسه گذاشته و روی برنج در حال دم آمدن بگذارید تا بخار پر شود. یا اینکه در تابه با کمی روغن سرخ کنید.

با تشکر از سر کار خانم سمیه فلاح کاظمی




:: برچسب‌ها: محصولات محلی گیلان, غذایی های گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۳٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

این باغ و عمارت داخل آن در تاریخ 22/ 5 / 1384 به شماره 13227 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از مکانهای تاریخی _ فرهنگی ، طبیعی بسیار زیبا در استان گیلان می باشد و با مساحت 41989 متر مربع در محوطه ای زیبا ، قدیمی و خوش آب و هوا در روستای چوکام خمام و در فاصله 15 کیلومتری از شهر رشت واقع شده است .

این منطقه ی زیبا با درختان کهنسال و بلند که ارتفاع بسیاری از آنها بالغ بر 50 متر بوده و با شاخ و برگ های خود منطقه ی وسیعی از زمینهای اطراف خود را پوشش می دهند و همچنین عمارتهای داخل آن ( قابل ذکر است که عمارت قدیمی دیگری و جدا از عمارت اصلی در داخل باغ و به فاصله تقریبی60 متری از عمارت اصلی قرار داد ، که محل سکونت فعلی مالکین می باشد ) و رودخانه پر آب کنار این باغ ، دارای زیبایی های خاص فرهنگی _ تاریخی ، طبیعی و گردشگری است.

این باغ و عمارت متعلق به ناصر الملک نائب السلطنه احمد شاه قاجار بوده که آنرا به فرزندش حسینقلی خان قراگوزلو واگذار می نماید. وی پس از ازدواج با همکاری عبدالحسین خان تیمور تاش، حاکم گیلان در دوره نهضت جنگل، عمارت فعلی را در باغ احداث کرد.

این بنا از آثار بجا مانده از دوران قاجار است که سال احداث آن بطور دقیق در دست نیست؛ اما طبق اظهار اهالی منطقه و تحقیقات به عمل آمده سال شروع احداث بنا را می توان حدود سالهای 1288 و 1290 هجری شمسی تخمین زد.

متن : آقای کیوان پندی




:: برچسب‌ها: بناهای قدیمی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٢٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

مردی بود که دو فرزند داشت ، یک دختر ، یک پسر .مادر بچه ها مرده بود و پدر می خواست زن دیگری ببرد . اما زن دوم شرط گذاشته بود که نباید بچه داشته باشی و مرد ناچار شد بچه هایش را سر به نیست کند ، اما دلش نیامد و چاره ای دیگر اندیشید . دو تا گردو برداشت و یک کت کهنه ، دست بچه هایش را گرفت و رفت وسط جنگل . کت را برد بالای درخت آویزان کرد و به بچه ها گفت هرکه زودتر کت را بیاورد گردو مال او .
وقتی بچه ها به بالای درخت رسیدند که کت را بردارند پدر رفته بود . بچه ها تا خواستند بیایند پایین و دنبال پدرشان بروند شب بود . با ترس و لرز دوتایی راه افتادند . برادر کوچکتر بود به خواهرش گفت آب می خواهم و چاله ای را نشان داد که تویش آب بود . خواهر گفت نه از این آب نخور ، این جای پای گرگ است . گرگ اگر بیاید مارا می خورد .

جای دیگری رفتند باز برادر کوچولو تشنه اش شد و گفت آب می خواهم و جایی رانشان داد . خواهرش گفت نه این جای پای خرس است . اگر خرس مارا ببیند فورا مارا می خورد .می روند و به جای دیگری می رسند جایی که پای گوسفندان بود . دخترک چاره ای نداشت و دیگر حرفی نزد برادر کوچولو از آن جا آب خورد و فورا تبدیل به گوسفند شد و بع بع کنان دنبال خواهرش دوید . خواهر کریه و زاری می کرد از این که برادرش گوسفند شده و دیگر هم صحبتی ندارد .

چیزی نگذشت دید مردی سوار بر اسب می آید . سوار از او پرسید دختر توی این بیابان چه می کنی . گفت گم شده ام . سوار او را پشت اسب خود نشاند و گوسفند هم دنبالشان می دوید تا به خانه رسیدند . دختر چند سال توی خانه آن سوار ماند تا بزرگ شد و بعد به عقد او درآمد . آن مرد یک زن دیگر هم داشت . یک روز زن اولی از زن کوچک دعوت می کند به خانه او برود . زن بزرگ توی خانه خود چاهی داشت روی آن حصیر پهن کرد و از زن دوم خواست روی آن بنشیند و به این ترتیب هووی جوان خود را که اتفاقا حامله هم بود گول می زند و در چاه می اندازد .

از طرف دیگر هر روز گوسفند می آمد و دور پاه می گشت و سر خود را داخل چاه می کرد و بع بع می کرد . زن بزرگه برای اینکه گوسفند را هم که با هووی او جور بود از بین ببرد خودرا به مریضی زد و به حکیمی پول داد که اگر شوهرش دنبال او آمد بگوید علاج مرض زنت جگر گوسفند است . زن خود را به مریضی زد و سرو صدا راه انداخت که دارم می میرم . شوهرش حکیم را به بالین او می آورد و او جگر آن گوسفند را که اتفاقا دور چاه می گشت تجویز می کند .قصابی را می آورند که گوسفند را سر بزند گوسفند فرار می کند می رود سر چاه و می گوید «دادی ، دادی» خواهرش از توی چاه می گوید «جان دادی» گوسفند می گوید :

« قصاب چاقو سو دانه ، خانم نمک ریز کنه ، می گردنا قطع کنه » یعنی قصاب چاقو را تیز می کند ، خانم نمک می کوبد و گردنم را می برند .

خواهرش می گوید « جان دادی ، دادی ، سیاه چشم ، من رستم بخوتا ، هر کس می گوسفندگا بکوشا ، راست بالی به خوشا » یعنی جان خواهر توی چاه ، رستم ( بغل من )خوابیده ، هر کس گوسفند ( برادر ) مرا بکشد ، دست راست او خشک شود .
مرد می آید می بیند از توی چاه صدایی می آید . طناب می اندازد. زن کوچکش با یک پسر زیبا و تپل می آید بالا . شو هر می پرسد تو این جا چه می کنی . می گوید : زن بزرگ تو مرا دعوت کرد این جا و بعد گولم زد انداخت توی چاه . این هم پسرمان رستم است.
مرد زن بزرگش را از خانه اش بیرون کرد و دوتایی با هم زندگی کردند .
منبع:سایت کرکان بندرانزلی




:: برچسب‌ها: افسانه های گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٢۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

یادش بخیر آن زمان که کوچک بودیم وبدون توجه به اطرافمان سخت گرم بازی می شدیم و گزنه به پا یا به دستمان می خورد از سوزشی که اسید گزنه به بدنمان ایجاد میکرد دادمان به هوا می رفت .

بزرگترها فورا ساقه پیلهم (آقطی)را می کندند و با برگش به آن نقطه از بدنمان که گزیده شده بود می زدند و با این تدبیر سوزش گزنه قطع می شد.

بخاطر اینکه بغض مان تمام شود می گفتند" گرزنای ماربمیره پیلهم مارنمیره "در گویش لنگرودی ها یک مثل بر اساس این گیل تجربه هست وقتی که کسی هم نیش و هم زخم زبان به آدم بزند وبعد به نحوی می خواهد از طرف دلجوئی کند می گویند که یارو" هم گرزنه زئنه هم پیلهم "
اگراز کسی این مثل را شنیدید از اینجا نام گرفته است

متن :آقای علی انشایی




:: برچسب‌ها: ضرب المثل های گیلکی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٢٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

دهستان خطبه سرا در ۲۵ کیلومتری شهرستان تالش به طرف آستارا قرار گرفته است. این دهستان از نظر اداری و سیاسی وابسته به بخش کرگانرود می باشد .

نام کرگانرود در سابق به قسمتی از شهر تالش گفته می شدکه قبل از شکل گیری بازار فعلی، در منطقه قروق و روستای حیان بازاری داشت که به بازار کرگری معروف بود و نام رودخانه تالش هم که از وسط شهر تالش عبور می کند به کرگانرود یا کرگانه رود معروف بود.

به مناطق شمالی شهر تالش (بخش لیسار و بخش حویق) هم کرگانرود شمالی اطلاق می شد و هم اکنون نام کرگانرود را به بخش لیسار داده اند که متشکل است از شهر لیسار و دهستان خطبه سرا.

شایان ذکر است که شهرستان تالش از چهار بخش تشکیل یافته؛ بخش اسالم ، بخش مرکزی، بخش کرگانرود، و بخش حویق. خطبه سرا هم مانند دیگر مناطق تالش آثاری از مجد و عظمت این سرزمین کهن را در درون سینه خود محفوظ کرده وبا اینکه قسمت اعظم آثار تاریخی آن از بین رفته و تخریب شده ولی باز در درون سینه خود اسرار ناگفته بسیاری را پنهان کرده است.

 خطبه سرا عضوی از پیکره تالش می باشد ولی در اثر تحولاتی که در طول تاریخ رخ داده نیمی از تالش در قرن نوزدهم از ایران جداشده و نیم دیگر هم در ایران قرار گرفته و در اثر فشاری که از طرف حکومت وقت دوره قاجار و پهلوی براین اقوام شده باعث شده تا زبان اصلی کنار گذاشته شده و زبان حاکمان دست نشانده حکومتی رواج یابد و نتیجه این شده که ضربات جبران ناپذیری به فرهنگ تالشی این منطقه زده شود .

واژه خطبه سرا از دو کلمه خطبه + سرا ترکیب یافته و از نظر لغوی اگر بخواهیم این واژه ها را معنی کنیم خطبه به معنی سخنرانی و وعظ و پسوند سرا به معنی جا و مکان می باشد.

اسامی مشابهی هم در منطقه تالش وجود دارد از جمله خاصه سرا، خاله سرا، بوره سرا، دیگه سرا، علی سرا، اسبه سرا، قندی سرا، رودبار سرا. در مورد وجه تسمیه خطبه سرا مطالب مختلفی ارائه می شودگروهی این نام را به خطابه و خطبه خوانی که پس از نفوذ اسلام به ایران ربط یافت می دانند و عده ای هم به خطبه خوانی مربوط به زمان صفویان و دوره افشار و قاجار می دانند.

علیرضا حبیبی نیا در مقاله تالش ۷۰۰۰ ساله را بهتر بشناسیم ، مندرج در شماره ۲۲۹ هفته نامه تیلار با اشاره به قباله ای که از دویست سال پیش به جا مانده و در آن « خطوه سرا » نوشته شده؛ عنوان نموده که وجود شهر خرخر باستانی، دریاچه نئور و قله باغرو در خطبه سرا ثابت می کند خطبه سرا همان (کادموا سرا) باستانی است.

خطبه سرا دارای قله بلند و ناشناخته ای است و بلندترین قله تالش به نام « قله باغرو » است که در ارتفاعات روستای خطبه سرا قرار دارد. ارتفاع قله باغرو از سطح دریا ۳۱۹۷ متر است.

جهت خواندن مطالب بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: روستا های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

این وسیله در گذشته برای آموزش راه رفتن در کودکان نو پا استفاده می شد . بچه نو پا که تازه شروع به راه رفتن میکرد از این وسیله که به زبان محلی پاموجه گفته می شد تکیه می کرد ،و با کمک  دو دستش قسمت بالای آنرا می گرفت و به سمت جلو هول میداد و خودش باهاش حرکت می کرد،مادر هم از پشت سرش می رفت و هواش  رو داشت تا طفل نیفته .تا زمانی که طفل نو پا کاملا راه رفتن را یاد می گرفت از این وسیله استفاده میشد .

البته این وسیله نیز خطراتی  به همراه خود داشت چون موقع حرکت  تند تر از بچه حرکت میکرد  و چون کلاچ نداشت و باید همیشه یکی دور و بر مواظب می بود.




:: برچسب‌ها: ابزار و وسایل قدیمی در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٢٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

می سر بو بو آستانه گمج.

از حرف زدن زیادت سرم همچو ظرف سفالین آستانه ورم کرد.

************
از حاج حاجی ام کرایه خانه فیگیره.

از روی خساست از چلچله هاهم کرایه می گیرد.

***************
اگه تو شنبه ای من چهارشنبه یم.

اگر تو زرنگی من از تو زرنگ ترم.

*****************
آدم خو آبه دینه ور زنه.

بی گدار به آب نزن ، اول گز کن بعد پاره کن یا گز نکرده پاره نکن.

***************
آدمه قسمته سیمرغ نتانه بردن.

قسمتی که ترا نیافریدند ـ گر سعی کنی میسرت نیست.

******************
آدم دیل وا وسعت بداره.

با ریسک خطر و بیم هلاک بایستی مصمم کار شد. دل آدم باید بزرگ باشه.

**************
هی من گَم نَره , تو گی پس چِرِه اشبل نَره...؟!!

هی من میگم این ماهی نره تو باز میپرسی پس چرا خاویار (اشبل) نداره؟!! = من میگم نره تو میگی بدوش

*******************
تی خروس ،مورغانه کونه

خروس تو تخم می گذارد.مرغ تو یک پا دارد.شب تو روز است.

از بس شانس داری حتی خروست هم تخم می گذارد.

****************

هم جه عراق خورما دکفه ،هم جه گیلان تورشه کونوس

هم از خرمای عراق افتاد ،هم از ازگیل ترش(ازگیل وحشی جنگلی)گیلان.

از این جا مانده و ازآنجا رانده.چوب دوسر نجس یا چوب دو سر طلا.

********************
بوشو ابرویه چا کونه ، بزه چومه کوره کود

رفت ابرو را درست کند زد چشم را کور کرد .

ای وای که بد نشد بدتر شد .

رفت بهترش کند بدترشد .

رفت ثواب کند کباب شد .

رفت به نان برسد به جان رسید.




:: برچسب‌ها: ضرب المثل های گیلکی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٢٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

تصویری از یک آرایشگر دوره گرد محلی در روستاهای گیلان قدیم

  سال1302 خورشیدی

عکس از : پیمان صدقی

گردآورنده : کیوان پندی




:: برچسب‌ها: گیلان قدیم, گالری عکس های قدیمی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٢٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

کوکو تی تی مَخون دیلم غَمینَه

انقَد نالَه مَکَه غَم در کَمینَه

بری کمتر ت هم غَریبی بُخَون

یَقین بزون مرا ام دنیا کو، مَردِه شیرینَه

برگردان فارسی

کوکو تی تی دیگر نخوان که دلم غمگین است

آنقدر ناله نکن  غم در کمین ما نشسته است

بیا و تو کمتر آواز  غریبی بخوان

یقین داشته باش که مردن در این دنیا برایم شیرین است

شعر : مهدی پور




:: برچسب‌ها: دوبیتی های تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٢۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

این منطقه به دلیل موقعیت مکانی و طبیعی خاص دارای چشم انداز قابل توجهی می باشد  آب و هوای مطبوع کوهستانی، پوشش جنگلی توام با فضاهای مرتعی(شبه جنگلی) و زوایای دید گسترده از ویژگیهای خاص این پارک است .
این پارک در کیلومتر12 جاده ییلاقی بلوردکان خصیب دشت، در مناطق کوهستانی و ییلاقی جنوب غربی شهرستان رودسر و محدوده شهرستان املش واقع گردیده است .
این تقسیم بندی ازنظر اداره کل منابع طبیعی می باشد و در گزارش ها ی آن اداره کل
درتمام موار د تقسیمات با تقسیمات کشوری منطبق نیست .
منطقه ای است با وسعت435 هکتار و بخش وسیعی با مشخصات ارتفاعات ییلاقی می باشد .
عکس : آقای ساسان سنایی
این منطقه در بخشهای جنوبی، غربی و شرقی به ارتفاعات سر به فلک کشیده و جنگلهای سرسبز انبوه و منطق شبه جنگلی و از جهت شمال ازطریق یک رشته جاده ماشین رو به طول24 کیلومتر به زون جنگلی و بافت روستایی مناطق آغوزچال -بلوردکان
- پلدره و ... و سرانجام به املش ختم می شود .



:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٢٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

نمای قدیم بقعه متبرکه اقا سید جعفر صومعه سرا که هم اکنون در حال تجدید بنا است

عکس : آقای کیوان پندی




:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی استان گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٢۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در سال 920 هجری قمری برابر با 1514 میلادی سردار رستم چرمینه کلاه و تالش ها در یاری به سپاهیان ایران در عهد فرمانروایی شاه اسماعیل صفوی علیه سپاهیان ترک عثمانی جان فشانی کرده و تلفات سنگینی بر آنها وارد ساخته اند.

از این شخصیت اطلاعات چندانی در دست نیست و نظرات متفاوتی از این شخصیت مطرح شده است. برخی سعی در تحقیق بیشتر درباره شخصیت و زندگانی رستم کلاه چرمینه پرداختند و عده ای وجود چنین فردی را به طور کل نفی کردند و عده ای در مقام دفاع برآمدند و بر نفی آنان نقدها نوشتند...
جالب آن که برخی از خانواده های بزرگ و مشهور تالش جنوبی مدعی وجود اسناد خانوادگی شدند که بر اساس این مدارک باید آن ها را بازماندگان این سردار بزرگ تالش دانست. جالب تر این که یکی از این افراد نوشته ای در نشریه تالش در جهت اثبات وجود شخصیت رستم کلاه چرمینه به چاپ رسانیده است.
در برخی نوشته ها آمده است وی قدی بالغ بر ۲ متر داشته و بسیار تنومند بود. در جنگ چالدران عثمانی ها او را به تیر بستند و به سختی این سردار تنومند و چالاک را از پای در آوردند

منبع :http://gilanlawyer.blogfa.com

عکس : آقای بهنام باوند دیزگاه

گردآورنده : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: تاریخ گیلان, بزرگان گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٢٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در این تصویر قدیمی میرزا قاسم خان والی حاکم سابق گیلان در دوره قاجاریه( در فواصل بین سالهای 1279 تا 1285 هجری قمری) وعمارت مجلل او را می بینید. این عمارت در محل ناصریه سابق رشت در محدوده میدان فرهنگ فعلی وحومه قرار داشت که بعدها خراب شد ودر جایش اداره نوغان ساخته گردید.
. پیش از این نیز در رابطه با این شخص نوشتیم که وی بانی وابداع کننده خورشت محلی میرزا قاسمی بوده که بعد ها به نامش معروف گردیده است . نامبرده از آنجایی که ذوق آشپزی نیز داشت، در سال 1239خورشیدی ( 154سال پیش )برای اولین باراین نوع از خورشت خوشمزه را با بادمجان ،سیر وتخم مرغ ابداع کرد وبه گسترش آن پرداخت وبعدهم به او نام (میرزا قاسمی) نام گذاری و معروف شد.
وی در دوره ناصرالدین شاه مدتی وزیر مختار ایران در روسیه وسرکنسول تفلیس نیز بود ودر اواخر عمر بر خطه ی فارس حکومت داشت ،تا اینکه سرانجام در سال 1289 هجری قمری در شیراز در گذشت ودر حافظیه این شهر مدفون گردید. وی در عمران وآبادانی گیلان نیز بسیار کوشید.

متن : آقای کیوان پندی




:: برچسب‌ها: اماکن تاریخی و باستانی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

مژده دهید چون که هفته وحدت آمده

میلاد امام صادق و پیمبر رحمت آمده

کاش در این جمعه از آسمان ندا دهند

ای منتظران ظهور،منجی بشریت آمده

ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع)تبریک و تهنیت باد.




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در 35 کیلومتری جنوب شهر شفت روستایی به چشم میخورد که که اگر چه «امامزاده ابراهیم» نام دارد اما بیشتر به «شازده ابراهیم» یا «شاهزاده ابراهیم» معروف است.روستایی که خانه های چوبی اش پذیرای میهمانان و گردشگران در منطقه ای ییلاقی و با طبیعتی تحسین برانگیز است.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

سیاهکلرود از روستاههای قدیمی شرق گیلان و زیبای شهرستان رودسر ،که در بخش چابکسر قرار گرفته است.
مرکز دهستان سیاهکلرود در کیلومتر 5 جاده کلاچای به چابکسر می‌باشد. این روستا که از قدیم الایام محلی امن برای ساکنین بوده مورد توجه ویژه گردشگران قرار دارد. سیاهکلرود به لحاظ جغرافیایی در دره‌های نیمه عمیق قرار گرفته که از جنوب به یکی از بلندترین کوه گیلان یعنی کوه سمام و از طرف شمال به دریای خزر منتهی می‌شود. کوههای سر به فلک کشیده پر از مرکبات ( پرتغال ، لیمو ، نارنگی و نارنج ) و چای، دشتهای پر از شالی ( برنج ) و قله‌های پر برف سمام، و رودخانه خشک رود که به دریای خزر می ریزد ، محلی جذاب برای گردشگران را به وجود آورده است. به همین جهت سالانه گردشگران و کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جزئی از لباسهای زنان تالش است که به لهجه شاندرمنی و عنبرانی " سارق و کمردَِبند " در لهجه پره سری، ارده جانی و اسالمی و کرگان رودی " سَرِق " و در لهجه خوشابر "جارشه" نامیده می شود. از روزگار گذشته تا به امروز سارق یا سَرِق محصولِ دستِ زنان و دختران این مناطق بوده است، آنهم از پشم گوسفند با طرح و نقشهای دلگشا و همسو با طبیعت منطقه. ولی امروزه گذشته از نوع دستبافِ اعلاء از پارچه های مرغوب، گاهی معمولی بازاری و کاموایی تهیه می شود.
با توجه به اینکه شرایط محیطی و مناسبات شغلی حکم می کند که پوشاک با نوع آب و هوا و کار و پیشه سازگار باشد، لذا استفاده از این پوشاک ساده از ساحِل دریا تا گیریه (ارتفاعات بلند کوهستان) بین زنان و دختران جوانِ کشاورز و دامدار معمول و متداول است. سرِق را دولا و سه گوش به دور کمر و شکم می بندند. مادران دامدار و کشاورز در روستاها و کوههای تالش از این پوشاک برای بستن و محکم کردن کودک در پشت خود استفاده می کنند.

گردآوری : "الناز وزیری"

برگرفته از مقاله سرکار خانم ها :" آذر اسدی کلهر و عطیه نظری"




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان, پوشاک مردم استان گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

آلیان یکی ازبخشهای مهم شهرستان فومن میباشد که شامل روستاهای سیاورود پلنگدره مسجدپیش  عباسکوه تطفرود جیرده خجکه   کوریه  موسی کوه  مِشکه  کلتانسر  کیشدره  شلشدره گاوکوه   لتین پرد میباشد که همه این روستاها با پسوند آلیان مشهور هستند

  مردم آلیان با زبان تالشی صحبت میکنند واکثرا ازطریق کشاورزی ودامداری وپرورش کرم ابریشم  امرار معاش می کنندتعدادی زیادی از این روستاها در کوهپایه واقع شده است که مردمان این مناطق دامدار وکوچ نشین هستند که با تغیر آب وهوا تغیر مکان میدهند.

از نظر جغرافیایی بخش آلیان در شمال غربی شهرسان فومن در دل کوههای زیبا  قرار دارد ودارای آب وهوای معتدل می باشد  واقع شده است که قسمتی از آن دشت است که شامل مزارع برنج میباشد وفسمتهای دیگر آن شامل کوها میباشد که دامدارن درآن به پرورش دام مشغولند صنایع دستی نیز یکی از راههای درآمد این منطقه می باشد که شامل گلیم بافی حصیر بافی جوراب پشمی شالبافی و غیر..که متاسفانه به مرور زمان روبه فراموشی سپرده میشود.

 در قرن اخیر با قیام میرزا کوچک خان آلیان جولانگاه نیروهای میرزا بوده است که قسمتی از تاریخ راجع به اتفاقاتی که دراین منطقه افتاد باتاریخ نهضت جنگل عجین شده وقسمتی نیز مربوط به حکمرانی خانها بوده است که دراین منطقه یکه تازی کرده اند مردم آلیان نیز مثل سایر مناطق این مرز وبوم مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند وثروت ونیروهای انسان آنها گاها از طریق خانها به تاراج رفته است.

متن:آقای حسن جمالی

عکس : آقای فرید محمدیان

گردآورنده : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: روستاهای فومن, جاذبه های گردشگری گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

سید ابراهیم (ع): این بقعه متبرکه در شهر گوراب زرمیخ شهرستان صومعه سرا قرار دارد.بر اساس زیارتنامه موجود وی یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است.بنا بقعه به همراه مسجد آن به مساحت 420 متر مربع از آجر ساخته شده است و گنبدی بتونی به ارتفاع 6 متر دارد و ضریحی مشبک و آهنی بر مرقد امام زاده نصب است.این بقعه حدود 15000 متر مربع زمین داشته و اطراف آن قبرستان اهالی است و مزار شهدا در جلوی بقعه قرار دارد.

سید محمد جان(ع این بقعه متبرکه در ضیابر شهرستان صومعه سرا قرار داردو بر اساس کتیبه روی ضریح، وی فرزند امام موسی کاظم (ع)است. این بنا به مساحت حدود 49 متر مربع از آجر ساخته شده است و ضریحی مشبک و طلا اندود دارد که در سال 1377 در اصفهان ساخته شده است.این بقعه در حدود 2000 متر مربع زمین داشته و اطراف آن قبرستان اهالی است و مسجدی در جلوی آن قرار دارد.

آقا سید جعفر آقا: این بقعه متبرکه در خیابان جعفری شهرستان صومعه سرا قرار دارد.بر اساس سنگ نوشته مرقد،این امام زاده فرزند امام موسی کاظم (ع)است.این بنا به مساحت حدود 90 متر مربع از آجر ساخته شده است و گنبدی به ارتفاع 5 متر مربع دارد و در مجاورت آن مسجد و مصلی شهر واقع است.ضریح مشبک و آهنی بر روی مرقد امام زاده نصب شده است.این امام زاده مورد علاقه مردم شهر صومعه سرا است،گلزار شهدای شهر در مجاورت این امام زاده قرار دارد.

سید ابراهیم(ع) و سید حسن(ع): این شهر صومعه سرا متبرکه در روستای میانده شهرستان صومعه سرا واقع شده است .بنای بقعه به مساحت 130 متر مربع از آجر ساخته شده و دارای نمائی از سنگ مرمر و گنبد بتونی کاشی کاری شده و دو گلدسته به ارتفاع  2 متر است.ضریحی مشبک و آهنی بر روی مرقد نصب می باشد.این بقعه حدود 6000 متر مربع زمین دارد و اطراف آن قبرستان عمومی اهالی است.

بقعه متبرکه آقا مهدی آقا: این بقعه متبرکه یکی از مشهورترین بقاع متبرکه شهرستان صومعه سرا است و در مدخل ورودی این شهرستان قرارگرفته، بر اساس سنگ نوشته مرقد این امام زاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع)است. بقعه متبرکه مذکور به مساحت حدود 350 متر مربع از آجر ساخته شده است و شامل حرم مسجد و دفتر هیأت امناء است و ضریحی از جنس آهن و استیل به صورت مشبک بر روی مرقد نصب شده است و قبرستان بزرگی در مجاورت آن قرار گرفته.

بقعه متبرکه سید ابراهیم و سید سلیمان: بر اساس زیارت نامه موجود این دو امام زاده از فرزندان امام موسی ابن جعفر (ع) هستند. این بقعه در روستای دهنده شهرستان صومعه سرا واقع است. بنای بقعه به مساحت حدود 140 متر مربع به صورت 8 ضلعی است و گنبدی به ارتفاع 5 متر مربع و 2 گلدسته دارد.ضریحی از جنس آهن به صورت مشبک بر روی مرقد نصب است.این بقعه حدود 3000 متر مربع زمین دارد.اطراف ان قبرستان عمومی اهالی است و مسجدی در جلوی بقعه احداث کرده اند و این بقعه تنها بقعه شهرستان صومعه سرا است که هنوز در ایام تابستان مراسم زوار کشی به همراه بازار فصلی در آن دائر می شود.

سید عبدالله (ع): بر اساس سنگ نوشته مرقد این امام زاده فرزند امام موسی کاظم (ع)است.این بقعه در روستای راسته کنار قرار دارد.این بنا به مساحت 100 متر مربع از آجر ساخته شده و گنبدی بتونی به ارتفاع 6 متر و 2 گلدسته بتونی دارد،ضریحی مشبک و از جنس آهن استیل برنج بر روی مرقد امام زاده نصب است.این بقعه حدود 15000 متر مربع زمین دارد و اطراف آن قبرستان اهالی است و مسجدی بزرگ در این محوطه احداث نموده اند.

آقا میر قوام زیگسار: این بقعه متبرکه در روستای زیگسار قرار دارد.بر اساس سنگ نوشته مرقد این امام زاده  فرزند امام موسی کاظم (ع)است.این بنا به مساحت حدود 440 متر مربع از آجر ساخته شده است و گنبدی بتونی کاشی کاری شده دارد و ضریح مشبک استیل و اهن بر روی مرقد امام زاده نصب است.

سید عبدالله و سید ابراهیم(ع): این بقعه متبرکه در کسما واقع است.نسب این امام زادگان بر اساس سنگ نوشته مرقد به  امام موسی ابن جعفر  (ع)می رسد.این بنا به مساحت 195 متر مربع از آجر ساخته شده استو گنبدی بتونی به ارتفاع 6 متر و 2 گلدسته فلزی دارد.ضریحی مشبک و آهنی بر روی مرقد نصب می باشد، کاشی کاری و کتیبه های داخلی بقعه در این شهرستان بی نظیر است.این بقعه حدود 5000 متر مربع  زمین دارد و اطراف آن قبرستان عمومی اهالی است و مسجدی در نزدیکی بقعه احداث نموده اند

نویسنده : آقای عمار طالبی خاکیانی

گردآورنده : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی استان گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در صفحه اول کتاب امام حسین در ایران نوشته کورت فریشلر درباره اعزام نیرو از این شهر برای کمک به امام حسین ذکر شده و اینگونه می نویسد که بی بی شهربانو دختر یزگرد آخرین پادشاه ساسانی به همراه پسر رستم فرخزاد راهی مانگیل ( منجیل امروزی ) شده و برای یاری رساندن به امام حسین (ع) نیروهایی را از مردم منجیل بسیج نموده و از آنان بیعت گرفتند اما متاسفانه تا رسیدن به شهر ری باستانی واقعه کربلا رخ داده و امام حسین (ع) به شهادت رسید .

و همینطور در جلد دوم کتاب عارف دیهیمدار که تاریخ موثق شروع حکومت شاه اسماعیل صفوی اول پادشاه صفویه و جنگهای وی است در مورد شهر منجیل و فردی به نام شریف منجیلی در حدود ده صفحه مطالبی ذکر شده است به شرح زیر که : دستان شفابخش شریف منجیلی معجزه می نماید و حتی آمده است که این فرد کورهای مادرزاد را نیز با دستان خود شفا بخشیده است .

در حدود چهارصد سال بعد از شریف تحقیق نموده و به این نتیجه رسیدند که در بدن وی نیروی مانیتیزم وجود داشته است که در آن دوران مردم اینگونه شفا بخشیدن را معجزه می دانستند و سالانه از سرتاسر ایران بیماران و افراد بسیاری برای مداوا به منجیل مسافرت می نمودند شاه اسماعیل نیز به منظور سپاس از شریف منجیلی کلاه درویشی را از خانقاه اردبیل برای وی ارسال نمود و حتی می گویند که خواهر خود زرین تاج را به عقد وی درآورد .

در کتاب عارف دیهیمدار آورده شده است که پس از مرگ شریف منجیلی مقبره و آرامگاهی به دستور شاه اسماعیل صفوی ، برای وی در منجیل ساخته شد که امروزه به ویرانه ای تبدیل شده است و دلیرگنبد یا در گویش محلی ( دلی گنبز – زرین تاج) نام دارد

( به تحقیق هادی بخشی منجیلی در سایت منجیل نیوز )




:: برچسب‌ها: بناهای قدیمی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

گمج ظرف سفالی مخصوص پخت خورشت و بخصوص فسنجان و باقالی قاتوق ، غذاهای محبوب گیلانی است که در قدیم کاربرد زیادی داشت و هنوز هم مردم گیلان این ظرف را برای مصارف آشپزی یا تزیینی مورد استفاده قرار می دهند.
گیلان از نظر تنوع غذاهای محلی نخستین استان ایران است. ۱۷۰ غذای محلی در گیلان پخت می‌شود. میرزاقاسمی، ترش تره، باقلاقاتوق، ماهی فویج، فسنجان، اناربیج، کولی غورابیج، سیر قلیه، گل در چمن و کال کباب از مهمترین غذهای محلی گیلان است. به عقیده کارشناسان آب و هوای مساعد و خاک مرغوب گیلان، آمادگی پرورش انواع خوراکی‌های طبیعی شامل: صیفی‌جات، میوه‌ها، حبوبات و غیره علت اصلی متنوع بودن غذاهای محلی گیلان است.

مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده ۶ غذای محلی است که در نوبت ثبت ملی است. یکی از عوامل اصلی بالابودن سن امید به زندگی درگیلان مصرف ماهی است. در سال ۱۳۹۲ سن امید به زندگی در گیلان ۷۵ سال بوده که سه سال بیشتر از میانگین کشوری است.




:: برچسب‌ها: غذایی های گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

قوای دولتی نتوانستند میرزا را دستگیر کنند لذا جنبش جنگل همچنان به بقاء خود ادامه داد. رفته رفته جنگلیها همدیگر را پیدا کردند و دوباره قدرت گرفتند. از طرفی دولت وثوق الدوله بعد از مخالفت سراسری با قرارداد ۱۹۱۹ احساس بی ثباتی می‌کرد لذا نماینده‌ای را نزد میرزا فرستاد که تا باز شدن دوره جدید مجلس بین قوای دولتی و قوای جنگل آتش بس بر قرار شود
در این دوره میرزا با از دست دادن بعضی از دوستان سابقش که اثرات مهمی در قیام او داشتند از جمله دکتر حشمت، حاج احمد کسمایی و میرزا حسین کسمایی، اکنون به بعضی دیگر از دوستانش که تمایلات چپگرایانه دارند از جمله احسان الله خان و خالو قربان میدان می‌دهد و آنها نیز میرزا را ترغیب به دوستی با اتحاد جماهیر شوروی می‌کنند. نیروهای شوروی به بهانه تعقیب روسهای سفید وارد انزلی شدند. جنگلیها از این فرصت استفاده میکنند و رشت را تصرف میکنند . میرزا سپس به انزلی می رود و پس از ملاقات با نماینده شوروی در انزلی، مسیر جدیدی را دنبال می‌کند و این مقدمه‌ای بر تشکیل کمیته انقلاب و برقراری حکومت جمهوری می‌شود. هرچند تاریخ نشان داد که روحیات میرزا با افکار کمونیستی همساز نیست و میرزا نتوانست با آنها کنار بیاید.
در همین راستا در روز یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۲۹۹ قوای جنگل با انتشار بیانیه‌ای تشکیل کمیته انقلاب ایران و تأسیس حکومت جمهوری گیلان را اعلام نمود ودولت جمهوری را معرفی کرد، که میرزا عنوان رهبر را داشت. امّا هنوز دولت تازه انقلابی سامان نگرفته بود که با حمایت بلشویک‌های روس اغتشاش انقلابیهای سرخ طرفدار شوروی آغاز گردید که نهایتاً جمعه ۱۸ تیر ۱۲۹۹ میرزا به عنوان اعتراض از رشت به صومعه سرا رفته و قبل از حرکت پیغامی توسط نماینده خود برای لنین به مسکو فرستاد که در آن ذکر شده بود: «در موقع، خود به نمایندگان روسیه اظهار کردم که ملّت ایران حاضر نیست برنامه بلشویکها را قبول کند.
در تاریخ شنبه ۹ مرداد ۱۲۹۹ طرفداران شوروی با رهبری و حمایت فرمانده قوای مسلح شوروی و مدیر بخش سیاسی و امنیت نظامی آن در رشت بر ضدّ میرزا کودتا کردند. همه طرفداران میرزا را دستگیر و بازداشت کردند. آنها دولت جدیدی معرفی کردند که احسان الله خان سرکمیسر و کمیسر خارجه و (سید جعفر جوادزاده) سید جعفر پیشه‌وری کمیسر داخله شد. بالا گرفتن اختلافات، و دستگیری‌ها، باعث تضعیف قوای جنگل گردید. هر چند پس از مدتی کمونیستها با میرزا از در صلح درآمدند و دوباره دولت جدیدی به رهبری میرزا تشکیل شد، اما این دولت جدید نیز دوامی نیاورد و با قتل حیدر خان عمواوغلی دوباره از هم پاشید.

جهت خواندن مطالب بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: نهضت جنگل
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

امروزه در برخی از شهرهای قدیمی میهن عزیزمان ایران، از جمله شهریزد وکلانشهر رشت به نام ونشان برخی از کوچه ها قدیمی بر میخوریم که به " آشتی کنان " معروفند .از نمونه این گونه از کوچه ها یکی هم در محله آفخرای رشت در جوار حمام حاج آقا بزرگ قرار داردکه سالخوردگان آنرا به خوبی یاد دارند.
در این گونه از کوچه ها معمولن دو نفر به دشواری از کنار هم میگذرند و سابقن اگر دو نفر که با هم قهر بودند اتفاقی در یک زمان واز دو جهت مخالف ،گذرشان به یکی از همین کوچه ها می افتاد به سختی میتوانستند از آن عبور کنند واین کار باعث خنده وآشتی آنان می شد.
از دیگر کوچه های قدیمی رشت به کوچه هایی چون : آذر ، آذر مهر ،تالش انساندوست ،آوادیس ،اردشیر کسمایی ،مستوفی ،حاجی داوود ،سردار معتمد ، اکبر ، آذر بانی ، قاآنی وگشتاسب میتوان اشاره داشت.

متن : آقای کیوان پندی




:: برچسب‌ها: اماکن تاریخی و باستانی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۱٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

از اعضای خانواده‌ی راسوها هستند که وزنشان گاه تا 34 کیلوگرم می‌رسد. کوچکترین گونه‌ی این خانوارها نیز راسو با حداکثر وزن 25 گرم است. برخی گونه‌های این خانواده مانند سمور به راحتی از درخت بالا می‌روند و برخی مانند شنگ در آب زندگی می‌کنند، اغلب افراد این خانواده یک جفت غده‌ی توسعه یافته در ناحیه‌ی مخرجی دارند که تولید بوی آزاردهنده کرده و به عنوان وسیله‌ی دفاعی از آن استفاده می‌کنند.

از خانواده‌ی راسوها، رودک‌ها زندگی زیرزمینی دارند و عمدتاً شبگرد هستند. تبحر این گونه در لانه‌سازی بی‌نظیر است به‌طوری‌که رودک‌ها لانه‌ای به قطر حدود یک متر در عمق دو تا سه متری خاک ساخته و برای آن چند راه خروجی به طول تقریبی 10 متر ایجاد می‌کنند، این راهروها علاوه بر ایجاد امکان فرار از دست مهاجمان کارکرد تهویه‌ای نیز برای لانه‌ی مرکزی دارند.

رودک (گورکن) حیوان پرجراتی است و در مقابل حمله‌ی حیوانات پرقدرتی مانند پلنگ از خود دفاع کرده و با استفاده از دندان‌ها و فک قوی خود در بدن مهاجمان زخم‌های عمیقی ایجاد می‌کند. این گونه همه چیز خوار است و به علت شبگرد بودن و نداشتن دشمن طبیعی هم‌اکنون خطر خاصی آن را تهدید نمی‌کند. از 8 گونه‌ی خانواده‌ی راسوها 4 گونه راسو، سمور سنگی، شنگ و رودک در استان گیلان یافت می‌شوند.

شکارچی، عکس از نت
جمع آوری و تنظیم: عاکف معززلسکو




:: برچسب‌ها: حیوانات و جانوران گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

عکس : اقای مهیار بخشنده




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

روستای علیسرای سیاهمزگی در 17 کیلومتری شهرستان شفت،از توابع بخش احمدسر گوراب و دهستان نصیرمحله می باشد. علیسرا یکی از 5 روستای منطقه سیاهمزگی(علیسرا – توسه- مزگده- خرمکش- ونه بنه) می باشد

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

یکی از بناهای تاریخی و زیارتی که در ارتفاعات شهرستان املش و در منطقه سرتربت قرار دارد و متعلق به دوره تیموری است بقعه سر تربت می باشد.

سَرتُربت، محل دفن دو تن از سلاطین کیایی و دو تن از منسوبان او هست. در حیاط محصور شده با سنگ ۶ آرامگاه قرار گرفته است. مصالح بقعه از سنگ لاشه و سنگ های مکعب – مستطیل سفید رنگ منطقه ساخته شده است. این بقعه دارای دو اتاق می باشد..

همه ساله در آخرین جمعه تیر ماه مراسمی باشکوه با حضور هزاران تن از مردم شرق گیلان که به نام مراسم علم واچینی (باز کردن علم امام حسین(ع) ) معروف بوده و سابقه برگزاریش به ۸۰ سال قبل بر میگردد به پاس دلاور مردیها و رشادتهای آل کیا در مناطق گیل و دیلم که پرچمدار نهضت تشیع علوی بودند برگزار میگردد. در این مراسم علمی که در روزهفتم محرم بسته شده با برگزاری مراسم مداحی و سینه زنی بازمی شود. پس از اقامه نماز جماعت در حرم سرتربت، مردم ازغذای نذری و یا از خوراکی که با خود آورده اند تناول می نمایند. عده زیادی نیز با قربانی کردن گوسفند، سفره ناهار را در یک فضای صمیمی و نشاط انگیز در صحن سرتربت پهن نموده مشغول صرف غذا می شوند، در این روز با شکوه زیارت همراه با سیاحت بوده و جمعیت زائران و گردشگران که در مراسم علم واچینی شرکت نموده اند در بعضی از سالها بالغ بر چهار هزار نفر می رسد و بهمین مناسبت هر ساله بازارچه پر رونقی از سوی فروشندگان دوره گرد و کسبه ییلاقی در سرتربت دائر می نمایند.

لازم به ذکر است یکی از کرامات این بزرگواران، عدم قبول سقف برای این بقعه می باشد . به گفته اهالی این محل چون این دو امامزاده بی سر می باشند، به همین دلیل با گذاشتن سقف برای این بقعه در اثر باد شدید سقف از جا کنده می شود. همچنین گفته می شود در این مکان سنگی وجود داشته که خاصیت ذره بینی داشته وبا برخورد اشعه خورشید حتی خاک را هم می سوزاند. ولی متاسفانه این سنگ به سرقت رفته است.

علاوه بر زیارتی بودن به واسطه نزدیک بودن به چشمه لوزان، مکانی بسیار دیدنی وتفریحی نیز می باشد .

جهت سفر به این مکان مقدس و دیدنی میتوانید از دو مسیر جاده ای اشکورات رحیم آباد و یا از لات لیل استفاده نمائید.

منبع : وب سایت لات لیل




:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی استان گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

 


شمشاد هیرکانین با نام علمی Buxus hyrcana‌‌ ‌یکی از گونه های شاخص و منحصر به فرد جنگل های هیرکانی شمال کشور می باشد. این درخت با قدمتی معادل چند میلیون سال، بازمانده ای از دوران سوم زمین شناسی و جزو اولین گونه های درختی زمین محسوب می گردد که با نام های محلی "کیش" در گیلان،تالش و "شار" در مازندران معروف می باشد و در نواحی کم ارتفاع جنگل های شمال به صورت متراکم و انبوه بخش وسیعی از جنگل های جلگه ای را تشکیل می دهد.

از حدود سه سال پیش آفتی با نام "شپشک سپردار شمشاد" در جنگل های شمال کشور به دلایل نامعلومی شایع گردید که این آفت به طور ویژه برگ ها و شاخه های درخت شمشاد را مورد حمله قرار می دهد و روزگار یکی از با ارزش ترین گونه های درختی شمال ایران را با خشکیدگی و نابودی وسیع مواجه کرده است .برطبق آخرین برآورده ها 55 هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور به این آفت دچار شده اند و این در حالیست که ظرف مدت سه سال تاکنون اقدامات در خور توجهی برای مبارزه با این آفت و حتی اطلاع رسانی ویژه ای توسط مسئولان ذیربط صورت نگرفته است.

هادی کیا دلیری رییس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به نابودی حجم وسیعی از ذخیرگاه های شمشاد، نبود اعتبارات و اقدامات کارساز توسط مسئولان ذیربط را مورد انتقاد قرار داد. کیا دلیری افزود زمانی که گونه‌های نادر گیاهی در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرند باید برای آنها یک بانک ژن تشکیل داد تا در صورت عدم کنترل آفات و بیماریها حداقل بتوان ژن گونه را حفظ کرد در حال حاضر نه تنها برای گونه شمشاد که برای حفاظت از سایر گونه‌های نادر کشور نیز بانک ژن نداریم.

اما بتازگی علی اوسط منتظری معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از احیاسازی اکوسیستم از بین رفته جنگل های شمشاد از طریق جمع‌آوری بذر شمشاد خبر داد، وی افزود که برای کنترل آفت قارچی شمشاد در سه بخش شناسایی، تعیین علل و عوامل و راهکارهای مکانیکی و بیولوژیکی عمل خواهیم کرد. بیشتر بخوانید در آن چیزی که در این میان اهمیت دارد رسیدگی و حمایت هرچه زودتر نهادهای ذیربط در رابطه با ممانعت از پیش روی  آفت قارچی شمشاد از جنگل های گیلان و غرب مازندارن به سمت جنگل های شرق مازندران می باشد، اقداماتی که جای خالی شان در مرگ خاموش شمشادها تاثیر بسزایی داشت.




:: برچسب‌ها: آشنایی با درختان گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

روستایی زیباست از حومه ٔ آستانه اشرفیه و 1۰۰۰ تن سکنه دارد و مردم آن به کشت برنج اشتغال دارند. زبان مردم آن گیلکی بیه پیشی است و دارای پنج محله می باشد. رود شمرود از این روستا می گذرد. در این روستا هر مزرعه، کوچه، باغ و بخشی از جنگل، نامی دارد مثلا : مئن کله ( قطعه میانی )، آغوز کله راغشی ( راه باغ گردو )، حکیم باغ جاده قوام و... . نقل شده در گذشته خانواده ای یهودی به نام خالوصین نیز در روستا زندگی می کردند که بعدا به فلسطن مهاجرت کردند. داد و ستد و آمد و شد اغلب بالا محله ای ها بیشتر با آستانه اشرفیه است و پایین محله ای ها با رودبنه و لاهیجان. لباس محلی روستا همان لباس گیلکها است . لباس زنان ؛ چاشو ، کمردبد ، واله توبون ، سدره و جرزقه لباس مردان؛ شولا، چوقا، ارسی، پاپوش، گالوش و گیله کلاه نمدی است که امروزه بسیار کم استفاده می شود.

نام آن در کتب قدیمی از جمله تاریخ گیلان و دیلمستان میر ظهیرالدین مرعشی و تاریخ گیلان عبدالفتاح فومنی آمده است. از جمله اینکه

" سید حسن کیا، برادر سید علی کیا پسر امیرکیا ملاطی، پس از تصرف بیه پیش، برادر خود را امیر گوکه و کیسم و اشپیس و کماچال نموده و این ظاهرا باید در سال 767 ه.ق باشد. وی پس از تسخیر منطقۀ اشپیس و کماچال و کیسم در سال 769 ه.ق رسما حکومت گوکه را نیز بر تصرفات خود افزود و امارت آنجا را نیز از برادرش گرفت. متاسفانه منابع چندانی از زندگی وی در دسترس نیست، اما همین قدر می دانیم که در رمضان سال 769 ه.ق جنگ خونینی پس از اتحاد فرمانروایان بیه پس برای بیرون راندن سادات امیرکیایی از گیلان صورت گرفت. سید علی کیا همراه با بسیاری از کیانیان توسط قوای امیره دباج فرمانروای بیه پس در رشت به قتل رسیدند که از جمله آنان سیدکیا است. "

جهت خواندن مطالب بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: روستا های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

زمستونه نَنَه ورف و بارونَه

چمع دیل غَم دارع هیچکی نزونو

بری دی یَس ت چمع آسمونی

هنته غَم وارع غَم دونه ب دونه

برگردان فارسی

مادرم زمستان است  و هوا برفی و بارانی شده

دلم غمگین است و هیچکس نمی داند

بیا و تو به آسمانم نگاه کن

که دانه های غم بر سرم می بارد

مهدی پور 93/10/03




:: برچسب‌ها: دوبیتی های تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

خانه ای گالی پوش با شماری از اهالی محل مربوط به اواخر قاجاریه

در جوار آبگیری بزرگ که به نظر میرسد ناحیه عینک کنونی رشت باشد.

جالب آنکه ازآنجایی که این "آبگیر " یا" سل" ، شبیه یک جفت کاسه چشم وعینک است

از اینرو به" عینک " معروف شده است

متن و عکس : آقای کیوان پندی




:: برچسب‌ها: گیلان قدیم
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱٠/۳ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.