نوشته شده توسط : مهدی پور

چوب تراشی چیست؟

دست ساخته های چوبی ، از دیرباز در گیلان رایج بوده است و هنرمندان این رشته در تراش و کنده کاری روی چوب های محلی مهارت خاصی دارند و محصولات سنتی نظیر قاشق و چنگال و تزئینات کنده کاری شده تولید می کنند.

یکی از این مشاغل تقریباً از یاد رفته، هنر لاک تراشی یا چوتاشی (کچه تاشی) است که در گذشته در مناطق جنگلی و روستایی مورد توجه پیشروان بوده و انواع سازه های آن بر اساس نیاز روزمره رشد یافته و ساخته می شده است (چو تراش از 2 کلمه چو به معنی چوب در زبان محلی  و تاشی به معنی تراشیدن تشکیل شده است).

 

هنر لاکَ تاشی  یا کَچه تاشی به مهارتی بیش از مهارت یک نجار یا چوب تراش معمولی نیاز دارد.هنر لاکَ تاشی با استفاده از شناخت کافی از چوب و طبیعت، خود از دو هنر دست و ذهن خلاق نسبت به داشته های فرهنگی و تاریخی، تلفیقی بی بدیل ایجاد می کرد.

این هنر در گذشته هنر کاربردی و تزئینی بوده و در حال حاضر بیشتر ترئینی است. با توجه به رقابتی که اجناس تقلبی چینی به وجود آورده و بازار شمال کشور را نیز همچون سایر بخشهای کشور به دست گرفته اند، لاک تراشی دیگر خریدار و مصرف کننده ندارد و در حال از بین رفتن و فراموشی است.

ظروف لاک تراشی را نباید در کنار آتش یا بخاری قرار داد و یا در جایی مرطوب ، باید در جای عادی با دمای مناسب باشد. برخی از ظروف تهیه شده از این راه عبارتند از: لاک  قاشق ، ملاقه، کَترا،سیرَ کو .

لاک: به ظرف بزرگی گفته می شود که دور آن رو به داخل جمع شده و معمولاً از ان برای خوردن غذا استفاده می کردند.

کچه یا کترا: همان قاشق است و از ساقه یا شاخه شمشاد ساخته می شود که در کنار وسایل امروزی همچنان کاربرد دارد.

سیرکوب: در اندازه های متقفاوت ساخته می شود. در قدیم از این ظرف برای کوبیدن و خرد کردن نیز استفاده می شد.




:: برچسب‌ها: صنایع دستی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/۳٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

ماده68- وظایف شورای اسلامی روستا:

الف – نظارت بر حسن اجرای تصمیمهای شورای اسلامی روستا .

ب - ( اصلاحی 6/7/1382 ) – ارائه پیشنهاد جهت رفع کمبودها ، نارسایی ها و نیازها به مقامات ذیربط . مقامات مذکور موظف به بررسی پیشنهادها و ارائه پاسخ ، حداکثر ظرف مدت دو ماه ، به شورا هستند . در صورت عدم ارائه پاسخ در موعد مقرر ، مراتب برای پیگیری قانونی به اطلاع مقامات مافوق می رسد .

ج ( اصلاحی 6/7/1382 ) – تشکیل گردهمایی عمومی جهت ارائه گزارش کار و دریافت یشنهادها و پاسخ به سؤالات و جلب مشارکت و خودیاری مردم برای پیشبرد امور روستا حداقل دو بار در سال و با پانزده روز اعلام قبلی

د- تبیین و توجیه سیاستهای دولت و تشویق و ترغیب روستائیان جهت اجرای سیاست های مذکور .

ﻫ - نظارت و پیگیری اجرای طرحها و پروژه های عمرانی اختصاص یافته به روستا .

و – همکاری با مسئولان ذیربط برای احداث ، اداره ، نگهداری و بهره برداری از تأسیسات عمومی ، اقتصادی ، اجتماعی و رفاهی مورد نیاز روستا در حدود امکانات .

ز – کمک رسانی و امداد در مواقع بحرانی و اضطراری مانند جنگ و وقوع حوادث غیرمترقبه و نیز کمک به مستمندان و خانواده های بی سرپرست با استفاده از خودیاریهای محلی .

ح – تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آنها .

ط - ( اصلاحی 6/7/1382 ) – پیگیری شکایات اهالی روستا از ادارات حوزه مربوط از طریق مقامات مسئول . 

ی – همکاری با نیروهای انتظامی جهت برقراری امنیت و نظم عمومی .

ک – ایجاد زمینه مناسب و جلب مشارکت عمومی در جهت اجرای فعالیتهای تولیدی وزارتخانه ها و سازمانهای  دولتی .





:: برچسب‌ها: دانستنیها, اخبار انتخابات شهرستان شفت و فومن, وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/٢۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

مهمترین نمونه از این بخش ادبیات شفاهی حکایت مبارزه محمود است و زمان آن را تا لدو شاهسونها دانسته اند. گرچه عده ای نام محمود را َلدو برده اند، اما محمود جوانی غیور بوده که با خواهرش در جایی زندگی می کرده است. روزی شاهسونها به خانه شان حمله می کنند.

خواهر را در منزل حبس می کنند و آهنگی می نوازد. محمود از دور صدای نی خواهرش را « نِی هفت بند » تمام رمه را به غارت می برند. خواهر با می شنود، متوجه می شود که باید اتفاقی افتاده باشد؛ با شتاب خود را به خانه می رساند و خواهر را آزاد می سازد. پس از آن دزدان را دستگیر و مجازات می کند و اموال خود را از آنان پس می گیرد. . اسطوره محمود در منطقه تالش علاوه بر قهرمان حماسی در یک حکایت قومی، نمادی از یک شخصیت ملی نیز به شمار می آید.

دقت در حکایت مبارزه محمود با شاهسونها نکات خاصی را به ما می آموزد.

١‐ رشادت و شجاعت برخی از فرزندان تالش که تاریخ آنها را به یاد دارد. محمود یک قهرمان ملی و اسطورهای بشمار می رود. محمود اسوه بزرگ مقاومت در برابر ظلم است.

٢‐ شیوه جالب خواهر برای یاری گرفتن از برادر است. با این کار پیام خطر را مخابره می کند. اگر به جای استفاده از نی داد میزد، ممکن بود او را بکشند. ولی با این کار جان هر دو را حفظ کرده است و این نشان دهنده دانایی اوست.

٣‐ زبان موسیقی که زبان جهانی است نیاز به ترجمه ندارد. گفته اند وقتی زبان از گفتن می ایستد موسیقی سخن می گوید. غنای موسیقی تالشی بیانگر آشنایی آنها با زبان موسیقی است




:: برچسب‌ها: تاریخ گیلان, افسانه های گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در پایان شمارش آرای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ، حسن روحانی با کسب  18 میلیون و 613 هزار و 629 رأی برنده انتخابات شد و از 12 مرداد 1392 ، رسماً رئیس جمهور جدید ایران خواهد شد.

 وبلاگ نصیرمحله این انتخاب را به فال نیک گرفته و با احترام به رای مردم شریف ایران، انتخاب آقای دکتر حسن روحانی را از صمیم قلب به ایشان تبریک میگویم و برای ایشان آرزوی خدمت صادقانه به مردم و کشور عزیزمون ایران می نمایم. همچنین شرکت پرشور مردم ایران را به مردم حماسه ساز ایران تبریک عرض کرده و از تمام ملت ایران تشکر می کنم.




:: برچسب‌ها: دکتر حسن روحانی رییس جمهور منتخب مردم ایران شد
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/٢٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

لبخند علی (علیه‌السلام) رنگ می‌گیرد.

فرشتگان، تولد دستانی را جشن می‌گیرند که قرار است روزی چراغ حماسه را برافروزند.

پهلوانی به عالم چشم می‌گشاید که پهلوانان عالم به نامش اقتدا می‌کنند.

پهلوانی که فرزند مردی است که کوهِ رشادت و جوانمردی است،

فرزندِ شیر زنی است که به او شیر شهامت نوشاند.

کوه‌مردی که ذره‌ای از احترام برادرش حسین (علیه‌السلام) فرو نگزارد.

حسین (علیه‌السلام) امام بود و ابوالفضل، برادرِ امامت.

حسین (علیه‌السلام) ولی بود و ابوالفضل، هم‌رکابِ ولایت.

آری، نوزادی در گهواره خفته است که علمدار لشکر حسین (علیه‌السلام) خواهد بود.

سلام بر عباس، ای غیرت مجسم... ای قامتِ فتوت...

سلام ای چشم‌هایی که آب را شرمنده نجابت خود خواهی کرد...

سلام ای دست‌هایی که رودخانه‌های زمین، به جستجویشان سر گردانند...

سلام ای پیشانی بلندی که آیینه‌ی آسمان است...

السلام علیک یا اباالفضل العباس (ع)

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/٢۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/٢٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

امروز که بلبلان ترنم کردند

با یکدیگر از عشق تکلّم کردند

چون غنچه و گل على و زهرا از شوق

بر روى حسین خود، تبسم کردند

میلاد خط سرخ عشق، سومین پرچم دار قله امامت و دیانت، آقا اباعبدالله الحسین مبارک




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/٢٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

از قدیم الایام بشر برای درمان بیماری های مختلف اقدام به استفاده از امکاناتی نموده است که در دسترسش بوده اند. گیاهان از جمله چیزهایی بوده اند که بشر برای درمان بیماری های مختلف از آن ها استفاده نموده است. خوردن برگ،ساقه،گل و ریشه گیاهان،نوشیدن دم کرده قسمت های مختلف گیاهان گوناگون و ... روش های مختلف استفاده از گیاهان برای درمان بیماری ها بوده است.

تالش ها نیز مانند دیگر انسان های روی کره زمین تلاش کرده اند از گیاهان موجود در اطراف محل زندگی شان به انحاء مختلف جهت درمان بیماری های گوناگون استفاده نمایند. خوشبختانه تالش منطقه ای ست که از نظر وجود انواع گیاهان سرآمد می باشد. و تالش ها نیز از این موضوع اطلاع داشته و گیاهان مختلف را مورد استفاده قرار داده اند. البته لازم به ذکر است که گیاهان در زندگی بشر و البته تالشان فقط استفاده درمانی نداشته اند. بلکه برای ساخت خانهو لوازم زندگی و ... نیز مورد استفاده قرار گرفته اند.

گیاهی که در این نوشته قصد معرفی آن را دارم گیاهی ست که در زبان تالشی بدان گربَندَه واش می گویند. گربند نام نوعی بیماری پوستی ست که احتمالاً نوعی بیماری ست که بر اثر ابتلای پوست به قارچ به وجود می آید.  نام علمی و پزشکی اش را نمی دانم. زخمی بر روی پوست ایجاد می شود که سبب خشکی و ترک خوردگی پوست می شود. گاه نوع زخم خشک است و در تالشی بدان خشکَه گربَند می گویند.

گیاهی که گربَندَه واش نامیده می شود توسط تالشان برای درمان این بیماری استفاده می شود. یعنی با بریدن برگ تازه گیاه شیره زرد رنگی که از آن خارج می شود را روی زخم یعنی گربَند می ریزند که معتقدند این امر سبب بهبود این بیماری پوستی می شود. می گویند بیماری گربند بر اثر مصرف  گردو و شیر با فاصله زمانی کم به وجود می آید! گربند نام آن مرض و واش هم به معنای گیاه می باشد.

منبع : تارنمای تالش شناسی




:: برچسب‌ها: گیاهان دارویی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/٢۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. میوه تمشک ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، کمپوت و ... خورده می شود.
بوته تمشک در مناطق گرم و مرطوب، در جنگلها و صحراها می روید و گاهی آن را می کارند. نامهای دیگر تمشک، توت وحشی و سه گلی است. ساقه های تمشک نرم و به رنگ قرمز و دارای خارهای دراز است. برگهای آن متفاوت و بیضی شکل و اطراف آن کنگره کنگره و به شکل دندانه های اره ای است. گلهای تمشک به رنگهای سفید، صورتی یا به صورت خوشه در ماههای مرداد پدیدار می شود و تا مهر دوام می آورد. قسمتهای مورد استفاده بوته تمشک عبارتند از : میوه ، برگ، تخم ، دانه و گل .

در زیر عکس هایی از این میوه خوشمزه را براتون آماده کردم امیدوارم که خوشتون بیاد .




:: برچسب‌ها: گیاهان گیلانی, گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/۱٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/۱۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

موقعیت و تاریخچه


روستای سراوان از توابع بخش سنگر شهرستان رشت، با مختصات جغرافیایی 49 درجه و 39 دقیقه طول شرقی و 37 درجه و 4 دقیقه عرض شمالی، در 13 کیلومتری جنوب غربی سنگر و 35 کیلومتری رشت قرار گرفته است.
روستای سراوان، از شمال به روستاهای قاضیان و شهرستان، از شرق به رودخانه سفیدرود، از جنوب به روستای گلسرک و از غرب به جاده ترانزیت رشت ـ قزوین محدود می‏شود.
این روستا، در اراضی حد فاصل کوه و جلگه واقع گردیده و از سطح دریا 70 متر ارتفاع دارد. بنا به نوع استقرار و نزدیکی به سفیدرود، آب و هوای این روستا معتدل و مرطوب است و میانگین بارندگی سالانه آن 1300 میلی‏متر می‏باشد.
رودخانه گیله رود که از غرب آبادی سرچشمه می‏گیرد، پس از عبور از قسمت شرقی آن، به سفیدرود می‏پیوندد.
سراوان، یکی از روستاهای تاریخی و کهن استان گیلان است. کاروانسرای سراوان (لات) معروف به کاروانسرای شاه عباسی، در قسمت جنوبی روستا واقع گردیده و قدمت آن به بیش از پانصد سال می‏رسد.
سراوان بر سر راه قدیم رشت ـ تهران قرار داشته است. احداث جاده جدید رشت ـ قزوین که از غرب روستا می‏گذرد، رونقی دوباره به روستا بخشیده است.
مردم روستای سراوان به زبان گیلکی سخن می‏گویند، دین اسلام دارند و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

الگوی معیشت و سکونت


براساس سرشماری سال 1375 روستای سراوان 5754 نفر جمعیت داشته است که در سال 1385 به 1894 نفر کاهش یافته است.
اقتصاد روستای سراوان بر پایه فعالیت‏های کشاورزی مانند زراعت، باغداری، دامداری، خدمات و صنایع دستی استوار است. زمین‏های زراعی به صورت آبی کشت می‏شود و محصول عمده آن برنج است. سبزی، هندوانه، خیار، آلوچه و آلو قطره طلا نیز از محصولات باغی و سردرختی روستاست.
دامداری در سراوان، به صورت پرورش سنتی گاو و گوساله متداول است. انواع فرآورده‏های دامی مانند گوشت، شیر، ماست و پنیر در روستا تولید می‏شود. پرورش طیور خانگی مانند مرغ، غاز و بوقلمون نیز رایج است.
بافت مسکونی روستای سراوان، در محله‏ی مرکزی، متراکم و در دیگر محلات به طور پراکنده گسترش یافته است. این روستا از چند محله تشکیل شده است که عبارتند از: محلات بوذری، صیاد، پاسگاه، احمدسرا و اسکندانی که محلة مرکزی آن است.
خانه‏های روستایی به دو نوع سنتی و مدرن تقسیم می‏شوند؛ خانه‏های سنتی شامل تعدادی اطاق به موازات هم است، که فضاهای اندرونی را تشکیل می‏دهند و به یک ایوان بزرگ گشوده می‏شوند. خانه‏های مدرن، عمدتاً به سبک معماری شهرهای ساحلی ساخته شده‏اند، فضاهای بسته‏ای دارند. مصالح به کار رفته در بناهای قدیمی شامل گل، چوب و خشت است. در ساخت خانه‏های جدید نیز از مصالح سیمان، گچ، تیرآهن و آجر استفاده می‏شود. سقف بناها شیروانی است و با ایرانیت و یا ورق گالوانیزه پوشیده شده‏اند.

 




:: برچسب‌ها: روستا های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/۱۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

گیلان به واسطه فرهنگ غنی و کهن خود که آثار بجا مانده در آن مشهور و مشهود است دارای دانشی وسیع در عرصه معماری بوده و هست . بناهای خاصی هنوز در این عرصه وجود دارد که از عجایب گیلان و حتی ایران به شمار می رود

وجود ایوان به عنوان یک عنصر ویژه در خانه های این اقلیم جایگاه ویژه ای دارد . وجود ایوان را می توان ادامه ارتفاع گرفتن بنا از زمین در این مناطق دانست که در دنبال مقابله با رطوبت زیاد ایجاد می گردد .

مشخصه های مهم معماری گیلان :

جنس دیوارها در خانه های این منطقه آجری یا خشتی است که با ملات و کاه گل کارگشته و با گچ و نقش ویژه پوشیده می گردند .
ناودان ها که همیشه روکار نصب می گردند و به آب انبار هدایت می شدند .
در ساختمان های سنتی بدلیل کمبود نور طبیعی از پنجره های بزرگ و رو به آفتاب با بهره گیری از رنگ های روشن استفاده می شد .
به این دلیل که در فصول پر باران سال وزش باد از سمت شمال غرب و غرب ، گاهی همراه با رگبار تند به ساختمان ها می خورد ضلع غربی کاملا بسته می باشند زیرا آب بندی پنجره همواره با مشکلات جدی روبرو بوده است .
بنای ساختمان ها همیشه رو به آفتاب ( سمت جنوب ) قرار می گیرد تا بتواند از نورخورشید نهایت استفاده را ببرد .




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/۱٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

**************

منبع :وبلاگ گل بارونی




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/۱۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

شیرکوه :

روستایی است سرسبز که در راه اصلی صعود به قله درفک در استان گیلان .شهرستان رودبار . بخش رحمت آباد واقع شده است .فاصله شیرکوه تا رستم اباد ۵کیلومتر و تا مرکز استان (رشت) ۳۰کیلومتر میباشد ( طول‏جغرافیایی ۴۹درجه و۲۴دقیقه و ۳۰ ثانیه و عرض ۳۸درجه و ۴۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه )

 

جمعیت شیرکوه :

جمعیت شیرکوه وتعداد خانوار آن از دودسته تشکیل شده است دسته اول ساکنان اصلی شیرکوه میباشند که در تمام فصول در شیرکوه زندگی میکنند که جمعیت آن 880نفر با تعدا د 187خانوار و دسته دوم ساکنان فصلی شیرکوه میباشند که بیشتر در فصل تابستان و ایام تعطیلات در شیرکوه زندگی میکنند که جمعیت آنها تقریبا مساوی با جمعیت ساکنان اصلی میباشد (700نفر با تعداد150خانوار)

 

خانواده های شیرکوه :

ابراهیمی_ احمدی_ اسدزاده_ اسدیار_ اسماعیلی_ افتخاری_ افرند_ اقاجانی_ امینی_ ایزد یار_ بابازاده_ بابایی_ باقری_ برارجانی_ برهانی_ برید_ بسیا_ بلالک_ پاشایی_ پشته دار_ پوباش_ پورمیرزایی_ پیروز_ جعفری_ جمالی_ جوانی_ چراغی_ حاتمی_ حسن زاده_ حسنی_ حسین پور_ حمیدی_ خانی_ خدادادی_ خداوردیان_دربندی_ رجبی_ رستمی_ رشیدی_ رضایی_ رمضانی_ سپرده_ سفیدی_ سمیعی نیا_ سیاح_ شاه محمدی_ شریفی_ شعبانی_ شکیب_ شهبازپور_ شهریور_ صفری_ صمدزاده_ ظاهرکار_ عابدینی _عزیزی_ علیزاده_ علینیای مطلق_ غلامی_ فرجی_ فرد_ فلاح_ فیروزی_ قاسمی_قدیمی_ کجعلی_ کریم نژاد_ کریمی_ گلپور_ گلی_لاجوردی_ متنجم_ محمدپور_ محمودی_ معصومی_ میرزایی_ نظری_ هویدا_ یکتا_ یوسفی-یعقوبی

 




:: برچسب‌ها: روستا های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/۱۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

اییا زنجیل فراوُنَه مَبَرشن  

اییا کو نختَه ارزونَه مَبَرشَن

اییا سَردَه زمستونَه زمستون

همه جا دَشتِه لَیسونَ مَبَرشَن

چرا پِشت آکَری شَو مَنگَه تاوی

خراوَه گَرمَه گیلونَه مَبَرشَن

دَفرسی اَز چرا هی خون هَرم خون؟

چم دیل ای کَچَه خونَه مَبَرشَن

شَوی نصبی چرا من پَس یَنی شی

بیوَختَه (سه برارونَه ) مَبَرشَن

ترجمه فارسی

اینجا زنجیر فراوان است ،بیرون نرو

اینجا دهنه ی اسب ارزان است بیرون نرو

اینجا سرد است ، زمستان است ، زمستان

همه جا مثل (ییلاق دَشته) پس از باران ، پر از گِل و لای است ، بیرون نرو

چرا شب به مهتاب پشت میکنی ؟

قشلاق خراب شده گرم است ، بیرون نرو

از من میپرسی که چرا همه اش خون و دل میخورم ؟

دلم پیاله خون است بیرون نرو

نیمه شب چرا مرا تنها میگذاری و میروی

(سه برارون )ظلمات است ، بیرون نرو

1= سه برارون : نام منطقه ای در ییلاقات شاندرمن




:: برچسب‌ها: شعر تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/۱٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

مسیری که در آن طبیعت چهره ی شگفت انگیز شفافی از خود به نقش کشیده است.راهی مملو از انرژی که بی تردید پویندگانش را به سوی خویشتن رهنمون ساخته و سخاوت دست خداوندگار را ارزانی دیدگان پر دغدغه ی آن روزشان می نماید.گیلان سرشار ازچنین منظره های شگفت انگیزی است.تصاویرش به اسلایدهایی می ماند خوشایند و پی در پی.

بقعه  نقره ای رنگ امام زاده اسحاق و خواهرش خیر النسا در ارتفاع بیش از یکهزار متری از سطح دریا و بر نوک قله ی سیاه کوه در بخش احمد سرگوراب در 25 کیلومتری غرب شهرستان شفت که در منطقه ای ییلاقی واقع شده از جمله دیدنی های  گیلان است .

پوشش جنگلی این منطقه  با دیگر نقاط گیلان متفاوت است .چند کیلومتری مانده به بقعه ی امام زاده اسحاق جاده خاکی بود که جدیدا اسفالت شده است – تابلوی خوشامد گویی به زائران خبر از رسیدن می دهد.

مسیر امامزاده پر از خانه های چوبین آغشته به رنگهای زرد و غیره که سوغات سفر می فروشند و گاه اتاق های چوبی مامنی هستند برای زائران راه که اجاره داده می شوند.

مطابق شجره نامه موجود، بقعه امامزاده اسحاق مدفن امامزاده اسحاق برادر امام رضا(ع) و خواهرش خیرالنسا(فاطمه خانم) خواهر حضرت معصومه(س) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می‌باشد .




:: برچسب‌ها: درباره امام زاده اسحاق (ع) شهرستان شفت, اماکن زیارتی شهرستان شفت
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

نمای هر ساختمان در شکل‌دهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، موثر است. اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان‌های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین می‌رود.

نمای هر ساختمان موثر در مجموعه شهری است که در آن حضور دارد و این تاثیر را در بدنه خیابان‌ها یا میدان‌ها که در آن قرار گرفته است می گذارد. اگر به نمای ساختمان واحدی، بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمانها فکر شود، همگونی نمای شهری در کلیت از بین می‌رود.

صورت ظاهر ساختمان و آنچه که در برابر دید عموم قرار دارد، در واقع پر اهمیت ترین قسمت ساختمان در برابر عابران و سایر افراد غیر استفاده کننده از ساختمان است. همان‌طور که عنوان شد نمای ساختمان‌ها، نمای شهری را ایجاد می کند، اما به‌دلیل ضعف قوانین موظف کننده طراح و سازنده در این ارتباط، نمای ساختمان در کمترین اهمیت قرار گرفته است.

با ذکر این مطالب خواستم خدمت دوستان عزیز عرض کنم که متاسفانه در هنگام گذر از شهر شفت بنده شاهد ساختمانی شدم که سالهای سال است که نمای اصلی این شهر را خیلی بد جلوه میدهد و چشم هر بیننده ای را آزار می دهد . نمیدانم دلیل بر حفظ این خانه کلنگی در خیابان اصلی این شهرستان چیست ؟

چه لزومی دارد که بر حفظ این بنا اصرار دارند ؟ و سوال های از این قبیل که ذهن هر بیننده را به خود مشغول می کند .

لطفا خوتان قضاوت کنید آیا ظاهر شهر ما باید بدین صورت باشد ؟

و در آخر بنده از مسئولین و شهردار محترم شهرستان شفت تقاضا دارم که به این موضوع توجه نماید و به فکر چاره ای برای زیبایی و نمای ظاهری شهر شفت انجام دهد .




:: برچسب‌ها: خبرهای تازه, شهرستان شفت
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

کبود شهر و یا به گویش تالشی (کَوئَه شَهر)از توابع روستای سفیدمزگی می باشد که از طبیعت بکر و دلنوازی برخوردار است این محله   بر سر راه امام زاده اسحاق (ع) (در محل تلاقی جاده ی شالما به امامزاده اسحاق و گنجار) قرارد دارد. 




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

این غذای خوشمزه ی شمالی چندین و چند اسم داره ، ما بهش میگیم ترش واش خورش ، یه دوست لنگرودی داشتم که به این غذا میگفت آبکی ، وبعضی ها هم به این غذا میگن سب ترشی ، که فکر میکنم مخفف سبزی ترشی باشه . شهرهای دیگه نمیدونم چی میگن
اینم بگم که آماده سازی سبزی این غذا ( پاک کردن ، شستن ، چرخ کردن ، سرخ کردن ) خیلی دردسر داره ولی چون غذای محبوبی هستش پس هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد .
فکر میکنم توضیح این موارد واسه اونایی که بار اولشونه که میخوان این سبزی ها رو تهیه کنن لازمه .

مواد لازم :


۲۵۰گرم سینه مرغ (مقدار مرغ به سلیقه خودتونه البته از مرغ هوایی هم استفاده می

کنن می تونین از بلدرچین یا حتی بوقلمون هم استفاده کنید)

ترش واش ۱۰۰گرم

گشنیز ۱۰۰گرم

نعناع ۵۰گرم

کوتکوته (خالواش) ۱۰۰گرم

رب آلوچه ترش ۲قاشق غذا خوری

چغندر ۱۰۰گرم

سیر فراوان




:: برچسب‌ها: غذایی های گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

منبع:www.tripmondo.com/iran/ostan-e-gilan




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۳/۱ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.