نوشته شده توسط : مهدی پور

سالروز میلاد خجسته فاطمه زهرا (س) سرور بانوان جهان، عطای خداوند

سبحان، کوثر

قرآن، همتای امیر مومنان و الگوی بی بدیل تمام جهانیان بر همه زنان عالم

مبارک باد




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/۳۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

از معروفترین  آهنگران منطقه شفت استاد  عباد با کوره آهنگری در سمت خروجی نصیرمحله به شا لماء بود مرحوم استاد عباد با اندامی کوچک اما بسیار پخته و آبدیده درکنار کوره آتشین و سندان آهنینش دائم در حال شکل دادن  به فلزات برای ساخت ادوات کشاورزی از جمله در فصل بهار بود.

کمتر کسی است که به نصیرمحله رفته باشد اما صدای چکش وی بر روی آهن گداخته اول باصدای بم وبعد با سرد شدن آهن با صدای بلند وبا تکرار آن توسط شاگردش را نشنیده باشد .

این صنعت گر علاوه بر تولید ابزار آلاتی  چون  خلیک ،  بیل ، فوکا (کاشته کر) کلنگ ، داره، داس  ،تبر ، قندشکن ، ساطور (تاره کو) چکش، دیلم،  کارد ، سلینگه (سه پایه)  گازانبور ، میخ های بزرگ  و گیره و قلاب و غیره هم باعث رفت وآمد بیشتر روستاهای اطراف به آنجا برای رونق بازار می شد و هم کار کشاورزان منطقه را پیش می برد .

اگر الان هم این صنعت در نصیرمحله بود  چهارشنبه بازارش را دو چندان  می ساخت واما درس گرفتن از آن  می توان به کسب روزی حلال با کار سخت وهموار کردن مشکلات زندگی با مقاومت و سختکوشی وراست نمودن وشکل  دادن کجی های روزگار در مسیر زندگی است
روحش شاد
سردار جمالی پور لپوندانی از مشهد مقدس




:: برچسب‌ها: درباره نصیرمحله, صنایع دستی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/۳٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

ییلاق تولاب بره (تولاوی بَره)

این ییلاق معروف از مسیر سلانسر رستم آباد با ماشین قابل دسترسی است. از آنجا بهاکثر ییلاقات شفت راه دارد. تولاب بره از امامزاده ابراهیم و ونی هم قابل دسترسی است. ارتفاع آن 2030 متر می باشد.

ییلاق پشَ رو

این ییلاق زیبا در دل دره ای در دامنه جنوب غربی قله نراب قرار دارد. بهترین راه دسترسی از مسیر خرمکش- آوینه ربار-النز - پش رو می باشد. اگر دنبال مسیرکوتاه تری می باشید می توانید با ماشین به تولاب بره رفته و به پش رو بروید.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: ییلاقات شفت, گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/٢٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

صابون چوناقی، به صابونی گفته میشود که از تفاله روغن زیتون تهیه می گردد ودر گیلان مصرف زیاد دارد .

منطقه حلب در سوریه پیشگام ساخت این نوع صابون است. مردمان رودبار پیش از صفویان در ناحیه حلب می زیستند و با کوچشان به رودبار،زیتون و ساخت صابون زیتون را به ارمغان آوردند.

صابون زیتون به سه رنگ در بازار وجود دارد: سبز پر رنگ، سبز کمرنگ و سفید. بهترین نوع آن سفید است که قیمت گران تری نیز در بازار دارد. درصد روغن موجود در این صابون از دیگر صابون ها بیشتر است. اما متاسفانه،اکثر تولید کنندگان برای کاهش قیمت تولید در آن از چربی های مضر حیوانات استفاده می کنند.

تنها کارگاه تولید صابون زیتون در رودبار به نام( حاج محمد توکلی و پسران) می باشدو منطقه ی (پایین بازار) قرار دارد .

صابون چوناقی ، سوغاتی درون فامیلی و درون قومی است . البته با ورود انواع صابون های روز و تجاری ( که مرتب تبلیغ می شود ) و انواع شامپو ، استفاده از آن بیشتر نزد کسانی معمول است که قبلاً از آن استفاده نموده و به آن عادت کرده اند ...


گردآورنده افسانه امانی




:: برچسب‌ها: محصولات گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/٢٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

1 -مسیر های دسترسی شهرستان شفت - شهر احمد سر گوراب - دهستان نصیر محله به طرف جاده فومن کیلومتر 3 بهد از پل شصت متری

2 - شهرستان فومن - دهستان گوراب پس - سه راه خسرو آباد به طرف نصیرمحله کیلومتر 2 روستای خسروآبادسمت راست به طرف روستای چلافت

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: روستای خسروآباد فومن, گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

هر کس به تناسب زمین زراعی خود مقداری جو آماده می کند و به اصطلاح ما جو به آب می اندازد . برای این کار ظروفی را آماده و جوها « شلتوک » را داخل آن می ریزند وداخل ظروف جو آب میریزند به طوری که آب از ظروف لبریز نشود و جوهایی را که سر آب آمدند که نشانه تو خالی بودن جو « شلتوک » است را از داخل ظرف خارج می کنند .

بعد از این جو یک الی دو روز در آب خیس می خورد جوها « شلتوک » را از ظرف خارج می کنند و آن را داخل زنبیل یا گونی هایی که آب می تواند از آن گذر کند می ریزند و روزی دو بار روی آن گونی ها که داخل آن جو است آب می ریزند . آبی را که می ریزند باید" ولرم" باشد که معمولاً آب را با هیزم در حیاط جوش می آورند و با آن آب سرد را ولرم میکنند تا کار جوانه زنی جو « شلتوک » سریعتر انجام شود .

به تناسب جو « شلتوک » 4 الی 5 روز طول می کشد تا جوانه بزند آن را داخل زنبیل با سینی می ریزند به طوری که جوانه های جو که سفید رنگ هستند نشکند . بعد از آماده کردن خزانه جو جوانه زده برای نشاندن آماده است .
وقتی چند خزانه به شکل مستطیل آماده شد داخل آن شده و شروع به خرد کردن گل های شخم زده داخل خزانه به وسیله پاها می کنند . بعد گیاهی را به نام "شوند" را داخل آن می ریزند . این کارها به علت آن است که این گیاه خاصیتی دارد که باعث کشته شدن حشرات در خزانه می شود. (امروزه استفاده از گیاه شوند بسیار کم شده و به جای آن از سموم و تقویت کننده ها استفاده می شود) .
داخل خزانه را با دست مسطح می کنند که در اصطلاح محلی به این کار" دَسانان" می گویند . بعد داخل خزانه را با آب پر کرده و بعد از نشست گل و لای جو جوانه زده را با دست به صورت افشاندن به داخل خزانه « تُم بیجار » میریزند .فردای آن روز آب خزانه را خالی کرده و بعد از دو روز به آن "سوته" اضافه می شود.
« سوته یعنی کاه را آتش میزدن و بعد آن را با دست به شکل پودر در می آوردن (حال ممکن بود ازکاه اتش زده شده در چهارشنبه سوری استفاده شود که شگون هم داشت ) » ریختن سوته به جو جوانه زده داخل خزانه به این علت است که کاه آتش زده یا همان سوته سیاه رنگ است و با ریختن آن بر روی خزانه باعث جذب نور خورشید شده و باعث رشد سریعتر آن می شود که البته این کار روبه حذف شدن است و به جای آن از روش گلخانه ای استفاده می شود.
وقتی زمین شالیزار اماده نشا شد بانوان زحمت کش شروع به نشا کردن مینمایند..

گردآورنده افسانه امانی




:: برچسب‌ها: رسوم گیلانی, کشاورزی در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/٢٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

ایتا پیرا وپرسم فصل غوره

بگو رسم عزیز بوستن چه جوره

بورد خو سرا می گوش نزدیک

بگوفته هر کی دوره چشم نوره

ترجمه:

در فصل غوره از پیرمردی پرسیدم

که به من بگو رسم عزیز بودن چه طوری هست؟

سرش را به نزدیکی گوشم آورد و گفت

هر کس که دور باشه نور چشم هست

*********

هوا آرام نیگیفته گرگ و میشه

زنه وارش خو انگوشتا به شیشه

خانه کوچه مین اَ شعرا شبگرد

جوانی هفته پیری همیشه

ترجمه:

هوا گرگ و میش هست و هنوز آرام نگرفته است

باران سر انگشتانش را به شیشه می زند

شبگرد در کوچه این شعر را می خواند

جوانی هفته هست ولی پیر همیشگی

*************

کولی ره آبان سر دام خوفته

هیزار کس قبر جیر ناکام خوفته

چره وستی ببه می سوفره رنگین

تا می همسایه زای بی شام خوفته

ترجمه:

برای ماهی کولی در آب ها دام خوابیده است

هزاران نفر در زیر قبر ناکام خوابیده اند

چرا باید سفره من رنگین باشه

در حالی که همسایه من بدون شام خوابیده است

**********

پاییز بولبولی بشکفته بالی

درخته خوشکا بوسته ولگ و خالی

ایه هرکی تی ور، نالا گیری سر

مگر تو روضه خانه پشم و چالی؟

ترجمه:

بلبل پاییزی هستی و بالت شکسته است

یک درخت شاخ و برگ خشک شده هستی

هر کس که پیش تو می آید ناله را از سر می گیری

مگر تو روضه خان پشم وچال هستی؟

**********

پسر دختر نیبه با دوعا دانه

تی مو راتا نیبه با آب و شانه

سرا دن می دیل صارا پسندا

سک گله نشا دشتن بخانه

ترجمه:

با دعا پسر به دختر تبدیل نمی شه

موی مجعد تو با آب و شانه صاف نمی شه

دل صحراپسند مرا راهی کن

که سگ گله را نمی توان در خانه نگه داشت




:: برچسب‌ها: اشعار گیلکی شیون فومنی, دوبیتی های گیلکی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/٢٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

آیا می دانید چرا گاهی به هم می رسیم می گوییم ۱۲۰ سال زنده باشی و این اصطلاح یعنی چه و از کجا آمده؟ برای چه نمی گوییم ۱۵۰ یا ۱۰۰ سال یا......

در ایران قدیم، سال کبیسه را به این صورت محاسبه می‌کردند که به جای اینکه هر ۴ سال یک روز اضافه کنند و آن سال را سال کبیسه بنامند هر سال را بصورت ۳۶۵ روز محاسبه می‌کردند و پس از ۱۲۰ سال ۳۶۵ روزه یک ماه به آن سال اضافه می‌کردند. یعنی ۳۰ روز کبیسه در یک ماه جمع می‌شد و پس از۱۲۰ سال یکجا استفاده می شد!(البته تقویم فعلی که بنام تقویم جلالی نامیده می شوند حاصل زحمات خیام و سایر دانشمندان قرن پنجم هجری است)بدین ترتیب هر ۱۲۰ سال یک ماه را جشن می گرفتند و کل ایران این جشن برپا بود و برای این که بعضی ها ممکن بود یک بار این جشن را ببینند و عمرشان جواب نمی داد تا این جشن ها را دوباره ببینند(و بعضی ها هم این جشن را نمی دیدند) به همین دلیل دیدن این جشن را به عنوان بزرگترین آرزو برای یکدیگر خواستار بودند و هر کسی برای طرف مقابل آرزو می کرد تا آنقدر زنده باشی که این جشن باشکوه را ببینی و این به صورت یک تعارف و سنتی بی نهایت زیبا درآمد که وقتی به هم می رسیدند بگویند ۱۲۰ سال زنده باشی




:: برچسب‌ها: دانستنیها, دانستنیهای جالب از گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/٢۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/٢٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: بازار های گیلان, گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/٢٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

دیلم خونَ, بِخون, خوام خون ویوارِم

أز اشتِ  خاصَ سَسی ناجَ دارِم

تِ کِ تَنخایی دردی خوب آزونی

چرا یا کو کوکو تی تی نِخونی؟؟

میشین پِرمَ سِرا کو, وان بهارَ

چِمن دیل أشتِ خونِ بیقرارَ

تِ خونی آستمون آستارَ شی بو

بِرَمِ خَنده نَ یا کو پَشی بو

تِ خونی, میجَ میجَ سَر نِویرا

چِمی نی کِ أسِرگ أیکو مَویرا

دیلِم خونَ, سیا رَیحون نِخونی؟

کَ کو بَرشوم, بَندون بِندون نِخونی؟؟

إشتِ سَس بی کسی دردی دَوایَ

ألاله تا تِرا یا چِم بَرایَ

دیلی کو گَف دَری دِ سَس نِدارِم

هَنی تَنخایمَ دَس آرَس نِدارِم

آخا غِرصه لوکی کو خومَ کَردَ

نِخا بَرشو, چِمِ جانِش ویجِردَ

بری دِستون بِخون دیل بی قرارَ

بِری تالش تِرا یا گوشَ دارَ

شاعر : سر کار خانم الناز وزیری




:: برچسب‌ها: شعر تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/۱٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

خدیجه رزداری در سال 1314در ملال از روستاهای شهرستان رضوانشهر دیده به جهان گشود .او چون بسیاری از زنان تالش از کودکی آنچه به یاد دارد، کو ه ومزرعه وجنگل است ودرختان سربه فلک کشیده جنگل وچرای رمه در سبزه زار ها .او به دنبال راه وروش زندگی نیاکان خود تنها شغلی را که پیش روی خود دید دامداری بود وبس ، زندگی دامداری به ویژه شیوة شبانی مردم تالش چنان است که چوپان بسیاری از زندگی خود را در تنهایی دشت و جنگل و کوه و بیابان می‌گذراند و تنها همدمش گوسفندان و دامهایش هستند که سرمایه‌اش می باشند.

این پهنۀ فراخ و هنگامۀ تنهایی، شبانان را به سویی کشانده است که در تنهایی خود،با کاری یا هنری دمخور شوند؛ از این رو، شماری از شبانان به هنرهای روزگار خود رو آورده‌اند که یکی از هنرهای این مرز و بوم "نی‌نوازی" است او در جوانی چوپان گوسفندان بود او از بچگی با پوست درخت ون نی زدن را آموخت.

وی نی نوازی را به صورت تجربی آموخته و نزد هیچ استاد ی هم شاگردی نکرده است.اوبا الهام از زیستگاه زیبای خودو به تجربه دید که صدای ونگاوگ رمه ونواختن زنگ برگردن گوسفندان هنگامی که با نی چوپان هم آهنگ در دل کو ههای بدون هیاهوی انسان وماشین هم نوا میشوند نه تنها روان خسته از سختی چوپان آرامش می یابد بلکه گوسفندان هم از نوای نی احساس امنیت ونشاط دارند

خدیجه هنگامی که ازدواج کرد مانند همسرش دامداری و گوسفندداری را ادامه داد .او از همسرش نواختن درست نی را آموخت وبه تجربه پس ازمدتی آنچنان با عشق ونوای محزونی می آموخت که همه از هنر نی نوازی متحیر میشدند .نوای نی خدیجه هنگامی نواخته میشد اشکها از دل دردمندان چون چشمه ای فوران میزد .دیری نپایید که آوازه نی نوازی خدیجه زبانزد همه آبادی وشهر تالش شد .
امروز هم در هیاهوی دستگاههای نوین، در برخی جشن‌های فرهنگی از او خواسته می‌شود بنوازد و آنگاه که صدای دلنشین و آرام نی‌ از بلندگوها پخش می‌شود، شادی و آرامش دلنشینی همراه می‌آورد و یادو یادگارهای بسیاری را برای سالمندان زنده می‌کند
خدیجه نی را در اندازه همتراز اساتید این هنر می نوازد و تا کنون با شرکت در چند همایش استانی و کشوری مورد توجه و تمجید قرار گرفته است
خانم رزداری در هر جشنوارهای که شرکت کرده نوای نی خود را به عنوان نمادی از صلح و دوستی به علاقمندان هدیه کرده است.این بانوی هنرمند تالش ، در زمان اوج محرومیت و بی توجهی مقامات کشور به فرهنگ او به هنر زیبای موسیقی تالشی قوم خود پی برد وهمچنان عاشق این هنر بسر میبرد.
او یکی از ده هنرمندموسیقی تالش بود که موسسه تالش شناسی به تازگی در درجشنی با شکوه از ایشان تجلیل نمودند .او شکیبایی و آرامش را از طبیعت، به‌خوبی فراگرفته است. مادر پنج دختر و پنج پسر است. چندین و چند نوه دارد اما دلش می‌خواهد نتیجه‌هایش را هم ببیند.

نویسنده : آقای رامین نیک نهاد

گردآورنده : مهدی پور نصیرمحله




:: برچسب‌ها: نامداران گیلان, بزرگان گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/۱٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

گوشت چرخ کرده 300 گرم

شوید 300 گرم

باقلا سبز بدون پوست 300 گرم

برنج 150 گرم

روغن 4 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به میزان لازم

تخم مرغ 1 عدد

پیاز داغ 3 قاشق غذاخوری

زعفران حل شده 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه :

باقلا را پاک کنید. پوست دوم آن ها را نیز درآورید، یعنی هر دو پوست دانه ی باقلا را جدا کنید. شوید را هم پاک کرده و بشویید. بعد از اینکه آب اضافی آنها خارج شد، ریز خرد کنید. از چند ساعت قبل برنج را خیس کنید. گوشت، باقلا، شوید، برنج خیس شده، تخم مرغ ، 1 قاشق پیاز داغ، نمک، فلفل، کمی زردچوبه و زعفران را مخلوط کرده و خوب ورز دهید تا مواد کوفته چسبندگی پیدا کند و کوفته ها هنگام پخت باز نشوند. 2 قاشق پیاز داغ را در قابلمه بریزید و با کمی روغن و زردچوبه تفت دهید و مقداری آب و زعفران حل شده داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا جوش بیاید.
سپس از مواد
کوفته به اندازه یک پرتقال کوچک برداشته، در دست گرد کنید و داخل آب جوش قابلمه بگذارید. حرارت را کم کرده و بگذارید کوفته ها با حرارت ملایم بپزند و مغز پخت شوند.در صورت دلخواه می توانید چند عدد آلو خشک و یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی در آب کوفته بریزید.

عکس جناب صفرپور
گرداورنده//هلن عزیزی




:: برچسب‌ها: غذایی های گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/۱۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

جهت دیدن تصاویر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/۱٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

عکس : آقای رضا قنبرپور




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/۱٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

روستای شاه شهیدان درفاصله 12 کیلومتری مرکزبخش خورگام(بره سر) 60کیلومتری مرکز شهرستان (رودبار ) واقع گردیده است .این روستا ازشمال وشرق به یخش دیلمان ازجنوب به مراتع سرسبز واز غرب به صخره بلند وزیبای اسپهبدان ختم می شود.گویش مردمان روستا دیلمی می باشد .

بر اساس اخرین داده های آماری روستا ی شاه شهیدان دارای 30خانوار وجمعیتی درحدود 117نفر می باشد.که این جمعیت در بهار وتابستان افزایش قابل توجه ای دارد.

اقلیم :

آب وهوای روستای شاه شهیدان کوهستانی می باشد به نحوی که دارای زمستانهای سرد وبرفی ودربهاروتابستان ازهوای معتدل برخورداراست .

جاذبه های طبیعی وتاریخی :

 صخره بلند اسپهبدان :این صخره با چشم انداز زیبا ومنحصربه  در ضلع غربی روستا قرارداردو با صعود به بالای آن تمام مناطق جلگه ای گیلان مشاهده می شود. 

جاذبه های مذهبی :

بقعه متبرکه شاه شهیدان مزارمطهرامام زادگان محمد وهادی  

براساس باورها واعتقادات مذهبی هرساله درنیمه تابستان مراسم سنتی ومذهبی علم واچینی با حضور ده ها هزارازعلاقمندان وزوار در پیرامون امام زاده وبا شکوه بی نظیری برگزار می گردد.     

بر اساس روایات وتحقیقات مردم شناسی مراسم علم واچینی از قدیم الایام وزمانی که مردمان روستا به صورت ییلاق از محل استفاده می نمودندودر زمان عزاداری تاسوعا وعاشورای حسینی در ماه محرم در فصول سرد سال امکان حضور در جوار امامزاده وعزاداریجهت سرور وسالار شهیدان امکان پذیر نبوده مردمان روستا به صورت آیینی در زمان حضورشان در روستا در فصل گرما مراسم علم بندی وعزاداری وعلم واچینی را برگزار که تا به امروز ادامه وهم اکنون نیزدر همان ایام با شکوه خاصی برگزار می گردد .  

اقتصاد ومحصولات کشاورزی ودامی :

اکثر مردم روستای شاه شهیدان به دامداری مشغول می باشند .

صنایع دستی :

صنایع دستی همواره جزء جدایی ناپذیر روستاییان شاه شهیدانی بوده به نحویکه هم کنون نیز در روستا شولا بافی نمد مالی کاملا رونق دارد واستادکاران در روستا درکنار سایر کارهای روزمره به تولید صنایع دستی مشغول هستند .

راههای دسترسی :

مسیر رستم اباد –دفراز –پس طالکو –گلنگش به شاه شهیدان 

مسیر بره سر-گوفل –سیبن –گلنگش –شاه شهیدان

مسیر دیلمان –آسیابر – شاه شهیدان

جهت دیدن تاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: روستا های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/۱٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

اولین روز کشت شالیزار برای شالیکار روز مقدسی است.در دهه های گذشته برپیشانی ورزا حنا می بستند وآینه ای که نشان روشنی ونیک بختی بود،می آویختند.وقتی مرد شالیکار پس از اندکی کار همراه ورزا به خانه بر میگشت،زن شالیکار قبلا در مجمعه یا دیگی مقداری گردو و فندق ،برگ نارنج(نارنج ولگ)وبرگ شمشاد(کیش ولگ)می ریخت وبا اضافه کردن چند لیوان آب برروی آنها در حیاط خانه رو به روی گاو نر ایستاده می گفت:
ایشالا سلامتی همره،عروسی،برنج جئور باری،
سپس ورزاءموشته(آخرین مشت شالی مزرعه از محصول سال گذشته)را به گاو نر می داد وهریک از وسایل داخل مجمعه را که مظهر وسمبل چیزی بود (گردو به نشانه اینکه شلتوک در شالیزار پر مغز .درشت باشد،آب به نشانه اینکه برکت در بهار وتابستان فراوان باشد،برگ نارنج وبرگ شمشاد به نشانه اینکه سرسبز وبا نشاط وپرمحصول باشد)به کار میگرفت واستفاده می کرد.
منبع:محمد بشرا،علی عبدلی
گرداورنده افسانه امانی




:: برچسب‌ها: آیین و رسوم گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/۱٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

************




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/۱٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

((امروز سالروز تازش عادل شاه گیلانی به لاهیجان و آتش زدن خانه های وابستگان به حکومت صفوی و
توزیع اموال آنها در میان تهی دستان گیلانی است / شاه عباس برای سرکوب این قیام 8 هزار گیلانی را کُشت و عادل شاه گیلانی را به بدترین شکل ممکن شکنجه داد ))

--قیام عادل شاه یک قیام مردمی بود که در عصر صفوی در ایالت گیلان به وقوع پیوست. این قیام به سرعت گسترش پیدا کرد و بسیاری از مردم شهرها و روستاهای گیلان در مخالفت با دولت مرکزی به این قیام پیوستند.

--در دوره های قبل از حکومت صفوی گیلان توسط حاکمانش به صورت مستقل اداره می شد در زمان روی کار آمدن شاه عباس صفوی،شاه صفوی برای تحکیم بخشیدن به قدرت دولت مرکزی به گیلان حمله و حکومت مستقل گیلان را سرنگون کرد ولی همچنان تحرکاتی در میان مردم گیلان برای بیرون رفتن از یوغ حکومت صفوی وجود داشت.

--با گسترش یافتن این قیام در سراسر گیلان و رسیدن خبر پیروزی های عادل شاه گیلانی به دربار صفوی،شاه صفوی برآن شد که این قیام را سرکوب کند.بدین ترتیب این قیام با کشتار قیام کنندگان سرکوب شد و عده ای تعداد کشته شدگان را تا 8000 نفر ذکر کرده اند.

--اولیاریوس در مورد چگونگی دستگیری و شهادت عادل شاه گیلانی می نویسد:"پس از دستگیری پالهنگ و زنجیر بر دستها ودوش او گذاشتند و در این حالت سوار بر الاغش کردند و با عده‌ای فواحش به عنوان‌ملتزم رکاب که عقب و جلوی او حرکت می‌کردند، نزد شاه‌صفوی بردند. شاه‌صفوی دستورداد تا چهار دست و پای عادل شاه را مانند اسب و الاغ نعل زدند و به او گفت درسرزمین گیلان که خاکش مرطوب و نرم است بدون نعل راه می‌رفتی، ولی در اینجا که‌زمین سفت است باید تو را نعل کنند که بتوانی راه بروی.

--سه چهار روز تمام عادل شاه رادر حضور شاه‌صفی به انواع و اقسام وسایل شکنجه می‌کردند و در روز چهارم او را به‌میدان شاه بردند و به بالای ستون و تیر وسط میدان کشیدند و هدف تیر و گلوله قراردادند، بدین ترتیب که شاه صفوی خودش نخستین تیر را به طرف او رها کرد و بعد به‌اطرافیانش گفت: هر کس مرا دوست داشته باشد تیری به سوی این خائن خواهدانداخت. همه کمانهای خود را کشیده و آنقدر تیر بر بدن عادل ‌شاه زدند که جسد او بربالای ستون مشبک شد. سه روز تمام این جسد بالای ستون باقی‌ماند و بعد آن را پایین‌کشیده و به خاک سپردند."

منبع : گیلانیها




:: برچسب‌ها: تاریخ گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩۳/۱/۱٥ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.