نوشته شده توسط : مهدی پور

این استخر طبیعی در روستای کلاچ خندان از توابع دهستان جیرده که در بخش مرکزی شهرستان شفت واقع شده است، قرار دارد.

"راجع به خیر و برکت این استخر یکی از اهالی روستا گفتنی های زیادی داشت. می گفت خیلی ها که از دوا و درمان دکتر ناامید شده بودند به توصیه اهالی روستا در آب این استخر غوطه ور شدند و شفا پیدا کردند.

چندی پیش یک دختربچه شش ساله که تومور داشت و دکتر برایش شیمی درمانی تجویز کرده بود، پیش از آنکه شروع به شیمی درمانی گردد پدرش به واسطه اعتقادی که به برکت این استخر و آقاسید ذکریا داشت کودکش را مدتی در این استخر استحمام کرد و به دکتر که مراجعه کرد پس از عکسبردای و آزمایشات رادیولوژی چیزی از آن تومور مشاهده نکردند."

نقل از panoramio، ویکی پی جی، عکس (شفت – بخش مرکزی –دهستان جیرده – استخر طبیعی نورماس کلاچ خندان) از سایت گردشگری گیلان

جمع آوری و تصحیح و تنظیم: عاکف معززلسکو




:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۳٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور




:: برچسب‌ها: قلعه رودخان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٢٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

چیزی که شما الان در تصویر می بینید در گذشته روستاها،بیشتر از آن استفاده می شد.اکثر مردم در آن زمان در خانه های گِلی خودشان بخاری های مستطیلی شکلی داشتند که از حلب ساخته میشد.که سوخت آن هیزم خشک بود.هیزوم خشک مانند بنزین عمل می کرد،وقتی داخل بخاری قرار می گرفت به سرعت شعله ور میشد مردم سرمای زمستان رو با این جعبه حلبی جادوی که با هیزوم کار می کرد می گذرانند واقعا چه گرمای هم داشت.کم کم با گذشت زمان و پیشرفت علم و بنا شدن خانه های سنگی استفاده از بخاری هیزمی کم رنگتر شد.با اینکه گرمای خوبی داشت ولی دودی که در هنگام قرار دادن هیزوم داخل آن ازش خارج می شد فضای خانه را سیاه می کرد و مشکلاتی را هم بهمراه داشت.


امروزه خانه ای پیدا نمی شود که از این روش برای گرم کردن استفاده کنند اگر هم باشد انگشت شمار خواهد بود.در گذشته با اینکه امکانات نبود مردم سالمتر زندگی می کردنند.در روستای ما از گاز شهری بهرمند نمی باشد و مردم خانه های خود را با بخاری نفتی و چراغ نفتی برای گرم کردن استفاده می کنند.


در آن ایام با اینکه از چوب استفاده می کردنند به درختان،منابع طبیعی هیچ آسیبی نمی رسید منبع اصلی گرمای آنها چوب های خوشک شده ای بود که بر اثر باد و برف شدیدو سنگین بر زمین افتاده بود استفاده می کردنند.




:: برچسب‌ها: آیین و رسوم گیلانی, نستالوژی گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٢٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

سیاه کوتی: معمولاً «ولیک ( زالزالک وحشی )» د‌ر مناطق جنگلی ایران به خصوص در شمال به وفور وجود دارد ، و بسته به رنگ میوه «سرخ ولیک» و «سیاه ولیک» نامید‌ه می‌شود‌.

ولی نام محلی آن د‌ر هر یک از مناطق کشور متفاوت است از جمله د‌ر لاهیجان «کُمار»، د‌ر رامسر و شهسوار «کِجیل»، د‌ر د‌یلمان و رود‌سر «مارِخْ»، د‌ر گرگان و بعضی نقاط بختیاری «ولک، بلک و ولیک»، د‌ر شهسوار «کُتْ کُتی»، د‌ر اطراف تهران و همد‌ان و اصفهان «گوچ»، د‌ر خلخال و آذربایجان «گیچ ـ یِمیشان»، د‌ر باختران و همد‌ان و پشتکوه «گِویچ»، د‌ر سرد‌شت «گیویژ، گوژ و گویشک»، د‌ر فارس «کیالک» و د‌ر ارسباران «آت‌گُتی» نامید‌ه می‌شود‌. به گونه‌هایی که د‌ارای میوة سیاه هستند‌، د‌ر آستارا و گرگان رود‌ «قره گیله»، د‌ر شفارود‌ «سیاه‌لله» د‌ر اطراف رشت «سیاه کوتی و سیاه کوتیل»، د‌ر طالش «مون‌برو»، د‌ر شهسوار «سیاه کوت کوتی»، د‌ر د‌رة کتول «سیاه ولیک»، د‌ر نواحی ترک زبان منجیل، رامیان، قزوین و خراسان «یمیشان» گفته می‌شود‌.

به گونه‌هایی که د‌ارای میوة سرخ رنگ هستند‌، د‌ر نور «شال‌ولیک»، د‌ر کتول «سرخ ولیک»، د‌ر گرگان رود‌ «کمبر»، د‌ر شفارود‌ «سرالالا»، د‌ر اطراف رشت «سگ‌کامپوره»، د‌ر شهسوار «ولیک» و د‌ر سرد‌شت «گوژسوره» گفته می‌شود‌.ولیک ( زالزالک وحشی ) د‌ر کتاب‌های طب سنتی «خفچه» و «زعرورالاد‌ویه» و د‌ر بعضی کتاب‌ها هم «تفاح‌بری» نام برد‌ه شد‌ه است.

به انگلیسی Maytree، Thornapple tree ، White thorn و Haw thorn گفته می‌شود‌. د‌رختچه‌ای است از خانواد‌ة Rosaceae از جنس Crataegus. ترکیبات شیمیایی : از نظر ترکیبات شیمیایی طبق گزارش علمی که د‌ر (G.I.M.P) آمد‌ه است د‌ر گونة Crataegus Oxyacantha مواد‌ زیر مشخص شد‌ه است: اکسالیک اسید‌ و د‌ر ساقه‌ها و جست‌های جوان و سبز ولیک ( زالزالک وحشی ) HCN گلوکوزید‌ و ماد‌ة عامل تلخ به نام کراتگین که مشابه اسکولین است.

عصارة شاخه‌های جوان ولیک ( زالزالک وحشی )، عمل فلج‌کنند‌ه روی مرکز تنفسی د‌ارد‌ و د‌ر مورد‌ قلب پستاند‌اران اثر سمی د‌ارد‌.

لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گیاهان دارویی منطقه شفت
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٢٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

شیطان کوه کوهی است در شرق شهر لاهیجان، استان گیلان. منطقه ای سرسبز، دیدنی و خوش آب و هوا که در هر چهار فصل سال یکی از دلپذیرترین مناطق گردشگری ایران محسوب شده و تعطیلات و مسافرتی خاطره انگیز را برای شما رقم می زند.

شیطان کوه در روزگاران گذشته به شاه نشین کوه معروف بوده که برکه ای به عرض 200 متر و طول 70 متر در جلوی آن قرار داشت که برای ذخیره ی آب برای آبیاری از آن استفاده می شده است. امروزه این برکه به دریاچه ای مصنوعی بدل گشته، با جزیره ای در میان و عمارت زیبا و کوچکی که در جزیره خودنمایی می کند. این دریاچه محل تامین آب آبشاری مصنوعی اما بسیار زیبا و دیدنی است که از دل شیطان کوه می گذرد.

نامگذاری شیطان کوه

همانطور که پیشتر آمد، در گذشته این منطقه به شاه نشین کوه معروف بوده و عده ای معتقدند که نام شیطان کوه، شکل تغییر یافته شاه نشین کوه می باشد. اما در این باره نمی توان با قطعیت نظر داد. با این حال، نام شیطان کوه امروزه آن چنان جا افتاده است که نه تنها ساکنین لاهیجان، بلکه همه ایرانیها با این نام آشنا می باشند. در اطراف شیطان کوه کسبه بسیاری از مشاغل مختلف هستند که نام واحد صنفیشان را از این نام برگرفته اند.




:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٢٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

"چانچو " چیست؟
با شنیدن چانچو فکر کردید که این کلمه ژاپنی، چینی یا واژه ای مربوط به خاور دور باشه، اما اینطور نیست این واژه کلمه اصیل گیلانی است و چانچو در اصطلاح گیلانی ها به چوبی گفته می شود که به دو طرف آن زنبیلی حصیری آویزان می کنند و فردی که به آن چانچوکش می گویند با گذاشتن چانچو بر دوش برای فروش مرغ ، تخم مرغ و بسیاری از محصولات مورد نیاز مردم و روستاییان ، ساعتها و کلیومترها را از روستایی به روستای دیگر میرفت و حتی از میانبر مناطق صعب العبور و سخت جنگلی تالش و اردبیل به بازارهای هفتگی محلی میامدند و برای یک تکه نان شرافت ،بار این زحمت را بر دوش می کشید.

مسابقات چانچو کشی زمانی بصورت ورزش سرعت و قدرت در بعضی از روستاهای گیلان رسم بود و یکی از مهمترین وسیله حمل و نقل شغلی پر زحمت زحمتکشان روستایان بود که امروزه در حال فراموشی است و تنها افرادی که هنوز این شغل را ادامه می دهند پیرمردهایی هستند که سالها به شغل چانچو کشی پرداخته اند امروز هم چه از سر عادت چه از سر نیاز هنوز به این شغل جالب اما پر زحمت ادامه می دهند.

گسترش زندگی ماشینی، اسفالت شدن جاده های روستایی و دسترسی اسانتر به بازارهای محلی و پرزحمت بودن شغل چانچو کشی باعث شده تا این حرفه جالب که به مهارت و تجربه زیاد نیاز دارد رفته رفته فراموش شود و امروزه دیگر تنها در بازارهای محلی گیلان می توان تعداد اندک از چانچو کشان را دید که در حال فروختن تخم مرغ یا مرغ و اردک و غیره هستند.

شاید در اینده ای نزدیک این حرفه جالب تنها در موزه ها قابل دیدن باشد این را نه تنها امار و ارقام بلکه موی سفید چانچو کشان گیلانی می گوید...
کاش فکری به حال این شغل می شد و با ترفندی این حرفه جالب را در آئین ها و سنت های محلی احیا می کردند

منبع:باشگاه خبرنگاران گیلان و گیلان سبز




:: برچسب‌ها: ابزار و وسایل قدیمی در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٢٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

نوعی اردک مهاجر است. این پرنده در اوراسیا تخم گذازی میکند و در فصل سرما به سمت جنوب مهاجرت میکند. در آب های شیرین و شور مناطق آبی کم عمق زندگی می کند. تعداد زیادی از خوتکاها با شروع پاییز به مرداب انزلی مهاجرت میکنند. طول بدن 35 سانتی متر و طول دو بال 55 سانتی متر است و کوچک ترین اردک ایران به حساب می آید و ۳۴۰ تا ۳۶۰ گرم وزن دارد.

مانند همه ی اردک های دیگر، منقار تیره رنگ و کوچک و پهنی دارد که حاشیه ی آن دندانه دار است. پاهای خوتکا پرده دار است. پرنده ی نر سر بلوطی رنگ با یک نوار چشمی سبز و آینه ی بال سبز براق دارد. پر و بال خوتکا ی ماده قهوه ای با آینه ی بالی سبز براق است. صدای پرنده ی نر، شیپور مانند و شبیه (کریک- کریک) و صدای پرنده ماده شبیه (غارغار) است.

خوتکا ها از گیاهان کف آب تغذیه می کنند. خوتکای ماده 8 تا 12 تخم نخودی می گذارد و 21 تا 28 روز روی آنها می خوابد. جوجه ها پس از بیرون آمدن از تخم فعال اند و بعد از 44 روز می توانند پرواز کنند.

شاید در بین اردک ها، پرجمعیت ترین گونه باشد. اما به همان نسبت، شکار آن نیز زیاد است. به همین سبب، باید در مورد شکار آن برنامه ریزی کرد. ضروری است از زیست گاه های این پرنده حفاظت شده و بایستی از شکار بیش از حد آن جلوگیری کرد.

محیط زیست 2020، ویکی پدیا، عکس از گزافزود

جمع آوری و تنظیم: آقای عاکف معززلسکو




:: برچسب‌ها: آشنایی با پرندگان گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٢۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٢٢ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
**********
ایتا داری کا صد جور خیه عمل آ.
از یک درخت صد نوع پارو به دست می آید.
یعنی:فرزندان یک خوانواده مثل هم نیستند.

*********


آفتاو هَمیشَه خری پِشت نِمونُ
آفتاب همیشه پشت ابر پنهان نمی ماند.
یعنی:آخر روزی راز فاش می شود.

***********


اشتِ دشمنی احترام بِنهَ تا چِه کلاه بَلَک
به دشمنت انقدر احترام بگذار تا کلاهش بیافتد.
یعنی:به دشمنت احترام بگذار تا شرمنده شود.

*************


اَنگلی که دَسینَ باز آبو گاز مَدَکَ
گره ای که با دست باز می شود،با دندان باز نکن.
یعنی:کار را پیچیده تر نکن

************
 
آوی مَگه خَری خنتهَ
آب را مگر خر نوشیده است
یعنی:از آب خوب استفاده نمی کنید.
 
*******
 

ام تِ بمری اَت بمری دِ نیه
این تو بمیری آن تو بمیری نیست.
یعنی:کار را تمام خواهم کرد.
 
 
**********


اَگَ بخوای نماز بُخونی قبله راست.
اگر می خواهی نماز بخونی قبله راست است
یعنی:اگر می خواهی کاری کنی و بهانه گیری نکنی می توانی آن کار را انجام دهی.
 
**********


آو آبهَ زمینی کا ویشه
آب شد و در زمین فرو رفت
یعنی:ناپدید شد.
 
 
*****

 

اَ ایتمنی را هَفت سال آفتاو نشه
او برای یک تومان هفت سال زیر آفتاب می نشیند.
یعنی:آدم خسیسی است
**********
 

آدَمی که دزدی کا بار بدزد اَینه وان شاه دزد

آدمی که از دزد،دزدی کند به آن شاه دزد می گویند

یعنی:دزد قهاری است

**********

ای نَفری را بمر ک ترا تب بکَر

برای کسی بمیر که برایت تب کند

یعنی:خواهان کسی باش که خواهان تو باشد

**********

 

ایتا لحظه حوصله صد سالی خرجَ

یک لحظه حوصله کردن خرج صد سال است

یعنی:آدم باید صبر داشته باشد

*************


ایتا دار هزار جور تخته دَه

از یک درخت هزار نوع تخته بعمل می آید

یعنی:از یک خانواده چند نوع فرزند بعمل می آید

**************


از چالهَ دَلَکیمونَ به چاه

از چاله به چاه افتادیم

یعنی:کار ما مشکل تر است

**********

لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: ضرب المثل های تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٢٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

روستای فوشه در جنوب غربی شهرستان فومن در مختصات جغرافیایی ۴۹درجه و۶دقیقه و۳۱ثانیه تا ۴۹درجه و۱۷دقیقه طول شرقی ودر ۳۷درجه تا ۳۷درجه و۷دقیقه و۲۷ثانیه عرض شمالی قرار گرفته ودارای مساحت ۸۲ کیلومتر مربع می‌باشد. از جنوب وجنوب غربی وغرب به جنگلها وارتفاعات وکوهستانهای زیبا واز شرق وشمال شرقی به روستاهای حیدر الات و قلعه رودخان منتهی می‌شود.

این روستا با توجه به پراکنده بودن خانه‌های روستایی تقریبا شبهه یک روستا ی خطی می‌باشد که رودخانه یا دره دائمی این حوضه آبخیز روستا را تقریبا به دو قسمت شمالی وجنوبی تقسیم نموده‌است که مناطق مسکونی در دو طرف رودخانه بصورت پراکنده وخطی استقرار یافته‌اند اختلاف ارتفاع نسبت به سطح دریا در نقطه خروجی رودخانه ۱۷۵متر ودر مناطق مسکونی بالا دست ۳۷۰متر بوده وبلندترین ارتفاعات این روستا تا۲۸۰۰متر نیز می‌رسد روستای فوشه از ابتدای ورودی تا انتها وجایی که دیگر مناطق مسکونی وجود ندارد با داشتن تراسهای رودخانه‌ای در دوطرف رودخانه وهمچنین تراسهای یخچالی به جای مانده از گذشته دارای چشم انداز‌های بسیا زیبا می‌باشد که اخیرا تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب نموده‌است وجود پوشش گیاهی وجنگلهای بکر در ارتفاعات قسمت جنوبی شمالی وغربی وهمچنین باغهای چای در دامنه‌ها بر جذابیت این روستا افزوده‌است این روستا بیش از ۲۰۰ خانوار جمعیت دارد که شغل اکثر مردم چایکاری می‌باشد در کنار چایکاری تعدادی شالیکار و دامدار نیز هستند فاصله روستا تا دهستان گوراب پس ۱۰ کیلومتر و تا شهرستان فومن ۲۲ کیلومتر می‌باشد

لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: روستاهای فومن
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٢٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

شهادت مظلومانه یازدهمین پیشوای شیعیان جهان ؛ حضرت امام 

حسن عسکری علیه السلام را به پیشگاه فرزند غائبشان ؛ 

امام عصر؛حضرت مهدی صاحب الزمان عجل الله تعالی

ظهوره و شیعیان آن امام همام

تسلیت عرض می کنیم



:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱٩ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

بازارهای متنوع محلی استان گیلان یکی از جاذبه های گردشگری مهمی است که از مراکز پررونق استان محسوب می شود که از جنب و جوش زیادی برخوردار است. بازارهای دوره‌ای محلی، مکان فعاليت زنان شهری و روستايی است که با انگيزه‌های مختلفی در بازار فعاليت می‌کنند.

از موارد مورد توجه بازارهای هفتگی نقش زنان محلی است که محصولات دامی و غذایی را در این بازارها بفروش می رسانند. و نقش مهمی در اقتصاد استان را  ایفا می کنند .در زیر تصاویری از این عزیزان زحمتکش را برایتان به نمایش گذاشته ام  امیدوارم که مورد پسند شما عزیان قرار بگیرد.

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: بازار های گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
این ابزار عبارتست از چوبدستی برشته ای از جنس درخت ازگیل(به تالشی فتر) که با مهارت خاصی آن را ابتدا از روی آتش می سوزانند و پوستش را طوری از بین می برند که به بدنه آن ضربه ای وارد نشود. بعد از این کار چوبدستی را با روغن (کره) مالش داده و در نهایت حداقل به مدت 24 ساعت آن را زیر پهن گاو می گذارند تا کاملاً بدنه آن قرمز شود.

بدیهی است پس از انجام این کار سر و ته ان را کاملاً گرد کرده و بخاطر اینکه ترک بر ندارد یک عدد سکه به طرف دستگیره آن نصب کرده و سپس با یک تکه پارچه کهنه که ان را آغشته به مایع موم زنبور عسل می کنند دور دستگیره بسته و طرف دیگر آن را نیز با یک تکه حلب که معمولاً توسط آهنگران و تعمیرکاران لوازم خانگی انجام می گیرد با مهارت خاصی می بندند.

به این کار به زبان محلی «بَست» یا «بَست گِتِه» می گویند تا چوبدستی در برابر ضربات وارده و یا گرما و سرما دچار ضایعات ترک خوردگی نشود (به این چوبدستی «پِرَه جَندَه فترَه لس» نیز می گویند).

اگر اغراق نباشد باید به استحضار برساند که استحکام این چوبدستی کمتر از آهن آلات نمی باشد که به زبان تالشی به اینگونه چوبدستی ها که اولین ابزار دفاعی قوم تالش بوده و هست «لس» یا «فترَه لس» و یا «سِرَه فترَه لس» و یا «بَست گِتَه سِرَه فترَه لس» می گویند.

این چوبدستی همواره در دست هر چوپان و رهگذر و دوره گرد و سواره و پیاده در این خطه مشاهده می شود.



:: برچسب‌ها: ابزار و وسایل قدیمی در گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
قلعه تاریخی شاه نشین قلعه تماجان در 700 متری شرق روستای تماجان، بر بالای کوهی که مشرف به روستای تماجان و دره اُمام است قرار دارد.
قدمت این محوطه شاه نشین ،مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است میرسد که در شهرستان املش، حدفاصل روستای تماجان به قلعه تماجان واقع شده است.
میل تاریخی اُمام در شرق و گورستان باستانی مربوط به 3500 ساله جلوه نظر می‌کند، که بنام گورستان باستانی تماجان در نزد عموم مردم شهرت دارد. احداث جاده‌ی کجید به تماجان موجب گردیده گورستان مورد بحث به دو بخش تقسیم شود و در اثر خاکبرداری‌های فراوان تعدادی از قبور مربوط به ادوار مختلف مورد تخریب قرار گرفته، که آثار و بقایای از معماری قبور و استخوان‌های انسان‌ها در دیواره (سکشن) جاده کاملاً نمایان است.
همچنین تدفین اموات همراه با ابزار‌آلات جنگی بیانگر دلاوری و جنگجویی مردم آن سامان است با توجه به اشیاء بدست آمده از این گورستان می‌توان ارتباط مردمان این سامان را با نواحی سیلک کاشان و طالش تخمین زد. این محوطه در نزد اهالی به نام شاه نشین قلعه تماجان معروف می باشد.
سنگ های محدوده های اطراف قلعه برای احداث جاده کنده شده است و قسمت هایی از آن تخریب شده است. در اثر برش جاده، انبوه سفال های پراکنده و تنبوشه های سفالی در کناره های جاده مشاهده می گردد. پوشش روی محوطه را درختچه های خاردار پوشانده و دارای شیب تندی به طرف تماجان است.
قلوه سنگ های بزرگ که بقایای پی قلعه می باشد، در حاشیه جاده دیده می شود، در شمال آن تپه کوچک طبیعی دیده شد که آثار حفاری غیرمجاز روی آن مشخص است و بقایایی از سفالینه های خمره ای و تنبوشه و سفال قرمز رنگ مشاهده می گردد.
سایت املش وگیلان



:: برچسب‌ها: اماکن تاریخی و باستانی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

تالشهای دامدار یکی ااز کارهایی که انجام می دهند ذخیره کردن دوغ چکیده ونمک سود کردن آن و نگهداری در خیکهای پوست برای مصرف زمستانی است که به این محصول درست شده به زبان تالشی سورَه میگویند.

برای این کار ابتدا با جمع کردن ماست چند روزه و ریختن آن در خمره کوزه مانند بنام نِرَه وتکان داد آن تا کره از ماست جدا شده وسپس ان را در ظرف بزرگی خالی کرده وکره رویش را میگیرند ودوغ سفید وخوشمزه باقی میماند

وبعد دوغ حاصل را روی آتش حرارت میدهند وبا کفگیر دوغ را که بصورت دلمه شده است در کیسه پارچه ای سفید میریزند وآویزان میکنند تا ابش چکیده شود وآنوقت نمک سود کرده ومدت چند ین ماه ماندگاری برای استفاده داردوخیلی خوشمزه همراه با پلو باقلی وسیر یا پیاز تازه است

متن از زلیخا صبا عکس عباس میره جنی




:: برچسب‌ها: محصولات شهرستان شفت
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

لنگرود یک شهر ساحلی (ساحل چمخاله) در شمال ایران و نزدیک به لاهیجان می‌باشد.این شهر، امروزه یکی از مناطق زیبای گردشگری در استان گیلان است.

ساحل چمخاله در 9 کیلومتری شمال لنگرود قرار دارد. از دو راه زمینی و یک راه آبی می توان به چمخاله رفت.
تالاب زیبا و طبیعی کیاکلایه با انواع پرندگان دریایی و بوستان تفریحی فجر که در قسمتی از تالاب ایجاد گردیده است .
لیلاکوه خواستگاه دوستان طبیعت
پارک فجر در ابتدای جاده رودسر
پارک آزادی در جاده چمخاله
پل خشتی لنگرود «خشته پل» یا «خشته پورد» که مربوط به دوره ایلخانیان است. این پل «راه پشته» را به مرکز شهر متصل می‌کند.
مسجد جامع لنگرود که تاریخ ساخت در مسجد مربوط به سال 1001 هجری قمری است.
خانه دریا بیگی که از شاهکارهای هنر دوران قاجاریه است.
قلعه دزدبن (دزبن) دز به معنای دژ و قلعه است.
پل خشتی قدیمی نالکیاشر.
باغ معروف منجم باشی در روستای دیوشل اینها رامی توان از جاذبه های گردشگری لنگرود نام برد که زیبایی خاصی به این شهر داده است .

جهت دیدن تصاویر بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱٤ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

آدمی ریشه در خاک و طبیعت زیبا دارد آنانی که پاکروانند نسیم دل انگیز این زیبایی اند

سرود طبیعت ضربانی ملایم و کشیده دارد

جهت دیدن تصاویر بیشتر به ادامه مطلب بروید




:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
ﺗﻼﺭ(فضایی مانند ایوان-تراس) ، ﻧﻤﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺑﺮﻭﻧﮕﺮﺍﯾﯽ :
ﺗﻼﺭ ﻭﺍﮊﻩ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻗﺎﻣﻮﺱ ﻣﻌﻤﺎﺭﯼ ﺍﻗﻠﯿﻢ گیلان ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﻓﻀﺎﯼ ﺗﺮﺍﺱ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ . ﺍﯾﻦ ﻓﻀﺎ ﺩﺭ ﻃﺒﻘﻪﻫﺎﯼ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ مانند ﺍﯾﻮﺍﻥ ﻣﮑﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯾﯽﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻮﺍﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂﺧﺎﺭﺝ ﻭ ﺣﯿﺎﻁ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺬﯾﺮﺍﯾﯽ ﺍﺯ
ﻣﻬﻤﺎﻥ ) ﺩﺭ ﻓﺼﻮﻟﯽ ﮐﻪ ﻫﻮﺍ ﻣﻄﺒﻮﻉ ﺍﺳﺖ ( ﺻﺮﻑ ﻏﺬﺍ ،ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺗﻼﺭ ﺭﺥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ

خانه‌ی موسوی، نمونه‌ای بسیار زیبا و بی‌نظیر از گونه‌های معماری منطقه شفت  است. این بنا دومین بنای منتقل شده به موزه روستایی گیلان می‌باشد که در روستای شالما، بخش احمدگوراب، از توابع شهرستان شفت قرار داشت.

این خانه به آقای سید باقر موسوی که از کشاورزان متمول منطقه بوده و از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار بوده است، تعلق داشت و پس از او به فرزندش سید رضی موسوی به ارث رسید.

این خانه‌ در دو طبقه و با تکنیک دیوار چینه ای  و سقف کُلَشی ساخته شده است. ارتفاع بنا بیش از ٩ متر و زیر بنای آن٢١٠ متر مربع می‌باشد . در همکف، دو اتاق، یک ایوان و یک طویله و در طبقه‌ی اول کتام (تلار)، ور کتام و یک اتاق قرار دارد.

در دیوار اتاق‌ها و کتام ، طاقچه‌های بسیار زیبایی با قوس‌های شکیل قرار دارد. در اتاق بالا، زوارهای بین تخته‌های سقف، به زیبایی بنا افزوده است.

نرده‌های بسیار زیبای بنا و رنگ آبی ستون‌های آن، جلوه‌ای زیبا و متفاوت به بنا بخشیده است. 

منبع موزه روستایی گیلان




:: برچسب‌ها: خانه های روستایی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

استفاده از مفهوم مواد مرکب در صنعت ساختمان به قرن­ها پیش برمی­گردد. نخستین شاهد بکارگیری این مفهوم توسط بشر در صنعت ساختمان، همان ساخت دیوار "کاه­گلی" متداول می­باشد که از ترکیب دو جزء ضعیف کاه و گل، ماده­ای حاصل می­شود که در مقابل ضربه و حرارت، مقاومت بالایی دارد. نمونة دیگری که بیانگر استفاده از این مفهوم در صنعت ساختمان است استفاده از ترکیب گل، موی اسب و خرده­های شیشه در ساخت تنورهای نان جهت تحمل حرارتهای زیاد می­باشد که هنوز هم در برخی استانهای کشور مورد استفاده واقع می­گردد.

مواد لازم برای تهیه کاهگل:

1- خاک خوب و خشک بدون ناخالصی و سنگ ریزه (تاکید می شود بدون ناخالصی چون ناخالصی منفذ ایجاد کرده و عایق خراب خواهد شد)

2- کاه (ساقه گندم و جو ) (کاه نباید زیاد بلند و زیاد ریز شده باشد چون خاصیت نگه دارندگی داشته و باید مناسب انتخاب شود )

3- آب

طرز تهیه:

خاک و کاه رو مخلوط کرده و بعد کم کم آب ریخته و خوب هم می زنند. برای بالا بردن کیفیت کاهگل میشود در لگن (تشت بزرگ) ریخته و لگد مالش کرد.

کاهگل آماده استفاده ست.

در قدیم از کاهگل برای پوشش بام و دیوار خونه ها استفاده میشده و عایق گرما و سرما بوده.

ساختمان های کاه گلی توام با چوب:
----------------------------------------
این نوع ساختمان ها در شمال ایران و بعضی از نقاط دیگر ایران ( سواحل دریای کاسپین ) ساخته می شوند. نحوه ساختن این ساختمان ها بدین ترتیب است که ستون های چوبی در فواصل تقریبا 75 سانتیمتر از یکدیگر قرار داده می شوند و آنها را بوسیله چوب های باریک، چپر و غیره به طور افقی و مورب به یکدیگر وصل می کنند. سپس یک رو یا هر دو روی دیوار را با گل یا کاه گل می پوشانند.

تمام لذت خانه های روستایی به عطر کاهگلش است و متاسفانه این روزا فقط بدلیل فقر فرهنگی و تقلیدهای کورکورانه دیگر کمتر پبدا می شود

وارش، دکتر شکریه، عکس از سایت رهاد

جمع آوری و تنظیم: عاکف معززلسکو از گروهِ زیبای گیلانِ ما



:: برچسب‌ها: رسوم گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱۱ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

منزل مرحوم ابوالحسن دادور

گوراب پس در سالهای دور توسط مرحوم محمدعلی دادور از خاندان قاجار آباد گردید. دادور با ایجاد باغات چای و بازار محلی و خیلی امکانات دیگر باعث رونق شدن این روستا گردید بطوریکه از روستاهای مجاور و حتی شهرها و استانهای مجاور جهت کار به این روستا مهاجرت میکردند.

محمدعلی دادور (امیراصلانی)؛ ملقب به عمده الملک فرزند غلامرضا خان جلاءالسلطنه فرزند امجدالدوله فرزند امیراصلان خان مجدالدوله (دایی ناصرالدین شاه قاجار و حکمران گیلان) در سال ۱۲۸۲ ه.ش به دنیا آمدو پس از اتمام تحصیلات عمومی به کار دولتی و نیز ملک داری اشتغال یافت. او با معصومه دادور برادر زاده میرزا مهدی خان وثوق السلطنه دادور (وزیر و وکیل معروف دوره قاجار و پهلوی) ازدواج کرد و نام فامیل خود را از امیراصلانی به دادور تغییر داد.

او از فعالان سیاسی و اجتماعی شهر رشت بود و اهم فعالیت‌های او عبارت بودند از:
عضویت در هیئت مؤسس اتحادیه کشاورزی توتونکاران گیلان (۱۳۲۴)
از بانیان احداث بیمارستان توتونکاران رشت
نمایندگی فومن در ادوار ۱۵ و ۱۷ مجلس شورای ملی(۱۳۲۴ و ۱۳۳۱)
نمایندگی فومن در مجلس مؤسسان دوم (۱۳۲۸)
شهردار رشت در سه نوبت
ریاست هیأت مدیره شیر و خورشید سرخ ایران
عضویت در هیأت امنای پرورشگاه مژدهی رشت

او پس از چندی از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی کناره گرفت و در بندر انزلی ساکن شد و عاقبت در سال ۱۳۵۶ ه.ش در سن ۷۴ سالگی درگذشت و در آرامگاه خانوادگی در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

صفحه فیس بوک گوراب پس

گردآورنده : مهدی پور (وبلاگ نصیرمحله)




:: برچسب‌ها: روستاهای فومن
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) و آفتاب هشتم امامت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) تسلیت باد




:: برچسب‌ها: مناسبتها
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

 اینجا ییلاق سیفله چال یکی ااز ییلاقهای ماسال است بین ییلاق تلارگاه واولسبلنگا میباشد .

فاصله این ییلاقها تا بخش مرکز ی ماسال سی تا سی وپنج کیلومتر میباشدوهرکدام این سه ییلاق دو تا سه دقیقه راه فاصله دارند وچشم انداز زیبای هم میباشند.

چال یعنی گودال و سیفلی یک نوع گیاه با برگهای پهن ودراز میباشد و که یک نوعش ترش مزه است ودر ترشه تره میریزند ودر این ییلاق محل رویشش است.

متن از سرکار خانم زلیخا صبا
عکس از ماسال



:: برچسب‌ها: گالری عکس گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

در سال 1344 با امکانات مالی بخش خصوصی ، سینما در شفت شروع به کار کرد . این سینما که در کنار کارخانه ی برنجکوبی میر گل ایلیایی فر ((محمدی))قرار داشت تا سال 1347فعال بود .

اما پس از آن به دلیل عدم استقبال مردم تعطیل شد . ساختمان مذکور روبه روی بانک صادرات شفت قرار داشت .

آن بنا تخریب و ساختمان دیگری جای آن ساخته شد و در حال حاضر نیز شفت فاقد سینما می باشد .




:: برچسب‌ها: شهرستان شفت
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱٠ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

مرا اشَقَت نوازان ، من تی صفایا نخوایم

دو رنگا کنار بنخ  ، رنگ وُ ریا یا نخوایم

بوشویی جِمی کنار تی گرد گیجا بزه ای

اَن اَگِه رسمِ بفایه ، تی بَفایا نَخوایم

تو خیال کونی کی من تی برده یم تو می خودا

می خودا اَگَر بَبی ، من او خودایا نخوایم

غیر من ناشتی خریدار تاتی نازا بَکشه

وا بمانستی الان ، من تی اَدایا نخوایم

در بیابان بلا گر دکفم فنا ببم

تو اگر بقا ببی من او بقایا نخوایم

روز و شب اگر ببی دس به دوعا سودی ناره

بیخودی زاری نوکون من تی دوعایا نخوایم

راضیم فنا ببم روزی هیزاوار بی میرم

می شفا اگر ببی من او شفایا نخوایم

ترا پادشاه می مُلک وجود دانی بدان

من دِ او مُلک و وجود و پادشایا نخوایم

((طیبی ))ره تو واجاورده پلایی چی بگم

وا بدانی کی واجاورده پلایا نخوایم

شاعر : آقای یوسف طیّبی




:: برچسب‌ها: شعر گیلکی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۸ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

مواد اولیه :

آرد برنج ، آرد گندم ، روغن ، مقداری آب و در صورت لزوم اندکی زعفران یا زرد چوبه .

ابزار ساخت :

میز پایه کوتاه مستطیلی (خَط)، گمج بزرگ (لاوک)یا (دیزَه )، فوکو(شبیه به گوشت کوب یا کفی پهن تر و از جِنس گِل پخته ) ، دیگ بزرگ برای جوشاندن آب ، سینی بزرگ لبه دار و اجاق .

طریقه ی ساختن لاکو :

ابتدا مقداری آب در داخل دیگ ریخته ، آن را روی اجاق گذاشته تا به جوش آید .سپس آرد برنج را در داخل سینی لبه دار ریخته و هر بار با ریختن یک لیوان آب و دست زدن (مالش دادن) سعی میکنیم تا آن را خمیر کنیم (مثل خمیر نانوایی). بعد خمیر را کاملا ورز می دهیم تا به شکل دایره هایی زخیم و نه چندان بزرگ در آمده (به ضخامت یک سانتی متر و به قطر 4 تا 5 سانتی متر)و آن ها را در داخل آب جوش قرار می دهیم تا کاملا پخته شود .

برای پی بردن به پخت کامل خمیر ، یکی از دایره های خمیری را از آب جوش بیرون آورده و داخل آنرا نگاه کرده که پخته شده یا نه .  در صورت پخته شدن ، آن ها را از آب خارج کرده و در ظروفی ریخته و مقداری آرد گندم روی آن می پاشیم و خوب ورز می دهیم و به صورت گلوله ای بزرگ در آورده (آرد گندم باعث شیرین شدن خمیر و مانع چسبیدن به دست می شود )در این مرحله آن را لاسو گویند (خمیر پخته شده = سو ندیده )

سپس خمیر را به صورت تکه های کوچک گلوله ای شکل در آورده و با استفاده از فوکو و کوبیدن این وسیله روی گلوله ی خمیری کوچک که روی میز پایه کوتاه مستطیلی (خَط) گذاشته شده است اقدام به پهن کردن خمیر گلوله ای شکل می نماییم (روی میز پایه کوتاه قدری روغن می ریزیم تا خمیر به آن نچسبد )که به شکل دایره هایی بهضخامت یک یا دو میلی متر وبه قطر 25 تا 30 سانتی متر که نقش ته فوکو روی سطح خمیر پهن شده حک شده است تا خوب آب آن رفته و پخته شود .سپس آن را می خورند

در گذشته لاکو را با فسنجان خشک (لاکو کباب )و یا در ایام رغائب با حلوای تر می خورند ولی بیشتر اوقات موقع عید اقدام به ساخت لاکو می کردند .

عکس : سرکار خانم معصومه مفیدیاز شبکه اینتررنتی نگاه

متن : کتاب تاریخ شفت - نادر افشاریان

گردآورنده : وبلاگ نصیرمحله




:: برچسب‌ها: شیرینی های گیلانی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٧ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور
برگ انبه :
اب برگ انبه به عنوان داروی ضدریزش مو استفاده میشود.البته انرا به موی سر میمالند.دم کرده برگ انبه برای تقویت لثه و دندان ها بسیار مفید است.مالیدن صمغ انبه باضافه ابلیمو ماده ی بسیار مفیدی است برای ناراحتی های پوستی.

مغز انبه :
مغز انبه سرد و خشک است.مغز را که بشکنیم هسته ی بادامی شکل ان برطرف کننده ی سرفه وضدسرماخوردگی میباشد.ضد اسهال و کرم کش است.ضد استفراغ -تسکین دهنده ی اسم و تنگی نفس است.در درمان بواسیر نیز بسیار موثر است.از این نعمت خداد هم بهره ببرید.نوش جان.البته برای پیشگیریها نه بیماریها...



:: برچسب‌ها: گیاهان دارویی منطقه شفت, گیاهان دارویی گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٦ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

تالش های شفت بخش قابل توجهی از جمعیت روستایی شهرستان شفت را تشکیل می دهند. آنان بخشی از قوم تالش هستند که از عهد باستان تا کنون در پاره ی غربی گیلان و در ارتفاعات و دامنه های جنوبی و جنوب شرقی شفت سکونت دارند.

مولف گیلان در عهد باستان به استناد یافته های د. مورگان،تالشان را بومیان سه هزار ساله گیلان می دانند.

داریوش بزرگ از آنان به نام ث. ت. گوشیه و یا تاتا گوشیه نام برده است .بنا به نوشته ی س. ت. برمیان ، در منابع قرون وسطایی ، کاتی شایان نامیده شده اند .

محمد جواد مشکور کادوسیان را مردمانی دانسته که در گیلان جای داشته اند و نیاکان تالش های فعلی هستند و کادوس مصحف یا یونانی شده تالوش است که در قرون بعد تالش شده است .

احمد کسروی می نویسد :تا جایی که می دانیم نه کادوسیان از بین رفته اند و نه تالشان از جایی به جای دیگر به جایشان آمده اند. تالشان که عرب ها آن ها را طیلسان نامیده اند از فرزندگان کادوسی ها هستند و نام تالش تغییر شکل یافته ی همان کادوس است .

علی اکبر دهخدا می نویسد : که اولاد تالش پسر یاثف بن نوح بوده است و تالش محرف کادوس است .

پارمن ین سردار مقدونی در سال 330پ .م که از طرف اسکندر مامور گشودن سرزمین کادوسی ها و آماردها بود از کادوسی ها شکست خورد . مردم سیاهمزگی =سی مزگی و سپید مزگی =پی مزگی که در نواحی دامنه ای و ارتفاعات جنوبی شفت اقامت دارند از تبار ماساگت ها هستند که از زمان هخامنشی ها در این منطقه حضور دارشتند.

مردم قبیله امک که در قرون اولیه هجری نواحی جنوبی و جنوب شرقی شفت را تحت فرمان خود داشتند از نیاکان تالش های فعلی شفت هستند .آنان از اولین گروه هایی بودند که با دعوت سالوک آیین شیعه زیدی را پذیرفتند و همراه وی در ترویج این آیین کوشیدند .نقد علی سیاهمزگی از فرزندان سلحشور همین قوم است که در نهضت جنگل دوشادوش میرزا کوچک خان جنگلی تا آخرین نفس کوشید .

برخی از امرای شفت از مردمان تالش بوده اند از جمله ملک شیرویه لاسکی ، ملک عباس لاسکی ، ملک الماس سفید مزگی ،ملکدولت سفید مزگی ، امیره خواند تالش ، میر فرخ حاکم شفت را می توان نام برد .

مارسل بارزن می نویسد : تالش نام قومی است که کار اصلی آنان دامداری بوده اینک دارای زبان و فرهنگ ویژه ای هستند که با آن شناخته می شوند و سخن می گویند ولی در مورد زنان می نویسد که هیکلی متناسب دارند و گاهی در بین آنان دختران بسیار زیبا دیده می شود .

میان زن های تالش ، زن های مسنی پیدا میشود که خصلت کدخدا منشی داشته و دارند . آنها دارای گیسوانی سفیدند که به آنان ((ماشل )) گویند .

فریزر در کتاب ماجرا ها و مسافرت ها و ایالات ایرانی سواحل جنوبی دریای خزر می نویسد : تالش ها مردانی قوی و چابک با استخوان های محکمند که همچون زراد خانه ای واقعی و متحرک یعنی خنجر به کمر ، تفنگ به دوش ، قطار فشنگ به روی سینه و جیب هایی پر از باروت هستند و لباسشان سنتی ، شلوار ، کت و عرقچینی از پارچه ضخیم پشمی (شال) دوخته شده است .

زنان دامنی بلند پُرچین با رنگهی زنده و اغلب قرمز می پوشند و یک پیراهن که روی آن جلیغه ای دراز به تن میکنند. استفاده از چادر در میان آن ها مرسوم نیست .

مولف کتاب سرزمین گیلان می نویسد : قوای نظامی را در گیلان مردمانی تشکیل می دهند  که پوشش آنان شبیه مردم کوه نشین است . تعدادشان در شفت 500 نفر است که تحت الامر حاکم ولایت خود هستند .

ژاک دمورگان می نویسد : تالش ها مردمانی متوسط القامه و با تناسب هستند : شانه هایی پهن و سینه هایی برجسته دارند . آن ها اغلب سرخ و بورند .

نویسنده استرباد ، مازندران و گیلان می نویسد : شفت دارای 100 نفر تفنگ چی است که آن ها  تالش و مسلح هستند . نویسنده کتاب ولایات دارالمرز گیلان می نویسد : در گذشته مردم شفت ناچار بودند هزینه 115 نفر چریک را که از سیاهمزگی می آمدند تامین نمایند.

بر اساس آمار ارتش در سال 1328 از کل جمعیت 30000نفری شفت 15127 نفر تالش و گالش بوده اند که به نسبت 6207 نفر در دهستان احمد سرگوراب و 6297نفر در دهستان چوبر و 2623نفر در دهستان جیرده به سر می بردند .و در مجموع معادل 50%کل جمعیت شفت را تشکیل می دادند .

منبع :کتاب تاریخ شفت

گردآورنده : وبلاگ نصیرمحله




:: برچسب‌ها: تاریخ شفت
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/٥ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

احمَدسَرگوراب یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است.این شهر با جمعیت ۲٬۵۳۸ نفر در بخش احمدسرگوراب شهرستان شفت قرار دارد.

این شهر بر سر راه شفت - نصیرمحله قرار دارد ،کوهستان جنگلی سیاهمزگی که میان روستاهای سیاهمزگی و خرکش واقع شده از نقاط دیدنی این شهر است.[۱] بقعه امامزاده اسحاق و خواهر او خیرالنسا بر نوک قله سیاه کوه بخش احمدسرگوراب از نقاط دیدنی دیگر در پیرامون این شهر است.

دومین کتابخانه شهرستان شفت در شهر احمدسرگوراب قرار دارد. این کتاب‌خانه در سال ۱۳۸۰ با ۲۵۸۰ جلد کتاب تأسیس شد.

خواننده و نوازندهٔ موسیقی سنتی ایرانی، سعید جعفرزاده احمدسرگورابی (پرواز همای ) (زادهٔ ۱۳۵۸) متولد احمدسرگوراب است. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در آن‌جا سپری کرد.

وجه تسمیه ی احمدسرگوراب از سه قسمت احمد+سر+گوراب است که در آن احمد نام شخص ،سَر به معنی محل مثل بیجارسر یا بازار سر و غیره ، گوراب نیز جایگاهی است که نسبت به اطراف جنبه ی مرکزیت داشته باشد .

از این رو احمد سرگوراب در واقع گوابِ احمد سرا بوده است ، یعنی گورابی که در احمدسرا (نام محل )است (پسوند فامیلی برخی از اهالی قدیمی این محل احمدسرایی است ). همچنین ممکن است احمد +سرِگوراب یعنی گوراب پیشین باشد که احمد نامی معروف در آنجا سکونت دارد :به عبارتی گوراب پیش در مقابل گوراب پس که بعد از آن قرار دارد و گوراب پیش نیز گراکیش نوشته شده باشد.

این شهر از نقاط بسیار قدیمی منطقه ی شفت است به طوری که عبدالفتاح فومنی وقایع نگار قرن دهم یازدهم هجری از این محل به نام احمسرگوراب نام برده است و به ترتیب در صفحات 99و 255 می نویسد :((بوسعید میر به اتفاق پانصد نفر از لشکر فومن به وی پیوسته و از راه ازبر به احمد سرگوراب شفت رفتند و از آنجا به چوبر رودخان روان شدند )).

و نیز ادامه می دهد : حاجی میر احمد از لئام محل ماجرا را به میر حاتم سپه سالار گفت ، او پس از انجام امور ، دستور قتل حیدر بیک ناظر ، و محبوس را صادر و پس از به قتل رساندن وی ،سر او را برای میرحاتم به احمد سرگوراب آوردند .( در این دوره مرکز حکومتی شفت احمد سرگوراب بود )

مولف فرهنگ جغرافیای ایران (تاسیس سال 1328)درباره احمدسرگوراب می نویسد :دارای 1200نفر جمعیت و کار مردم آن زراعت و گله داری است و بازار آن دارای 25 بابت مغازه است .در ضلع غربی بازار ، رودخانه سنگ واقع است که از انشعابات شوت چای (رودخانه سیاهمزگی )است .

بخشی از مردم احمدسرگوراب را ماسوله ای هایی تشکیل می دهند که به دلایلی به احمد سرگوراب و برخی نقاط شفت کوچیده اند .

زیارتگاه های پیرمختار و سیده مرضیه در این شهر است و نهر شش خاله از کنار شهر می گذرد .از محله های قدیمی این شهر می توان کیلان محله را نام برد .




:: برچسب‌ها: شهرهای گیلان
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۳ | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پور

بنال ای دیل بنال ای دیل بنالم                      سیا پوشَه عَزا دار د عالم

سیاپوشه عزادار حسینَه                         اَک تک یادگار عَسگرینه

فَلک ماتم سرایَ کربلاخون                   حسین و زینب لیلا چِه مَجنون

فلک زینب دیلش دریای خونَه                دیَس ک بی برا چِه قَد کَمونه

زمونه آی زمونه آی زمونه                     علی اکبر جوونه آی جوونه

زَمین خشکَ هوا داغَ ت بی آو                   بخس اصغر ک آور رنگ خونه

فلک داغ جدایی موشکیلَه یار            حسین جان بی برایی موشکیله یار

فلک داغ برا هیچ کس مَوینه                   تَن گلگون بی سَر خوشکیله یار

خراو دیل خراو دیل خراو                   حسین جان آتش عشق ر چ تاو

علی اصغری خشک لب  حسین جان               جوابش تیر تیزی جای آو

شعر :تالشه مرثیه




:: برچسب‌ها: مناسبتها, شعر تالشی
تاریخ انتشار : ۱۳٩٢/۱٠/۱ | نظرات ()
 
   
خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست؛متوجه فرماکه چنین کاری از توشگفت آور نیست و از کفایت های توناساخته نمی باشد.