نوشته شده توسط : مهدی پور

قلعه تاریخی شاه نشین قلعه تماجان در 700 متری شرق روستای تماجان، بر بالای کوهی که مشرف به روستای تماجان و دره اُمام است قرار دارد.

قدمت این محوطه شاه نشین ،مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است میرسد که در شهرستان املش، حدفاصل روستای تماجان به قلعه تماجان واقع شده است....
میل تاریخی اُمام در شرق و گورستان باستانی مربوط به 3500 ساله جلوه نظر می‌کند، که بنام گورستان باستانی تماجان در نزد عموم مردم شهرت دارد.
احداث جاده‌ی کجید به تماجان موجب گردیده گورستان مورد بحث به دو بخش تقسیم شود و در اثر خاکبرداری‌های فراوان تعدادی از قبور مربوط به ادوار مختلف مورد تخریب قرار گرفته، که آثار و بقایای از معماری قبور و استخوان‌های انسان‌ها در دیواره (سکشن) جاده کاملاً نمایان است.
همچنین تدفین اموات همراه با ابزار‌آلات جنگی بیانگر دلاوری و جنگجویی مردم آن سامان است با توجه به اشیاء بدست آمده از این گورستان می‌توان ارتباط مردمان این سامان را با نواحی سیلک کاشان و طالش تخمین زد.

این محوطه در نزد اهالی به نام شاه نشین قلعه تماجان معروف می باشد.

سنگ های محدوده های اطراف قلعه برای احداث جاده کنده شده است و قسمت هایی از آن تخریب شده است. در اثر برش جاده، انبوه سفال های پراکنده و تنبوشه های سفالی در کناره های جاده مشاهده می گردد.
پوشش روی محوطه را درختچه های خاردار پوشانده و دارای شیب تندی به طرف تماجان است. قلوه سنگ های بزرگ که بقایای پی قلعه می باشد، در حاشیه جاده دیده می شود، در شمال آن تپه کوچک طبیعی دیده شد که آثار حفاری غیرمجاز روی آن مشخص است و بقایایی از سفالینه های خمره ای و تنبوشه و سفال قرمز رنگ مشاهده می گردد.

سایت املش وگیلان
گردآورنده افسانه امانی




:: برچسب‌ها: اماکن تاریخی و باستانی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/۳٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

آدرس :کپورچال_ 700 الی800 متر به سمت ابکنار سمت راست جاده - برکه طلایی

عکس : آقای علی جعفری




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/٢٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

چراغ موسیقی تالش خاموش شد
استاد قسمت خانی درگذشت


استاد قسمت خانی در برگ ریزان پاییزی تالش به دیار باقی کوچ کرد و بی سر و صدا و بی آن که ما بتوانیم برای بقا و سلامتی اش کار مهمی انجام دهیم، غریبانه پر کشید. اکنون برایمان افسوس مانده است که چرا هنر که از گوهر برتر بود! ، این چنین مورد بی مهری قرار می گیرد و شرمساریم که در این وادی، هنر همیشه کمترین و ناچیز است. آری قسمت هم رفت، همانند دیگر بزرگان تالش و فرداها هم خبرهای دیگری خواهند آمد که ما را افسرده تر خواهند نمود. استاد قسمت خانی که توانست صدای تالش را به گوش ایرانیان و جهانیان برساند و موسیقی تالش را احیاء کند. او دیگر نیست و آن گونه که پیداست، هنوز آرشیو جامعی از آثارش گردآوری نشده و می توان گفت که مرگ قسمت خانی و امثال او که بسیار معدود هستند، یعنی خاموشی موسیقی تالش. امید است با همت فرهیختگان و نسل امروز تالش بتوانیم شاهد احیاء و اشاعه موسیقی تالش باشیم.
در خاتمه با اندوه فراوان درگذشت یکی از اسطوره های موسیقی تالش، "استاد قسمت خانی" ، را به همه مردمان سرزمین تالش تسلیت عرض می نماییم.
" تو مرا یاد کنی یا نکنی، باورت گر بشود،گر نشود؛ حرفی نیست، اما نفسم می گیرد، در هوایی که نفس های تو نیست!... "




:: برچسب‌ها: خبرهای تازه
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

 




:: برچسب‌ها: کلیپ های محرم
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

کرنا یکی از سازهای منطقه است که تا پیش از این برای اطلاع رسانی و اعلام خبری به مردم از آن استفاده می شده و امروزه تنها به عنوان ساز مراسم عزاداری شخصی و مذهبی از آن استفاده می شود....

کرنا معمولا به صورت دسته جمعی و در قالب گروههای ده نفره کرنانواز نواخته می شود که یک نفر سرگروه بوده و بقیه او را همراهی می کنند.

بدین گونه که ،تک نواز گروه، مصیبتی از حضرت امام حسین (ع) را در داخل کرنا دمیده و پس از آن صدای “وای وای” از کرنای وی به گوش می رسد در این لحظه گروه، نوای “حسین وای” را در کرنا می دمند بدین ترتیب شنوندگان “وای وای، حسین وای” را از تک نواز و گروه او می شنوند.

کرنا به جز ایام سوگواری امامان به ویژه امام حسین (ع ) در یادبود شهدا و برای خانواده های که داغ جوان دیده باشند نیز نواخته می شود.

“کرنا” آلتی بادی و بلند که دارای صدای بم و رسائی است، چون سوراخ ندارد با انگشتان نواخته نمی شود از این رو فقط با دم نوازنده از آن صدا حاصل می شود.

جنس بدنه کرنا از نی است که برای استحکام بیشتر پوششی از بریده های نی روی بدنه آن بسته می شود طول آن متفاوت بین دو تا چهار متر و گاهی بیشتر است “سر عصایی شکل کرنا” محل خروج و تشدید صدا از جنس کدو است.

کرنا سازی قدیمی و تاریخی است که در استانهای مخـتـلف ایران به شکـلهای متـفاوت ساخـته و اجرا می شود مهـمترین کرناهـا، کرنای شمال، گـیلان و کرنای مشهـد است و این ساز بـیـشتر در کردستان و آذربایجان مورد استـفاده قرار می گـیرد.

“کرنی” یا “کرنا” مرکب از دو لغت کر و نای است “کر به معنی جنگ و در فارسی به صورت کارزار آمده است و نای همان “نی” است که در گیلان از نی ساخته می شود.

با سری به شکل دایره “ن” یا “ل” و به طول ۲٫۵ متر است که به وسیله هیئتهای سه یا چهار نفری در نمایش وقایع جنگی نظیر واقعه کربلا نواخته می شود.

کرنای شمال را ” درازنای” نیز می نامند چون لوله فاقد سوراخ تغییر دهنده صوت است لذا اصوات با تغییر فشار دم در لوله ایجاد می شود و فاقد تنوع صوتی است.

استفاده از کرنا در گیلان، خراسان و فارس مرسوم است، کرنا در گیلان بدون زبانه و سوراخ بوده از سه قسمت تشکیل می شود قسمتی که در دهان قرار می گیرد، قسمت بدنه که در ازای آن گاه به بیش از ۳٫۶۰ متر می رسد و قسمت سر آن که خمیده و به شکل عصا است.

"آیین های سنتی گیلان




:: برچسب‌ها: محرم در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/۱۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در گذشته وقتی دسته های عزاذاری به نزدیکی مسجد میزبان می رسیدند ،برخی از اهالی مسجد با تشکیل گروهی سینه زن به پیشواز آنان رفته با خوش آمدگویی، عزاداران میهمان را جلوتر از خود به مسجد هدایت می کردند .

آنان در داخل مسجد و سپس بیرون مسجد شروع به سینه زنی می کنند ، مرثیه خوان  در زیر سایبان بیرونی مسجد شروع به خواندن مرثیه می کند .گروه میزبان با سکوت خود مقدمات را برای محتشم خوان فراهم می سازد . هنگام خواندن محتشم خوان همه ساکت می مانند . بعد از او مرثیه خوان می خواند :((ای اهل عزاداران جملگی خداحافظ ))که این اشعار با بدرقه اهالی مسجد میزبان توام است . در این موقع از طرف اهالی مسجد به مرثیه خوان پولی داده می شود . آنان پول را میان خود تقسیم می کنندو یا به مسجد خود آورده و از طریق هیئت امنا به آنان داده می شود.

در شب الوداع (تاسوعا)و قتل (عاشورا)مراسم ویژه ای در مساجد مناطق شفت به ویژه در مسجدهای بازار  و نزدیک به آن برپا می شود که دیدنی است .

منبع : کتاب تاریخ شفت آقای نادر افشاریان

گردآورنده : وبلاگ نصیرمحله

کپی برداری از این مطلب با ذکر نام ((وبلاگ نصیرمحله ))بلا مانع می باشد




:: برچسب‌ها: مراسم ماه محرم در منطقه شفت, محرم در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/۱٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

گالش‌ها در کوهپایه‌ها نواحی کوهستانی گیلان و مازندران سکونت دارند. اینان مردمانی آزادمنش و بی‌پیرایه‌اند. کار عمده آنها دامپروری است ولی در سالهای اخیر به کشاورزی هم روی آورده‌اند.

میان جنگلها و دامنه‌های سرسبز و خرم و با طراوت کوه البرز مساکن گلی و چوبی آنها کما بیش به چشم می‌خورد، در پای کوه جلگه‌وسیع و دل اگیزی آغوش گسترده است دختران و زنان گالش هیچگاه خود را در ظلمت حجاب و نقاب مستور نداشته و با سر و روی گشاده در کلیه امور ،دوش به دوش مردان خود به فعالیت مشغولند....

دختران گالش عموماً خوب چهره‌اند، چشمان میشی و ابروان باریک و پیوسته دارند ولی اندام آنها به فربهی مایل است. رفاه مادی بسلامت و بهداشت آنها کمک کرده است.

غذای اصلی گالش‌های گله‌دار را برنج و لبنیات و گوشت تشکیل می‌دهد. معمولاً از لاوک چوبی گردی بنام لاک برای خوردن غذا استفاده می‌کنند. افراد خانواده به گرد لاک جمع شده شیر و ماست و کره و پِلا (پلو)را که در آن ریخته شده با قاشق‌های بزرگ چوبی که کَچَه نام دارد به دهان می‌برند. گالش‌ها نانی دارند موسوم به بوربینی(Bourbini).




:: برچسب‌ها: "'گالشها", تاریخ گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/۱٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

باز محرم شدو دلها شکست از غم زینب دل زهرا شکست

باز محرم شد و لب تشنه شد از عطش خاک کمرها شکست

آب در این تشنگی از خود گذشت دجله به خون شد دل صحرا شکست

قاسم ولیلا همه در خون شدند این چه غمی بود که دنیا شکست

**********

امام سجاد (ع) : هر مؤمنی که بگرید بر قتل حسین (ع) به نحوی که اشک بر

چهره اش جاری شود ، خداوند او را جاودانه در خانه ای از خانه های بهشت جا

می دهد

حلول ماه محرم ، ماه پژمرده شدن گلستان فاطمه تسلیت باد




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
کوچک جنگلی مردی قوی‌بنیه، زورمند، بلند قامت و چهار شانه بود. چشمانی زاغ و مویی گندم‌گون داشت.
همیشه خندان به نظر می‌رسید. در بیان خوش لهجه و مثل اینکه دارای قوه‌ی مغناطیسی است و می‌توانست مخالفین خود را اغلب با سخن تسخیر نماید.
شخصی سلیم و ...بردبار و کم‌گو و پرطاقت و مخصوصا در شنیدن و گوش دادن حرف‌های دیگران حوصله‌ی زیادی از خود نشان می‌داد. در عفت و پاکدامنی با آن شغل و مقامی که داشت، می‌توان گفت در عصر خود ممتاز بود.
نسبت به مال و هستی به کلی بی‌اعتنا و برای امرار معاش بیش از همراهان از صندوق جمعیت استفاده نمی‌نمود و اگر وقتی اضافه وجهی به او می‌رسید، آن را به مصرف رفقا و ضعفا و بیچارگان می‌رسانید.
نسبت به عامه‌ی همراهان مهربان و متواضع و در حوادث چه به نفع و چه به ضرر، هیچ‌وقت منقلب نمی‌گردید. دنبال انتقام نبود. حتی کسانی که نسبت به شخص او سوءقصد داشتند وقتی دستگیر می‌شدند، به مجازات آنان رضایت نمی‌داد. بلکه دیده شد که چند نفر از اینگونه اشخاص را جزو دسته‌ی شخصی با خود نگه می‌داشت. در زندگانی خیلی ساده و اغلب مانند کوچکترین افراد زندگی می‌کرد.

منبع:
تاریخ انقلاب جنگل _ محمدعلی گیلک



:: برچسب‌ها: نهضت جنگل, در مورد میرزا کوچک خان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/۱۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگی حاکم) و قورخانه (محل فعالیت‌های نظامی و زندگی سربازان) تشکیل شده‌ است. ارگ در قسمت غربی این بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است. قراول‌خانه‌ها در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متعد...د بر اطراف مسلط است. چشمه‌ای نیز میان قلعه و گودترین محل آن وجود دارد.

بخش شرقی قلعه شامل دوازده ورودی، زندان، در اضطراری، حمام و آبریزگاه است. بخش غربی دوازده ورودی دارد، چشمه، حوض، آب‌انبار، سردخانه، حمام، آبریزگاه شاه‌نشین و چند واحد مسکونی که با برج و بارو محصور شده‌اند، دیگر بناهای این بخش را تشکیل می‌دهند. ۴۰ برج دیده‌بانی دور تا دور قلعه را احاطه کرده که اتاق‌های هشت ضلعی آن با طاق‌های گنبدی پوشانده شده‌ است. دور تا دور دیوارها و برج‌ها روزنه‌هایی شیب‌دار دیده می‌شود که برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی تعبیه شده‌اند.

لازم به ذکر است که در طول تاریخ قلعه، هیچ‌گاه دشمنی به آن نفوذ نکرده و نتوانسته‌ آن را فتح کند



:: برچسب‌ها: قلعه رودخان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/۱۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
************
بمیرم جانه مار-تی طمطراغه
 
تی اون نیم ایزگری -نور-چراغه
 
بوکودی- آمرا -تو شاخ شمشاد

گول عمرا -بنی -باغ و-بولاغه

ترجمه:

مادر عزیزم،برای شان ومنزلت تو وبرای نیم سوی باقی مانده ازچراغ

زندگیت،بمیرم تو مارا با زحمت زیاد مارا بزرگ کردی مثل شاخ شمشاد عمر مثل
 
دسته گلتو تو باغها وکشتزار جا گذاشتی



:: برچسب‌ها: دوبیتی های گیلکی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

اشخاصی که در قلب جنگل زندگی می کنند، و به چوب و درخت دسترسی دارند، خانه خود را بزرگتر و با اسلوبی بهتر و راحتر می سازند، این گونه خانه ها را دارواجن می نامند.

بدین طریق که تنه درختانی را که 15 ، 20 سانتیمتر قطر دارند پوست می کنند، و دو به دو به طور افقی و به موازات هم قرار می دهند. دو انتهای آن را هم کمی با تبر گود می کنند، و دو تیر دیگر عمود بر دو تیر قبلی و بر روی آنها نصب می کنند، و بدون به کار بردن میخ یا طناب یا استفاده از پوست درخت آنها را به هم متصل می سازند، لای آنها را با گل مسدود می کنند و ساختمانی محکمتر و کاملتر از بناهای زگالی دیگر به وجود می آورند. ...

سقف این ساختمانها نیز به وسیله تخته هایی به نام لت از چوب بلوط یا چوبی دیگر و گاهی هم با گالی پوشانده می شود.
طرز چیدن و نصب لت از حاشیه سقف به سمت داخل و خط الرأس شیروانی می باشد، تا آب باران بتواند از روی آن بدون آنکه به رون اطاق ریزش کند به پایین سرازیر شود.به دلیل عدم وجود میخ فولادی روی تخته ها را با سنگ سنگین می کردند تا در جای خود محکم شده و باد نتواند آنها را جابجا نماید

بسیاری از این بناهای روستایی بزرگ و در دو طبقه بوده، گاه کلیه اهل منزل اعم از خانواده صاحب خانه و پیشکار در طبقه فوقانی، خدمتکار و چوپان در طبقه پایین زندگی می کنند، حتی دامها در بخش کم ارتفاع هم کف جا دارند.
نقاطی از کوه های البرز در بخش ارتفاعات شمالی که در آنها چوب کافی در دسترس نیست از سنگ نیز استفاده می شود.

معماری خانه های گیلان
گردآورنده افسانه امانی




:: برچسب‌ها: خانه های روستایی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
درزمان قدیم لَچَک و یا لاچیک روسری بزرگی از جنس ابریشم و اغلب به رنگ قرمز با نقوش طلایی بود که این روسری را به صورت سه گوش روی سر می انداختن...د ودنباله های آن را از جلو به صورت ضربدری به پشت می بردند و در بالای سر گره می زدند. به مرور زمان پارچه های ابریشمی و قرمزرنگ لچک جای خود را به پارچه هایی به رنگ روشن داد که با سوزن دوزی تزیین می شدند. به مرور زمان از زیبایی پارچه های لچک کاسته شد تا جایی که در بعضی مناطق گیلان به لچک های کاملاً سفید بر می خوریم.
"مندیل"
======
مندیل تور قرمزرنگی بود با حاشیه های طلایی که معمولاً آن را از هندوستان وارد می کردند. زنان این تور را که نقوش و حاشیهٔ طلایی رنگ داشت مانند پیش بند کودکان بر روی سینه و شانه ها می بستند و آن را در پشت گردن محکم می کردند. بلندی قد مندیل تا زیر سینه بود. مندیل بر روی تزیینات سینه مانند دوش پوق بسته می شد. به مرور زمان و با نبود پارچهٔ مندیل سنتی پارچه های ساده تری برای مندیل به کار گرفته شد. در لغت نامه دهخدا مندیل (رومال)را پارچه ای دانسته که با آن عرق و جز آن را پاک می کنند.رنگ مندیل بتدریج سیاه و یا سفید یک دست شده و برای پوشش کامل موهای سر زنان مسلمان در زیر روسری و یا به صورت امروزی به شکل هِدبند در سایر نقاط خصوصا استان گیلان و کردستان مرسوم گردید. در بندرعباس نیز مردان از مندیل به عنوان جلوگیری از تابش آفتاب بر سرشان استفاده زیادی می نمایند.
"لَچِک"
=====
گاهی دخترها بعد از سن ده دوازده سالگی مانند مادرانشان از لچک استفاده می کردند. دختربچه ها لچک هایی ساده روی کلاه خود می انداختند که دو سر آن به صورت ضربدری از زیر چانه رد و به پشت سر برده می شد. لچک دخترها عموماً از پارچه هایی با رنگ های روشن بود. دخترها موهایشان را زیر لچک در دو طرف سر می بافتند یا آنها را در پشت سر به صورت بافت های ریز می آویختند.
گردآوری: افسانه امانی



:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان, گیلان قدیم
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
حمام حاجی محمدجعفر در بخش جلگه‌ای استان گیلان در بخش مرکزی شهر رشت در محدوده بافت قدیمی ساغریسازان در امتداد گذر بادی الله قرار دارد که از بلوار مطهری منشعب می‌شود. در واقع، ساختمان حمام در فاصله حدوداً 500 متری از خیابان مطهری در محل برخور...د کوچه تحویلی و گذر بادی الله قرار دارد. این بنا در میان ساختمانهای قدیمی‌ای چون خانه رحمت سمیعی در شرق آن و یا ساختمان فعلی حوزه علمیه (مربوط به دوره قاجاریه) در غرب آن و در بافت تجاری محله قرار گرفته است.

حمام شامل ورودی، رختکن یا سربینه، شاه‌نشین، محل آویزان کردن لنگ، میان در، گرمخانه است.فرم کلی ساختمان مستطیلی است.

سردر بنا دارای تزئینات کاشیکاری و کتیبه تاریخی است. کاشیهای این سردر کار مشهدی یوسف کاشی ساز است. ورودی مردانه حمام در چوبی کرم رنگی است که به همراه پنجره‌های متقارن چوبی در دو طرف آن، نمای جنوبی را تشکیل می‌دهند دیوار شرقی و جنوبی بنا مشرف به کوچه است. بنا دارای دو ورودی است که ورودی اصلی آن در ضلع جنوبی مشرف به خیابان بادی الله و دیگری در ضلع شرقی در کوچه تحویلی است که در واقع ورودی مردانه است. یک در ورودی دیگر هم در امتداد کوچه تحویلی قرار داشته که ورودی قسمت زنانه بوده که در حال حاضر تخریب شده و امکان دسترسی به قسمتهای آن وجود ندارد.



:: برچسب‌ها:
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

آوینه رووار در گویش تالشی بمعنی رودخانه ای است که چون آینه روشن است.




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

نوعی گلابی وحشی در جنگل های گیلان وجود دارد که به لهجه گیلکی به اربه خوج یا سنگ خوج معروف است و میوه ای سخت با طعم ترش و شیرین است که از آن مربایی تهیه می کنند که خوردن آن با خامه و سرشیر خالی از لطف نیست.

آیا تا به حال گلابی وحشی دیده‌اید؟ طعم آن را چشیده‌اید؟ همانی که این روزها کیلویی 3000 تا 5000 تومان به فروش می‌رسد و هر عدد آن به اندازه یک آلو و به رنگ زرد است و ظاهر و طعم متفاوت، اما بافت مشابه با گلابی یا همان امرود (شاه میوه) دارد و برخلاف گلابی به صورت خوشه‌ای بوده و هر هفت تا هشت عدد آن روی یک خوشه سوار است.

این میوه را اگر ببینید و به شما معرفی نشود، هیچ گاه نخواهید فهمید که گونه ای از گلابی است، اما چه ارتباطی میان گلابی وحشی با انچوچک وجود دارد و چرا می گوییم انچوچک ناسزا نیست؟

انچوچک، دانه نوعی گلابی وحشی

گلابی وحشی سه گونه مهم دارد که انچوچک یکی از انواع آن است و رویشگاه طبیعی آن استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان است. به میوه و دانه این نوع گلابی جنگلی، انچوچک یا انجوجک می گویند.

طول درخت این میوه گاهی به هفت تا هشت متر می رسد و با آن که میوه آن قابلیت استفاده ندارد؛ ولی تخم آن را جمع آوری و از آن استفاده دارویی می شود.

برای این کار میوه را زیر خاک مدفون کرده و پس از آن که پوسید، تخم های آن را بیرون آورده و پس از شستن به صورت خام یا بو داده به فروش می رسد.




:: برچسب‌ها: محصولات شهرستان شفت, گیاهان گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

بقعه ی امام زاده اسحاق در 25 کیلومتری جنوب شهرستان شفت و در ارتفاعات این شهرستان واقع شده است و به همراه زیارتگاه برادرشان امام زاده ابراهیم که از فرزندان امام موسی کاظم (ع) بوده اند، طبیعتی بسیار زیبا و دلپذیر دارد.

به گزارش صبح شفت بقعه متبرکه امامزاده اسحاق در حال بازسازی میباشد و در زیر نیز تصاویری از ادامه روند ساخت وساز این مکان زیارتی را مشاهده میکنید.




:: برچسب‌ها: درباره امام زاده اسحاق (ع) شهرستان شفت, اماکن زیارتی شهرستان شفت
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

تالشـی رَمَـه پائـون دیلی را غَش

کـوجَه صبون تالشـون ایلی را غَش

چَـدَه زمیـن بیـگـیـنـم از هَنـی وام

تالشی گیریَه رائون گیلی را غَش

**********

تالش وارش آبوم بَه ت ویوارم

سراسـر دشتـی کـار، الالَه کارم

قیامت نی بـبـو بهشــت نِـدَشـوم

دا ت آواد مَکَــرم، شِـــه نییارم




:: برچسب‌ها: دوبیتی های تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

هان! ای مردمان! علی را برتر بدانید، که او برترین انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستیزد و بر ولایتش گردن ننهد نفرین و خشم من بر او باد.

(خطبه ی غدیریه)

ای خدای مرتضی ، گردی از گامهای فتوت مرتضی را بر سر جهانیان بپاش تا ریشه نامردی در جهان بخشکد .

عید غدیر خم ، عید ولایت و امامت مبارک . . .




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۸/۱ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.