نوشته شده توسط : مهدی پور


آن بزرگوار در محل میانده در مزار خودش آرمیده و پس از چهار نسل به حضرت علی ابن الحسین نسب می رساند . از ایشان که در کتب تاریخی معتبر نام برده به روایت جیلانی سیادت حکومتش بر دل ها و قلوب مومنین عاشق آل الله مدت ها طول کشیده تا در همین محل نیز به شهادت رسید . مزار متبرکه اش که به واسطه کرامات و شفاها و گره گشایی های فراوان دیده شده عاشقان فراوانی را از سراسر کشور به این بارگاه جلب می کند (سال وفات به روایتی 345 ه-ق ).
بقاع دیگری نیز وجود دارد که بدین شرح است:سیده بی بی سکینه از اولاد موسی بن جعفر و افراد متدینی که در آن اطراف ارمیده اند و مردم به آن ها اعتقاد و به زیارتشان می روند (روستای خانسر قاسم آباد)سیده جهان آبجی که می توان گفت در یکی از زیباترین محل های چابکسر آرمیده بزرگی وسر سبزی شمشادها خود دلیلی بر این زیبایی است او هم به سان دیگران میعاد گاه حاجتمندان است (محل چابکسر )اقا سید حسین (سورخانی ) آقا سید نصرالله و سید محمد (اوشیان)آقا سید عباس (فکیجور)آقا سید حسن و آقا سید رضی (چایجان)آقا سید ابوالقاسم (قاسم آباد سفلی)شیخ زاهد گیلان (شیخ زاهد محله )آقا سید احمد (دوران محله ).




:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی استان گیلان, اماکن زیارتی گیلان, اماکن زیارتی, جاذبه های گردشگری گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/۳٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

"لَت"ها تخته های چوبی کوچکی اند که از درختان جنگلی ساخته و پرداخته می شوند . روزگاری که حلب و ایرانیت با فضای روستاها عجین و قرین نگشته بود ، بام خانه های روستایی پوشیده از لت هایی مستطیل شکلی بود که به یک اندازه توسط نجاران با تبر خراشیده و تراشیده می شد.

به یاد دارم زمانی که تابستان ها به ییلاق زادگاه پدری خود می رفتم ، می دیدم که روستاییان چگونه و با چه مهارتی بدین کار مبادرت می ورزند . با گذشت زمان و فاصله گرفتن اهالی روستا از شیوه های سنتی و آمدن ابزار و وسایلی که تا حدودی تامین کننده رفاه نسبی روستاییان را  شامل می شده است، و سختی هایی که این کار اعم از تهیه درخت و بریدن و تراشیدن چوب داشت ، پای حلب و ایرانیت به خانه هایی که به سبک امروزی که روز به روز بر تعدادشان هم افزوده می شود به روستا ها بازشد و لَت های چوبی از رونق و سکه افتاد و این روند تا حدود زیادی متوقف ماند و حداقل کمتر درختی برای این کار زیر تیغ اره و تیشه و تبر رفت .



:: برچسب‌ها: عکسهایی از بناهای قدیمی در گیلان, بناهای قدیمی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/۳٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

این ماهی رفتاری هجومی داردوبه طعمه حمله می برد.

صیداین ماهی در نقاطی که آب آن دارای اکسیژن بیشتری است بهترصورت میگیرد.

چنین نقاطی در حالی بوجود میآید که مانعی درآب قرارگرفته وباعث به هم زدن جریان آب شودکه منجر به ترکیب اکسیژن با آب شده یا شدت بیشتری به جریان آب میدهد.برای مثال وقتی در یک نقطه عرض رودخانه باریک می شودسرعت آن بیشترشده یاوقتی سنگ ،بوته یادرختی در آب قرار دارد باعث به هم زدن آب می شود.

روش ورزشی صید ماهی زردپر که نیاز به دقت وتمرکز بسیار بالایی دارد روش چوب در دست است.

به این صورتکه چوب ماهیگیری در دست قرار میگیردوبعداز پرتاب، شناور راخارج ازآب قرار میدهیم،دراین حالت ضرباتی که ماهی ها به طعمه میزنند به بهترین نحوی احساس میشودوهنگام کشیده شدن طعمه توسط ماهی شما باید درجهت معکوس ضربه ای راوارد کنید تا ماهی را بگیرید.




:: برچسب‌ها: ماهیگیری در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٢۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

سه نسل از هندوانه های چاف

هندوانه سبز که تو محل بهش (گیل هندونه) هم میگن قدیما به خاطر اینکه دیرتر خراب میشد و تا شب یلدا هم میموند کشت میشد البته بیشتر مواقع فقط پوستش سالم بود داخلش خیلی کیفیت خوبی نداشت تا اونموقع
ولی چون تکنولوژی سردخانه ای مثل الان فراگیر نشده بود این نوع هندوانه به دلیل داشتن پوست کلفت تر به صورت آویزان تا زمستان نگهداری میشد .

هندونه های ساکاتا که بعد از هندونه های دانمارکی وارد باغهای چافیها شد و به عنوان یک محصول تجاری به همراه هندونه های تاکی ژاپن رونق خاصی به بازار هندونه چاف داد . این محصول به دلیل خوش خوراک بودن مورد توجه بازار هندوانه منطقه نیز هست و قیمتش نسبت به محصولات دیگر کمی بالاتر است .

  و در نهایت نسل جدید هندونه های چارلستون( آرژانتینی) که نوع پر محصول و مقاوم تر با راه راههای سبز رنگ که حدود دو سال است که در باغهای چاف کشت میشود . البته امسال بسیاری از باغهای هندونه چاف که به این نوع اختصاص داشت دچار نوعی افت شده بود .

زنده باد همه باغداران عزیز و زحمت کش چافی و همچنین تمام دست اندر کاران بازار این محصول که نقش مهمی رو در جابجائی این محصول ارزشمند (اما کم دوام) انجام میدن . هندونه اگه به موقع به شهرهای اطراف فرستاده نشه تمام زحمات باغداران هم بیهوده خواهد ماند

منبع : وبلاگ چاف و چمخاله




:: برچسب‌ها: محصولات گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٢۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

مواد لازم برای‎ ‎تهیه رشته‎:
آرد برنج ‏‎ ۲: ‎پیمانه پلوپز‎
آب ‏‎ ۴: ‎پیمانه یا به‎ ‎میزان لازم‎

مواد لازم جهت تهیه‎ ‎خشکبار‎:

مغزگردو‎۱۰۰: ‎گرم‎

مغز هل‎ ۳: ‎قاشق‎ ‎مرباخوری‎

دارچین:‎ ۵/۳ ‎قاشق مرباخوری‎

زنجبیل :در صورت تمایل‎ ۱ ‎قاشق چایخوری‎

شکر: ‎پیمانه پلوپز‎

مواد لازم برای تهیه‎ ‎شربت‎:
آب‎ ۱٫۵: ‎لیوان‎
شکر :به میزان لازم‎
دارچین ‏:‎۱ ‎‏ قاشق مرباخوری‎
روغن :برای سرخ کردن‎ ‎‏ به میزان لازم‎

 ‎




:: برچسب‌ها: شیرینی های گیلانی, طرز تهیه رشته و خشکار در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٢٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

اسم این ییلاق از روستای کوچکی به نام روستای زودل که در مسیر ییلاق قرار دارد گرفته شده است. و پسوند "سر" نیز به دلیل اینکه این ییلاق بالاتر از روستای زودل و به عبارتی بالاسر روستا قرار دارد به اسم روستا اضافه می شود، و نام "زودل سر " را برای ییلاق به ارمغان می آورد.
معمولا مردم هر روستا برای خود ییلاق مخصوص به خود را دارا می باشند. ییلاق زودل سر به اهالی رو ستای خانوانه اختصاص دارد(روستای خانوانه در کیلومتر 10 جاده فومن به ماسوله واقع شده است ).
در حال حاضر اهالی رو ستا بیشتر برای تفریح به این ییلاق سفر می کنند.
قدیمی ترین خانه ییلاق داری قدمتی در حدود 60 سال می باشد که درواقع آخرین بازمنده از خانه های اهالی رو ستای خانوانه در سالیان بسیار دور در این ییلاق می باشد.(این خانه متعلق به شخصی به نام حبیب رمضانی خانوانه می باشد).
این ییلاق در مسیر قله معروف "تراشوم" قرار دارد و هر جمعه میزبان تعداد زیادی کوهنورد اعم از حرفه ای و آماتور می باشد.

 




:: برچسب‌ها: ییلاقات فومن, گالری عکس گیلان, جاذبه های گردشگری گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٢٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

 

غافث کنفى


از انواع غافث است به فرانسوى Eupatoire و Chanvre d'eau و به انگلیسى Water hemp ، Hemp agrimony و Eupatorium گفته مى‌شود. گیاهى است از خانوادۀ Compositae نام علمى آن Eupatorium cannabinum L. مى‌باشد.

مشخصات

غافث کنفى گیاهى است چندساله داراى ساقه‌اى کرکدار به رنگ سبز مایل به قرمز، مخطط و به بلندى  ۵ / ١ - ١  متر. برگهاى آن متقابل، مرکب، داراى  ۵ - ٣  برگچه و هر برگچه بیضى، نوک‌تیز و دندانه‌دار است. گلهاى آن مجتمع در انتهاى ساقه گل‌دهنده به شکل گروهى از گلهاى کوچک لوله‌اى به رنگ قرمز و بندرت سفید است. میوۀ آن کوچک، قهوه‌اى با کاکل است.

این گیاه در نقاط مرطوب سایه‌دار و نزدیک باتلاقها مى‌روید. در اروپا و آسیا انتشار دارد. در شبه قارۀ هند به صورت علف هرز در بنگال و آسام دیده مى‌شود. در ایران در شمال در رودبار، دامنه‌هاى البرز، دامنه‌هاى مرطوب و آفتاب‌گیر اوشان و اطراف تهران دیده مى‌شود. ریشۀ این گیاه داراى بوى نامطبوعى است.

ترکیبات شیمیایى

از نظر ترکیبات شیمیایى در گیاه وجود یک مادۀ تلخ، اوپاتورین  ١ ، اینولین  ٢ و یک رزین  ٣ تأیید شده است ]G. I. M. P[ . در گزارش تجزیۀ دیگرى آمده است که گیاه داراى اوپارین  ۴ ، اوپاتوریوپیکرین  ۵ و. . . مى‌باشد. به علاوه از برگهاى آن ترى‌ترپن  ۶ و تاراکساسترول  ٧ که آلفا-لاکتوسرول  ٨ نیز نامیده مى‌شود و در حدود  ۴ / ٠  درصد روتین جدا شده است. حد اکثر مقدار مادۀ اوپارین در یک گیاه مزروع غافث کنفى در حدود  ٣۴ / ٠  درصد است.




:: برچسب‌ها: گیاهان دارویی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٢٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

دوما رواَن :


این روغن از دمبه گوسفند درست می شود . برای درست کردن آن ابتدا دمبه گوسفند را خورد کرده آن را روی آتش گرم می کنند . به تدریج دمبه ذوب شده و به روغن دمبه تبدیل می شود . سپس روغن تولید شده را کمی سرد کرده و قبل از جامد شدن در ظرفهای مخصوص سفالی بنام پتی ریخته و مدتها بدون اینکه فاسد شود از آن استفاده می کنند .

معمولاً پس از ذوب شدن تکه های دمبه مقدار کمی از آن ها که روغن آن کاملاً ذوب و جدا شده ته ظرف باقی می ماند که به آن ” جِزلِق “ می گویند . جزلق را یا با نان و برنج می خورند و یا به خمیر نان فتیر اضافه کرده نان روغنی خوشمزه ای درست می کنند .




:: برچسب‌ها: غذاهای گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٢۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور




:: برچسب‌ها: کلیپ های تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٢٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٢٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

 


ضرب‎المثل‎ها یکی از منابع مهم فرهنگ مردمی است که در آنها حکمت و تجربه‎ی زندگی و ذوق ادبی و شعری و ... به هم آمیخته است. به عبارت دیگر خلاصه‎ای از فرهنگ و اعتبارات فرهنگی یک قوم در این امثله تجلی یافته و منعکس شده است. بدین لحاظ به نظر می‎رسد حفظ این مقوله از ادبیات در فرهنگ عامه بر آن‎هایی که توانایی ثبت و ضبط آن را دارند فرض است.

أسبَه سواری  را خَندَه بْـکَه و نْمـازَه خُـونی را.

Asba  Dneši Rā Xanda  Beka  O Nmāza  Xōni Rā.

به سوارکار بخند و به کسی که نماز می­­خواند.

توضیح: چون خیلی­ها عقیده دارند انسان آن کاری را که نمی­پسندد و آن را به تمسخُر می­گیرد، ممکن است برای خودش هم همان کار اتفاق افتد، در نتیجه به صورت هشدار می­گویند «به اسب­سوار و نمازخوان بخند تا تو هم نمازخوان و سوارکار شوی». این دو عمل یعنی سوارکاری و به جای آوردن نماز در دید تالشان بسیار نیکو و پسندیده است. همچنان که انجام فریضه نمازهای روزانه یکی از واجبات مؤکد دین مبین اسلام است، حضرت رسول اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم نیز از میان ورزش‎ها به فراگیری ورزش سوارکاری سفارش فرموده‌اند و این ورزش و حیوان نجیب اسب در قوم تالش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

اَی  اِشتن  کَفن  ویبَردَه!

        Ay Eštan Kafan Vibarda!     

او حتی کفن خود را هم قورت داده است!

توضیح: کنایه از پیش­فروش کردن است. هر گاه کشاورزی محصولات خویش را پیش از آن‎که برداشت کند به فروش برساند و یا دامداری قبل از آنکه پشمی از گوسفندان چیده باشد و یا پنیر و لبنیاتی تهیه کرده باشد، آن را پیش­فروش کند، گفته می­شود: فلانی حتی کفنش را هم پیش­خور کرده است تا چه برسد به محصولات دامی یا کشاورزی­اش!




:: برچسب‌ها: ضرب المثل های تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/۱۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/۱٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در حدّفاصل بین بخش لوندویل و بخش مرکزی شهرستان آستارا واقع شده و از جنوب به شهر لوندویل، از شمال به شهر آستارا، از شرق به دریای خزر و از غرب به جاده آستارا- لوندویل منتهی می‌شود. مساحت این منطقه بیش از 1074 هکتار می‌باشد. این منطقه در سال 1352 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و طی مصوبه شماره 63 مورخ 21 مرداد سال 1354 خورشیدی شورای عالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست پیوست. ارتفاع متوسط این منطقه 20 متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد است. این منطقه دارای اقلیم خیلی مرطوب و معتدل با دمای سالانه 15 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این منطقه نمونه‌ای منحصر به فرد از باقیمانده جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی است و حدود یک سوم آن از برکه، آب‌بندان و تالاب‌های مشجر تشکیل شده است. از گونه‌های مهم گیاهی می‌توان به نی، لویی، انار وحشی، توسکای قشلاقی، ازگیل، لرگ، لیلکی، تمشک و ... اشاره نمود. این پناهگاه شامل زیستگاه‌های متنوع آبی و خشکی برای جانوران است و 125 گونه جانوری در این منطقه شناسایی شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها گوزن زرد، مارال ایرانی، خرس قهوه‌ای، روباه معمولی، گراز، سمور آبی، گورکن، فُک دریای خزر، شغال، سیاه کاکل، پری شاهرخ، قوی فریادکش، قوی گنگ، انواع اردک، حواصیل، گیلانشاه خالدار، فیلوش، باکلان کوچک و بزرگ، عقاب، کاکائی، پرستوهای دریایی، آبچلیک، حواصیل، سهره‌، قرقاول و درنا می‌باشند.

در حال حاضر هشت رأس گوزن زرد ایرانی (چهار نر و چهار ماده) و 12 رأس مارال در این پارک نگهداری می شود، گوزنهای زرد تاکنون زایمان نداشته اند اما در سال گذشته دو نوزاد مرال به دنیا آمد، امسال نیز اولین نوزاد مارالها در هفته محیط زیست به دنیا آمدند.




:: برچسب‌ها: مناطق حفاظت شده گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/۱٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

نام این کوه به روایتی برگرفته از قوم دربیک ( Derbik ) می باشد که تیره ای از ساکنان بوده که در حوالی دریای خزر سکونت داشته اند و به روایتی دیگر نام درفک برگرفته از دو واژه دال و فک می دانند که معنای آن به زبان دیلیمی نوعی پرنده شکاری از خانواده عقاب است و (فک) به معنی لانه ای است که در مجموع آشیانه عقاب می دانند.




:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری گیلان, کوه های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

چهره‌ شهرها و روستاهای یلان از نیمه‌ ماه مبارک شعبان دگرگون می ‌شود و ‌ مردم به جنب و جوش و تکاپو افتاده و خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان؛ ماه عبادت، ماه پرهیز از گناه، ماه پالوده شدن از دوگانگی و ماه نزدیک شدن به پروردگار آماده می کنند.
چند روز قبل از آغاز ماه رمضان، مردم به نظافت و پاکسازی خانه‌ ها، محله ‌ها، تیمچه ‌ها، بازارها، دکانها، تکیه ‌ها، مساجد و حسینیه ‌ها می ‌پردازند، خانه ‌تکانی، تمیز کردن و تهیه مایحتاج ماه رمضان از دل‌ مشغولیهای این روزهای مردم است.
در برخی شهرهای گیلان از جمله رشت، رودسر ،بندرانزلی و سایر مناطق به پیشواز رفتن ماه رمضان را " پیشاشو" گویند و اکثر مردم پیشواز ماه رمضان را مستحب می ‌دانند و بر انجام این امر مصر هستند.
مردم گیلان با رویت هلال ماه مبارک رمضان روزه گرفتن را آغاز می‌ کنند، در برخی از مناطق گیلان معتقدان چند روز قبل از ماه رمضان علاوه بر تمیز کردن مساجد،‌ منازل و شستشوی لباسها و طهارت خود یک شب مانده به ماه رمضان به پیشواز می ‌روند و آخرین روز ماه شعبان‌ المعظم را روزه می‌ گیرند که در اصطلاح محلی "پیشاشو" می ‌گویند.
در ماه مبارک رمضان رسم پسندیده و شایسته ای در بخشهای کوهستانی استان گیلان رواج دارد بدین شکل که بچه های نوجوان خانواده که برای نخستین بار روزه می گیرند از سوی پدر بزرگ یا پدر خانواده مورد تشویق قرار می گیرند.
در مناطق کوهستانی که مردم بیشتر دامدار هستند و زندگی آنها وابسته به پرورش دام است نوجوان بعد از خوردن سحری و خواندن نماز صبح اولین روزه زندگی خود را می گیرد.
پدر بزرگ یا پدر خانواده در نزدیکیهای اذان مغرب از مادر خانواده می پرسد که آیا روزه را کامل گرفته است یا نه؟ اگر جواب مثبت شد پدر بزرگ یا پدر خانواده نصف سهم گاو و گوساله را به نام نوجوان روزه دار می کند و قبل از افطار دست او را می گیرد و به طرف طویله می برد گاوی که با او شریک شده را به نوجوان نشان می دهد، پاداش نوجوان روزه دار قبل از افطار به او داده می شود.
با شنیدن بانگ "سحر شده خواب نمانید" می توان تشخیص داد که اینجا گیلان است. به وقت سحر هنوز هم این بانگ از گلدسته‌ مساجد و بام برخی خانه ‌ها، هنگام سحر و بیداری را اعلام می ‌شود تا کسی خواب نماند.
مردم گیلان در سالیان گذشته هنگام سحر " گوش به بانگ خروس سفید " می ‌دادند
 
 



:: برچسب‌ها: ماه مبارک رمضان, آداب وسنت های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/۱٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

شلاق (قَمچی) وسیله دست اسب سوار تالشی است که از چرم درست می شود و دسته چوبی یا فلزی دارد.

قمچی دست این تالش اسب سوار بیش از 60 سال پیش درست شده است .




:: برچسب‌ها: ابزار و وسایل قدیمی در گیلان, دانستنیهای جالب از گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

علویان از اوایل خلافت عباسیان که سخت در رنج و شکنجه بودند، به نقاط امن ایران به ویژه به مناطق کوهستانی دیلمان و گیلان پناهنده می‌شدند.این روند در زمان متوکل عباسی یعنی در قرن سوم هجری شدّت پیدا کرد و عده بسیاری از سادات، خود را به نقاط امن دیلمان رسانیدند.
مورخان معتقدند که دیلمیان پس از فتح ایران به دست اعراب مسلمان و انقراض ساسانیان، تصمیم داشتند به نحوی استقلال ایران را به دست آورند. آنان در این راه سرسختی نشان می‌دادند و چون آل علی (علیه السلام)  پس از روی کار آمدن خلفای اموی و عباسی همواره در حال مبارزه با خلفا و مورد ظلم و تعدّی آنها بودند، دیلمیان از راه پناه دادن به آنان می‌خواستند به هر طریق ممکن، خلفا را براندازند و مظلومان علوی را یاری دهند.
از طرف دیگر، دیلمیان به دلیل موقعیت طبیعی قلمرو خود که دارای راه‌های صعب العبور و کوه‌های بلند و جنگل‌های انبوه بود و نیز با پایداری و استقامت و دلاوری مردان سلحشور خویش توانستند تا 250 سال بعد از حمله اعراب در برابر لشکریان مقتدر خلفای بغداد مقاومت و از ورود آنان به سرزمین خویش جلوگیری کنند. در این زمان سرزمین سرسبز گیلان و دیلمان، مأمن و پناهگاه علویان ستمدیده‌ای گردید که به سبب جور و ستم خلفای بغداد و کارگزاران آنها، مأوا و مسکن خود را رها ساخته و فرار کرده بودند. مهاجرت سادات علوی به نقاط امن دیلمان و طبرستان علت‌های مختلفی داشت؛ از جمله در این مناطق به جهت موقعیت جغرافیایی خاص خود، وقوع جنگ ، لشکرکشی و تصرف در آن از سوی خلفای جور امکان‌پذیر نبود و از طرفی هم مردم در انتخاب دین و مذهب در مناطق حکومت حاکمان محلی تا حدودی آزادی داشتند. از سویی دیگر، مردم دیلمان خصوصاً سرداران دیلمی که عباسیان را دشمن می‌داشتند، با پناه دادن سادات علوی، آنان را تحت حمایت خویش قرار می‌دادند و وسایل زندگی و معیشت آنان را فراهم می‌ساختند. پناهندگان و سادات جلیل‌القدر نیز بر اثر معاشرت با مردم دیلمان، آنها را تحت تأثیر قرار دادند و با تعالیم دین مبین اسلام آشنا ساختند.
وجود زیارتگاه‌های متعدد در گیلان نشان می‌دهد که این سرزمین همواره مورد توجه امامزادگان و سادات علوی بوده است و مردم نوع‌دوست گیلان نیز آنها را حمایت و پشتیبانی می‌کردند . امروز نیز آرامگاه آنان مورد احترام و زیارتگاه مردم این سامان است.
در گیلان بقاع متبرکه و مزار‌های پاک بسیاری وجود دارد؛ به طوری که به نسبت مساحت آن، هیچ استانی با گیلان برابر نیست؛[1] حتی کثرت بقاع متبرکه در این استان به گونه‌ای است که بعد از گذشت ربع قرن از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، هنوز تعداد دقیق آنان از سوی نهاد‌های مرتبط مشخص نشده است و آمار و ارقامی مکتوب در اختیار پژوهشگران نیست. در این مقاله اسامی تعدادی از فرزندان و اعقاب حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام)  که در استان گیلان مدفون‌‌اند، به اختصار معرفی می‌شوند. ذکر چند نکته در ابتدای مقاله لازم است:
1. نام امامزادگان که ذکر خواهد شد، طبق شجره نامه‌های موجود در بقاع و همچنین ثبت شده در منابع موثق محلی است.




:: برچسب‌ها: مقالات فرهنگی گیلان, بقعه های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

لِس یا چوب دستی وسیله دست همه چوپانان منطقه ماست . این چوب دستی در زبان تالشی " لِس " یا " فترا لِس " بمعنی چوب دستی درخت ازگیل و یا " سِرا لِس " بمعنی چوب دستی قرمز نامیده می شود . این چوب دستی معمولاً به دلیل سفت و محکم بودن از شاخه های درخت ازگیل کوهی درست می شود . ترک زبانها به این چوب دستی که کاربرد بسیار زیادی در بین دامداران دارد " اًل آقاجی " می گویند . چوب دستی تالشان از قدمت تاریخی بسیار طولانی برخوردار است بطوریکه در صفحات 315 و 321 کتاب "سر زمین جاوید" نوشته ماریژان موله - هرتزفیلد و گریشمن اروپایی و ترجمه ذبیح اله منصوری چنین آمده است : سربازان تالشی در جنگ ایران با یونان از چماق های مخصوصی استفاده می کردند که وقتی این چماق برکلاه کاسکت سربازان یونانی فرود می آمد کلاه شکسته و تکه های آن بر سر سربازان یونانی فرو می رفت و آنها را از پای در می آورد . (بنا بر روایتی در این جنگ 4000 سرباز تالشی حضور داشتند . )

لِس یا اَل آقاجی به نسبت سلیقه افراد به شکلها و اندازه های مختلف ساخته می شود . بعضی کوتاه و بعضی بلند بوده تعدادی لِس نازک و بعضی هم لِس کلفت و سنگین را دوست دارند .




:: برچسب‌ها: ابزار و وسایل قدیمی در گیلان, دانستنیهای جالب از گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

این آبشار در روستای ورزان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود 4 کیلو متر است قرار دارد . آب رودخانه ورزان یکی از شاخه های اصلی رودخانه لیسار است که از چشمه های ییلاقات بالا دستی سر چشمه گرفته در مسیر خود هنگام ریزش از صخره های عظیم ورزان آبشار زیبا و دیدنی که ارتفاع آن حدود 30 متر است را تشکیل می دهد
ساکنین روستای ورزان که بیش از 50 خانوار هستند اکثراً اهالی روستاهای هره دشت شمالی و جنوبی و کوهپایه نشینان لیسار هستند که عموماً به شغل دامداری و دامپروری مشغولند

بدلیل پایین بودن دمای هوای این منطقه به علت ارتفاع بیشتر نسبت به سطح دریا ، شقایق ورزان نیز دیرتر از شقایق سوباتان شکوفه می زند .




:: برچسب‌ها: آبشارهای گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

بهار آبَه کَئوعَه میشین پِرومَه

هوا اَیاض چَکَه شَختَه ویرومَه

کوچَه راهون دیلَه دِه واش پِرومَه

بَندَه سَرون گُل خَشخاش پِرومَه

کوچا کوچی وَختَه گاین دِه گرن

وَرزایِن جَنگ کَرن پَلَنگِن سَرون

مَردومون کوچ کَردِه راه گا دَخونَه

دَه دَه دیل اشتّ دوری واسی خونَه

تّ کّ مَندَه نیرَه دنیا تاریکَه

حتی ماه نِپرا شَو ماه تاریکَه

عَروسیَه سرا کشتی کّ کَرن

پَلَوُنِن ک آن دَورون بکَرن

نَه نَه خوندِه ترا سه ماه بهار شَه

سَبزَه جو زرد آبَه بجار چفر شَه

 

شاعر اکبر شیرزاد چناری





:: برچسب‌ها: شعر تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

پس از سالها چشم انتظاری و درخواست مکرر مردم منطقه در پی احداث ساختمان جدید آستان مقدس امامزاده اسحاق(ع) شهرستان شفت، ساخت ساختمان جدید آغاز شد.

گزارش تصویری از این بارگاه مقدس توسط یکی از خبرنگاران صبح شفت در بخش احمدسرگوراب تهیه گردیده که با هم مرور می کنیم.




:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی شهرستان شفت, گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

*********

منبع :http://shanderman397.blogfa.com




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان, ییلاقات شفت
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

۱-قفل قدیمی مشهور به قفل کیلویی

۲-چراغ پریموس برای پختن غذا




:: برچسب‌ها: ابزار و وسایل قدیمی در گیلان, خاطرات کودکی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

یا مهدی(عج)! ای نقطه شروع شفق، ای مجری حق!

میلاد تو، قصیده بی انتهایی است که تنها خدا بیت آخرش را می داند؛ بیا و حُسن ختام زمان باش!




:: برچسب‌ها: میلاد مهدی موعود مبارک باد, مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

خانه‌ی لطفی، یکی از گونه‌های معماری کوهپایه‌ی غرب گیلان می‌باشد که در روستای علیسرا، دهستان احمدسرگوراب، شهرستان شفت قرار داشت. سال ساخت این بنا ١٣۵٠هجری شمسی تخمین زده شده است.

 این خانه که متعلق به خانم فیروزه لطفی می‌باشد به دلیل سکونت صاحبخانه در آن، پس از برداشت نقشه‌های معماری، با استفاده از مصالح خانه‌های کمکی، در سال ١٣٨٨ در روستای کوهپایه‌ی غرب موزه‌ی میراث روستایی گیلان باز سازی شد.

این بنا در دو طبقه و با تکنیک دیوار زگمه‌ای در همکف و دیوار زگالی در طبقه‌ی اول و با سقف لت ساخته شده است و دارای ارتفاع تقریبی  ۴.۵ متر و زیر بنای ۵٠ مترمربع می‌باشد.

در همکف، یک اتاق با کاربری پخت‌ وپز و یک انبار قرار دارد و در طبقه‌ی اول نیز یک ایوان و یک اتاق که محل اصلی زندگی ساکنان خانه است‌.

وجود فضای نیمه باز ایوان و به کار نبردن پنجره در جداره‌ی اتاق نمایانگر سازگاری این بنا با شرایط جوی محیط اطراف خود می‌باشد.




:: برچسب‌ها: بناهای قدیمی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/٤/۱ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.